Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
nim

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av nim »

När jag ser vad du åstadkommer så undrar jag vad har jag gjort med mitt liv (70+)?
Jag skäms :cry:
73 de SA0AEC
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja jag har haft turen att verkligen hitta det jag tycker bäst om att pyssla med. Fast jag skulle tro att om jag inte blivit radioamatörer hade jag varit totalt insnöad på något annat. Man prioriterar olika saker, har olika drivkraft, olika mål med livet osv. Jag har väldigt svårt att föreställa mig att inte ha några direkta intressen, det måste vara tråkigt. Bland det mest fascinerande jag vet är när folk verkligen brinner för något, det spelar egentligen inte så stor roll vad det är för nåt.

Nu börjar väl stationen bli mer och mer klar, det är möjligen en till mast planerad i framtiden men det är ingen brådska. Sedan har vi surrat om att flytta 4-SQ arrayen för 80m så vi kan sätta upp en 4-SQ för 160m runt 60m höga moskojärvi masten. Sedan är det underhåll och en massa småpyssel att göra plus kanske lite förbättringar, fast man vet aldrig vilka ideer man får. Jo just, en 2el för 80m ska byggas också men det blir nästa sommar. I sommar så är planen att få upp nya WARC-yagin som är 95% klar för att lyftas, få upp antennerna i inband-masten + styrsystem osv till det. Plus en massa småpyssel, t.ex. så behöver två av masterna få skydd över bottenkransen osv.

Jag sa även upp mig häromdan, byter jobb efter 9 år på universitetet. Så jag skulle behöva börja planera att bygga nån verkstad så jag har nån vettig plats att ställa svarv osv...men saker kostar ju tyvärr pengar också :) Jag var till banken häromdagen och satte igång lite vettigt sparande, så nu ska jag inte tömma 100% av lönen (förutom beoende och mat) i stationen då den förhoppningsvis kommer kosta lite mindre pengar framöver.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har med stort intresse följt denna tråd lite från och till, jag är oerhört imponerad av det Du har fått ihopa och särskilt av hur snabbt det har gått. Trist det är så långt till SM2, hade varit fashinerande att se antennparken i verkligheten.

Hade varit intressant att höra hur starka signalerna från Din fantastiska anläggning är här nere i JO65kv på min enkla trådantenn och gamla Heathkit. Är det SJ2W Ni har som call under testerna? Du nämner antenn för WARC-banden. så stationen måste ju vara igång för annat bruk också. Är det då Era egna call som gäller?

Lycka till med fortsättningen!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Yes, det är SJ2W vi kör med i tävlingar. Dock så använder jag den signalen även utanför tävlingar, så om du hör SJ2W utanför en tävling så är det förmodligen jag som är bakom styret. Stationen är igång även utanför, vi har möjlighet att remotestyra den med 2st olika stationer på samma gång, en TS480HX och en Elecraft K3. Allt går att styra remote, dock har bara ena stationen just nu slutsteg. Jag jagar dock mest DXCC, så man hör mig nog inte så ofta förutom i pileups på nåt rart land :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Här kommer den utlovade uppdateringen. Jag har mest pysslat med kodande på senare tid men lite mekaniskt arbete har det hunnit bli men inte mycket. Hade tänkt få en massa gjort på slutsteget under julledigheten men det blev bara lite gjort på det. Jag skyller det på att lusten var större att pyssla med mitt "openSRI"-interface och det faktum att det var -30C större delen av ledigheten.

Bild
Byggt ihop fler antennswitchar

Bild

Bild
Julfirande hemma, brorsans pojk som är en ytterst lovande händig pojk (är med pappa och snickrar jämt) fick en lyftkran av min syster :)

Bild
Jag ligger och gosar med Blixten

Bild
Efter rekommendationer av SM3BDZ så fräser jag mer space mellan anoden på röret och chassiet. Nu är det 17mm så bör klara 17kV ca.

Bild
Bättre avstånd.

Bild
Fick hem ett pris :) Måste sätta upp mer prishyllor.

Bild
Köpte sådana här kit i M3, M4 och M5

Bild

Bild
Fyndade dessa tre för 500kr inkl frakt

Bild
Fick hem v1.1 av mitt openSRI-interface.

Bild

Bild
Börjat montera...ca 450st komponenter

Bild

Bild
Pasta is the shit

Bild
Script i eagle, förenklar montering

Bild
Dags att ugna

Bild
Fick önskemål om ethernet och ville ha möjlighet med SPI upp till övervåningen. Så istället för att göra en ny revision direkt så valde jag att patcha denna så jag fick SPI direkt, så jag fick flytta om lite ben på prollen.

Bild

Bild
Första felet och enda hitills...glömt 1k5 ohm på USBn

Bild
"Patchning" färdig

Bild
Trevligt...bredvid mitt kontor @LTU...kan säga jag orkade inte med lukten så jag gick och jobbade från nya jobbet istället.

Bild
Switch byggd som ska skeppas till Italien.

Nästa helg blir det Burträsk och lite projekt igen där nere...
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Snyggt. Fast jag hade knappast väntat mig något annat :)
Grattis till nya jobbet, förresten, hoppas att det blir bra.

>Köpte sådana här kit i M3, M4 och M5
Varifrån om man får fråga?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Dags att uppdatera lite här. Är halvt däckad av en förkylning just nu men tänkte jag skulle försöka få iväg en uppdatering då det varit ett tag sedan. Det händer inte så väldigt mycket radiorelaterat nu pga jobbsituation men lite försöker jag få gjort mellan varven. Det kommer lugna ner sig om några veckor hoppas jag så då ska radioprojekten få mer utrymme igen.

Jag har kört ner en del grejor till Burträsk och eftersom jag nu inte har någon verkstad att vara i uppe i Luleå så får det göras ordning nåt i Burträsk istället.

Kanske lite ryckigt med bilderna men det har varit ett jädra hattande mellan projekt

Bild
Lillemys :)

Bild
Tar ett av rummen i källaren och gör mekrum av

Bild
Lite mer träplankor :)

Bild
Nytvättad bil (!) som jag nyss fick lägga ut 20 000kr på :(

Bild
Köpte lite E12 motståndssats från Tyskland som jag stoppade i Kinalådor Inte bästa kvaliten men det får duga och sett till priset så var de väl OK

Bild
Fräser ordning delar till att få klart min egna CNC som är baserad på en gammal ISEL, likadan som mri har

Bild
Behöver förlänga så att jag får ner Z lägre än original

Bild

Bild
Hållare för frässpindeln

Bild
15mm aluminium

Bild
Ska försänka lite skruvar

Bild
Gjort lite hål

Bild

Bild
Försänkt för M6 mutter

Bild
Planen. De små hålen uppe på plattan som ska sitta mot Z-axeln är för 2st dimmkylningsmunstycken

Bild
Snö :(

Bild
Men tur nog hade SM2XJP skottat när jag kom ner till Burträsk

Bild
Fast inte överallt :D

Bild
Skaffade en sådan här, tittade på Julas billigare men det blev kvalite istället

Bild
SM2LIY skulle köra tävling

Bild
Och kokar korv på sitt sätt :)

Bild
Och lite kompisar på besök

Bild
Tar och flyttar ut lite grejor ur källarn som inte används

Bild
Förvaring

Bild
Tänkte ha detta rum som mekplats också förutom operatörssovrum

Bild
SM2XJP håller på att fixa ordning datorn som ska stå här nere så kan jag sitta och koda osv också. Plus det går att vara social med folk mellan varven...

Bild
Mekhörna

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Åsså från förra veckan och helgen. Körde ner med full bil + lånat släp fullt med grejor. Bla slutsteg, plåtar, 3st arkivskåp (bra som verktygsskåp) mm. SM2XJP kom och hjälpte mig få ner grejorna i källaren och SM2XLL kom också förbi. Vi träffades i Skellefteå och tog en bit mat på Sibylla innan vi åkte mot Burträsk.

Bild
Montering av kretskort...skoj skoj

Bild
Bygger på QBL, måste fixa bättre lyse i källaren. Har några lysrörsarmaturer i ladugården jag fått av SM3WMU som jag får skruva upp

Bild

Bild
Likriktning monterad, ska modda lite så den sitter rakt dock

Bild
Ett till arkivskåp

Bild
Lådor från biltema, helt OK för 229kr

Bild

Bild

Bild
Lite polare på väg hem

Bild
Avtackades på universitet, gott :)
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

En sån lyftkran (som syns rätt många inlägg upp) har sonen också fått.

Där har jag några tankar.

Den ska ha en motvikt, batterierna skulle platsa bra som motvikt, men de sitter i "fjärrkontrollen" nu.
Funderar på att montera en kontakt på sladden så man kan välja att köra med "fjärrkontrollen" eller ansluta kranen
till ett kretskort med batteripack i motviktslådan och sen köra fjärrstyrt kanske med H-brygga och PWM oxo.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Usch så dålig jag är på att uppdatera. Men det är för jag tycker jag inte gör så mycket annat än att jobba just nu, men det ska väl snart lugna ner sig. Det har hänt lite iaf, mest på elektronikfronten och efter jag slutade på universitetet har jag fått köra lass efter lass med grejor till Burträsk. Visar sig att nästan allt jag hade där var bråte jag dragit dit genom åren. Jag fick köra iväg 3st slutsteg t.ex. Ett kommersiellt 400W PA och 2st halvfärdiga hembyggen. Lägg då till komponenter som varit överblivna från egna projekt (privata) och massor med annat. Bara all aluminium jag hade...

Nu är planerna framöver att försöka få klart inbandmasten och upp med WARC-beamen. Sedan är det inte så värst stora projekt tänkta i år. Jag ska försöka byta dörr nere i källaren och få klart huset utvändigt. Sedan pyssla med att få ordning på saker som tak över rotorer mm. Jag vill även försöka få upp RX-arrayen som SA0AZT donerade och jag tänkt sätta upp i ett par år men har inte prioriterat det nog hårt.

Internetlänken gick även ner. Den drar ström som den ska men jag kan inte komma åt den. Jag har provat göra en reset men inget svar. Jag har skickat efter en ny och så fort det blir väder för klättring tänker jag klättra upp och montera dit den nya + även dra upp en till kabel. Det sitter 2st enheter där, en som går som länk mot GTLs maskinhall och en som riktas ner mot SM2XJP och min granne. Det har strulat med PoE feedthrough so istället drar jag upp 2st kablar så har man även redundans. Jag har även funderat på att skärma enheterna. Jag har beställt skärmskydd till dom men det täcker givetvis inte framsidan,dock funderar jag på att dra 3st aluminiumremsor på framsidan, luckorna bör vara så pass stora att de inte alls påverkar på 5 GHz men bör hålla 14 och 7 MHz signalerna ur enheten eftersom de antennerna bara sitter några meter ifrån. Jag har nämligen märkt att jag ibland slått ut internet när jag sänt på 14 MHz.

En annan rolig sak är också att Alois PA3DAT och Femma PA3DWK kom förbi. De bor normalt i Holland och har besökt mig i Burträsk 3 ggr. Nu ville de besöka Sverige under vintern så de åkte förbi Luleå och kom förbi på lite kaffe och fika. Mycket trevligt som vanligt!

Bild
Fräste lådor i början av Mars

Bild
Ny variant av antennswitch, en 3x1

Bild
Några lådor som ska till Finland

Bild
PA3DAT provar att köra radio via min remote, tyvärr var det väldigt dåliga konditioner

Bild
Ytterligare ett lass med grejor

Bild
Åkte ner till Umeå där jag for förbi SM2NOG på väg till Umeå radioklubbs årsmöte och 70-års jubileumsfirande. Fick med mig ett par elskåp från HG :)

Bild
Hyffsat med folk

Bild
SM0JZT, Tilman håller föredrag

Bild
Sedan åkte vi och SA2BRJ gav en liten tur på deras beräkningskluster modell stort. Här är en av många matningar :)

Bild
SA2KNG står vid en av fläktarna :)

Bild
My type of bling bling :) SM2UVU hade lyckats hitta den här nere i fjollträsk

Bild
Moddat mitt BOSE headset

Bild
Körde SB 20m i WPX SSB vilket resluterade i ett nytt EU-rekord :)

Bild
4el @EU på 20 användes

Bild
5/5el för 20m användes

Bild
Och 6/6/6el användes

Bild
Ena markägaren har kalhuggit lite norr om mig

Bild
Hade varit ett fint ställe för en framtida mast för 10m då det ligger norr om allt annat. Jag kanske får ta och dra på mig stora leendet och blinka rejält med ögona framöver ;)

Bild
Senast redigerad av sm2wmv 20 april 2016, 21:18:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild
En 6x1 för 7/16 DIN-kontakter. Ny modell som verkar blivit bra :)

Bild

Bild
Fick köpa in en JBC på nya jobbet, fullständigt älskar den!

Bild
Nytt EU-rekord och claimed #1 i världen :)

Bild
Dags att såga lite ved av tallen som föll bakom huset för ett par år sedan

Bild
Andra grannen har även huggit lite. Detta är inte heller så långt ifrån mig och jag har haft funderingar på vart jag ska kunna sätta en stor RX-array, det här kanske vore en bra plats? En RX-array består bara av aluminiumvertikaler som är 7.5m höga utan radialnät så det gör i princip ingen inverkan överhuvudtaget. Ska surra lite med grannen om det. Dom har kört timmer hela vintern :)

Bild
Masterna från hygget.

Bild
De 2 60m masterna, svårt att få med allt

Bild
60m, militärmasten och 160m vertikalen

Bild
Min patenterade lösning för att få en distans mellan taket och lysrörsarmaturer då de är gjorda för att hänga i snöre/kedja.

Bild
Nu går det att se vad man gör. En av 6 armaturer som jag fick av SM3WMU för ett par år sedan.

Bild
Ett eluttag uppstod också mystiskt av hustomten som är licensierad elektriker.

Bild
Bastun går inte att använda på ett tag...Har lite lådor att gå igenom

Bild
WARC-beamen väntar på att göras färdig. Nu till helgen bör det ha tinat nog mycket för att kunna arbeta där nere igen.

Bild
Redo att skeppas till vårt grannland i öster.

Bild
Övervåning till openSRI har anlänt, 10st reläer, ethernet och en AUX-kontakt

Bild
Bygger ihop ett kort för att testa

Bild
I love stenciler och lödpasta :)

Bild

Bild

Bild
W5500 från Wiznet för ethernet.

Bild
Provmonterar

Bild
Nu ska det "bara" kodas lite mer...
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

Jag hänger inte ens med på vad du bygger längre, men det faktum att du får allt så sjukt snyggt gör att jag besöker tråden så fort det kommer en update bara för att beundra bilderna. Har nog aldrig sett någon göra egna kretskort med så mycket ytmonterat och få det att se helt perfekt ut. Jag förstår att andra köper dina kort. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Tackar ☺
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen åkte jag och Hicco ner till Burträsk och jobbade lite. Det var växlande sol, snö och hagel så det blev en hel del pauser när det börjare vräka ner. Hicco trivdes bra och sprang runt för fullt medans jag grejade.

Anna har tränat lite extra med Hicco på lydnad på slutet och jag fick för mig att prova om han kunde behärska sig att stanna mitt i en apport...så jag provade och fick lov att göra det igen och filma :) Duktig vovve!

Bild
En av hans favoritsysslor

Bild
Skaffat takräcke, så jag åkte och skaffade lite virke för knutarna och för att göra klart runt dörren.

Bild
Fick klyva lite brädor pga en tankevurpa...

Bild
Och en liten paus i solen med en kopp kaffe :)

Bild

Bild
En av promenaderna med Hicco

Bild

Bild
Börjar bli stiligt, behöve rmåla huset ett varv till i sommar. Plus knutarna och runt dörren behöver målas, det är för kallt nu.

Bild
Tycker det blev riktigt fint. Nu är det kvar att byta dörr nere i källaren och försöka få till någon form av tak över ingången. Jag skulle vilja bygga in hela trappen ner men det kommer jag inte ge mig på i år. Har funderingar på om man skulle gjuta en platta på framsidan för altan + nedgången. Hicco övervakar mitt arbete

Bild
Sedan blev det lite arbete med 2el 40m yagin jag började bygga ifjol. Nu monterade jag ihop den och inser hur mycket tid jag sparat om jag inte byggt så mycket av antennerna själv...det är otroligt bekvämt att bara skruva ihop dom :)

Bild
Fyrkantröret bakom är till en 16el trebandare

Bild
Båda U-balkarna ditsatta

Bild

Bild
Tipparna ej ditsatta, reflektorn är ca 23m lång

Bild
Denna ska upp i masten vi satte upp i höstas @30m

Bild
Typiskt resultat efter att Hicco varit här...

Bild
Givetvis ett stopp på Sibylla på vägen norrut igen :)

Bild
Jobbar vidare på openSRI-interfacet. Fick baudot sändning (RTTY) att fungera nu och patchade om så att telegrafin går via interrupts istället för att jag pollar dom.
Skriv svar