Ytterligare en Storebro Combi Mill

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NeoTech

Re: Ytterligare en Storebro Combi Mill

Inlägg av NeoTech »

Ja nu fick jag ett annat "block" fel ist och de vart på rad 1143 ist.

Och detta varna den för i botten på de första hålet o när den ska upp, och knata över till nästa o börja interpolera ner där.
Av ngn anledning har den ngn G3 kurva me där som ja tror e för o placera den. med K värde.. K värdet vetti 17 varför de är där.
Kunde jue köra klart genom o bara ta bort den raden dock.

Kod: Markera allt

N1138 G0 X137.295 Y-174.224 Z22
N1139 G0 X9.847 Y-174.5 Z22
N1140 G0 X9.847 Y-174.5 Z20
N1141 G1 X9.847 Y-174.5 Z18.1 F800
N1143 G3 X9.268 Y-174.5 Z17.5 I-0.6 K0 F212.5
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det saknas ju J-värde på block N1143.
Kör du i något annat plan än X-Y? (G17)
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Nee den skiftar aldrig plan, så vetti 17 varför den spottar ur sig ett K värde ist för ett J värde där. Den borde jue inte göra det. Men på simuleringen så ere en liten snygg "kurva" ner i materialet från en linjäör rörelse.. men om den ska växla till IK ist för IJ, då borde de växla plan med egentligen.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Men på simuleringen så ere en liten snygg "kurva" ner i materialet från en linjäör rörelse
Ja då borde den ju ha genererat en G18 först.
Prova att skriva in G18 manuellt i programmet.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Fattar jag rätt att G17/18/19, påverkar bara cirkulär kordineringen för G2/G3 - och rör inte G1 och G0 eg.

För isf tror ja att ja hitta ett litet "fel" i processorn som defaulta _alla_ cirkulära rörelser till G17 så fort den började ett sånt block.
så nu borde den posta plan kommandona rätt.. Får knata ut o testa de imorn dock. =)

Dock skojigt o koda sina egna post processors... lite klurande inblandat. =)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

På många system är G18 och G19 icke modala.
Det innebär att de måste skrivas in i varje block de används.
Gör man inte detta, hoppar man automatiskt tillbaka till G17.
Hur det är på ditt system vet jag inte.

Det låter intressant det där att pilla med sin egen postprocessor.
Jag gjorde något försök för 20 år sedan, men fick bara till de mest grundläggande funktionerna. :)
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Ja jag har inte fått den o använda de inbyggda cyclerna ännu, så nu generar den ISO kod för o borra vilket inte e så hysteriskt sexigt.. för filerna blir skitstora men de funkar jue iaf. Ska ge mig på att få alla fördefinerade cycler o fungera med måste bara göra mig en lista, identifiera dom och hur de används i maskinen o sen göra ett litet test program som nyttjar alla så man kan avlusa dom.

Blir väl liakdant där att man kör i luften o sen slutligen i XPS foam innan man faktiskt tillämpar dom. =)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag kollade i manualen, det verkar som att G18 och G19 trots allt är modala.
Dock återgår det till G17 efter reset.

På en av mina maskiner har jag struntat i att lägga in dessa fasta cykler.
Det är inte bara fördelar med fasta cykler, vill man göra avbrott i körningen är det tråktigt när man "sitter fast" i en fast cykel.

Stora program är ju ett mindre problem i dagens läge när man tar hjälp av en dator.
Jag editerar inga program över huvudtaget direkt i systemets editor, då den är så föråldrad.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Ja och många ggr så är jue cyclerna som genereras ur en dator idagsläget e jue många ggr oftast bättre optimerade, förplanerade och kan även ta hänsyn till vad man skär i för material när man post processar, genom o ange i modelerings programmet vad komponenten har för material så får man skärdata automatiskt kompenserat för verktygen..

Baksidan tycker väl jag då e att man måste mata in verktygstabeller på 2 ställen.. o ja har ingen cad/cam kapabel dator i verkstan så får springa mellan med en usb sticka ;D
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

I ett vettigt CAM-program kan man variera borrcykler nästan i oändlighet.
Däremot att låta CAMen sköta beräkningen av skärdata ställer jag mig lite tveksam till.
Det är nog bättre att mata in dessa parametrar manuellt vid CAM-beredningen.
o ja har ingen cad/cam kapabel dator i verkstan så får springa mellan med en usb sticka
Jag sprang på samma sätt en gång i tiden, men med disketter då.
Det vart en befrielse när man installerade nätverk. :)
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Tja att låta CAM programmet hantera skärdatan e inte så konstigt som de låter. Du matar in alla värden från tillverkaren i en excel kopplar de som ett "data" register för CAM programvaran o sedan precis som en speeds/feeds kalkylator som finns för mobiler o på nätet o oändlighet så kan programmet göra den kalkyleringen åt en ist. =)
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det var smart att köra igenom alla varianter i luft + något mjukt.
Jag snor den iden rätt av och kommer köra så med i min nya maskin med då jag inte kört någon beredning för LinuxCnc innan.
Blir troligast Fusion360 för min del med.

Riktigt kul att du verkat fått ordning på orginalstyrsystemet.
--Per
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Perra_E; det som e bra för dig o att du kör LinuxCNC e jue att Fusion360 samt HSMWorks Express varianten kommer med färdiga processorer för LinuxCNC.
Iom att Tormach baserade sitt "Pathpilot" på LinuxCNC dessutom så har de fått ett rejält uppsving med support i communityn för fusion samt man ser att de
blir vanligare med LinuxCNC varianter på cnczone med sedan dess.

Men min process för cam beredning och debugging har vart så här.
1) Klocka in skruvstycket som vanligt.
2) Sätt noll på skruvstycket på "bakre vänstra, övre hörnet".. Och jag lämnar min nolla där.
3) Gör en modell av ditt skruvstycke o stoppa in i din CAD.
4) Ange fixtur, samt gör en modell av ämnet som ska fräsas ist för o låta den "uppskatta" på så vis får man en exakt bit som man kan såga till.
5) Kör camberedning varje verktyg till en egen fil.
6) Kör i luften genom att ange i Nollpunktsförflyttning "Additive" sektionen, +20mm i Z led. Detta gör att den lägger på 20mm på alla verktygs längder o nollan flyttas 20mm upp osv.
7) När man slutar se krasher i programmet, dags o provköra i ngt mjukt.
8) Debugga, genom o köra rinse and repeat från steg 5 tills de funkar som du vill.

Kom ihåg att fusions post filer i .cps formatet är Javascript (ECMA 6 specifikt) Så allting e bundet till events o kan därmed möbleras om lite som man vill. =)
Det går teoretiskt sett till o med att koda sina egna cycler för borrning o liknande under onCycle eventet och använde de caset man vill.. Varför man vill göra de ingen aning men de går. =D
perra_e

Inlägg av perra_e »

Bra genomgång där!
Det var något sådant jag tänkt köra. Har sett tipset om nolla uppe på bakre vänstra hörnet i en Fusion film på. Smart för repeterbarhet.
Dock fick jag inte riktigt kläm på vart den där "Additive" sektionen är någon stans. Är det i Linuxcnc eller Fusion?

Har faktiskt meckat lite med en postprocessorn i Fusion360 för ett tag sedan. Har gjort en till en kompis som har en plasmaskärare. Men det var inte så avancerat.

--Per
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Vet faktiskt inte om LinuxCNC stödjer NPF + Additive. Det kan vara en renodlad hårdvaru kontroller grej.

Isf får du väl sätta G54an med +20 i Z led manuellt bara. o sen räkna av de 20 när du ska köra "live" typ.
Vet att thewho har jue viss erfarenhet av o svära i LinuxCNC med sin Modig maskin. =)
Skriv svar