Lysa upp SpaceRails bana

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
reconnnn

Lysa upp SpaceRails bana

Inlägg av reconnnn »

Hej,
Har börjat fundera på ett lite galet projekt men inte helt säker på vad som är den ideala lösningen ännu. Men jag har precis byggt klart en SpaceRails bana (http://spacerails.com/product/spacerails-level-8/).
Nu funderar jag på hur man skulle kunna lysa upp den på bästa möjliga sätta. Min nuvarande tanke är att sätta 3mm leds på typ alla bryggor på spåren. Det finns små häl där som är prefekt storlek. Skulle gissa på att det finns ca 100 st sådana längs hela banan. Så många leds. Min tanke för att dra koppla in dem är att dra kablar i plast railsen då de nämligen är i håliga.

Hur skulle ni föreslå är bästa sättet att göra det på? Koppla dem i serie eller parallel. Tror det blir jobbigt att sätta ett motstånd på alla leds det förstör nog även effekten lite. Självklart skulle det vara coolast om man kunde styra dem individuellt och på något sätt lista ut exakt var kulan var och bara lysa upp den sektionen men det känns som att det blivit lite väl mycket kablar?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Lysa upp SpaceRails bana

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Woow!
Jag har börjat kika på dessa typer av förlustelsemaskiner! Hur stora Donk / Nickelkulor har du till dem!
Jag skulle satsa på en ambulerande belysning som introduceras med kontaktytor och 555 som håller resp följer Danken med ljuset .
De jag har titta på är av trä men det finns härliga trådskapelse. Vilken har du byggt?
http://www.retrotime.org/kit.html
Användarvisningsbild
peak@svelfo

Inlägg av peak@svelfo »

Mitt förslag (om du vill göra något extra):
Montera alla LED, kanske med olika färger. Dra en jordledning och koppla till alla LED. Dra en matningsledning förbi alla. På lämplig plats på banan vid varje LED sätter du en HALL-sensor som aktiveras av en magnetiserad kula och kopplar till varje LED och matningsledningen på lämpligt sätt så att den lyser när kulan passerar.

Hall-element, finns säkert billigare i volym:
https://www.elfa.se/sv/hall-sensor-hone ... &simi=99.5

Bara en tanke ...
reconnnn

Inlägg av reconnnn »

Lasp skrev:Woow!
Jag har börjat kika på dessa typer av förlustelsemaskiner! Hur stora Donk / Nickelkulor har du till dem!
Jag skulle satsa på en ambulerande belysning som introduceras med kontaktytor och 555 som håller resp följer Danken med ljuset .
De jag har titta på är av trä men det finns härliga trådskapelse. Vilken har du byggt?
http://www.retrotime.org/kit.html
Jag har byggt den jag länkade till. Dvs Level 8. Den har totalt ca 40m track 5 olika vägar kulan kan rulla. Kan du förklara lite mer hur du tänker att en sådan lösning skulle fungera? Kulorna jag har nu är ca 10mm i diameter och det finns 9st. En svårighet som jag har är att jag inte vill att något ska synas. Så kablar måste vara tunna samt det finns väldigt lite plats att placera olika komponenter. Jag har heller ingen möjlighet att tillverka små kretskort fr 555or.
peak@svelfo skrev:Mitt förslag (om du vill göra något extra):
Montera alla LED, kanske med olika färger. Dra en jordledning och koppla till alla LED. Dra en matningsledning förbi alla. På lämplig plats på banan vid varje LED sätter du en HALL-sensor som aktiveras av en magnetiserad kula och kopplar till varje LED och matningsledningen på lämpligt sätt så att den lyser när kulan passerar.

Hall-element, finns säkert billigare i volym:
https://www.elfa.se/sv/hall-sensor-hone ... &simi=99.5

Bara en tanke ...
Tyvärr är de kulorna jag har just nu inte magnetiska. Har du något förslag på hur denna koppling skulle se ut om de var magnetiska?

Gillar hur ni båda började tänka på hur man kan göra det lilla extra. :D
Användarvisningsbild
peak@svelfo

Inlägg av peak@svelfo »

Det går inte att infoga bilder här men +5V till VCC, motstånd från VCC i serie med lysdioden som sedan kopplas till Vout. Vss till jord. Inga konstigheter.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Jag har beställt en V och en VIII så får jag se vad som kan hända.
Visst skall det mesta vara dolt, men man utgår från typ växlar eller andra huvudpunkterna.
Om en kula är metalliskt och banan är plast kan man använda typ koppartejp eller som jag använder till bilbana Biltemas Aluminiumtejp som jag klipper till lämpliga kontaktytor.
Men nu kom jag själv igång med en beställning. Tack för inspiration.
Men jag skulle vilja bygga Marble Bolls in Wood!
Helt egensnickrad kanske
reconnnn

Inlägg av reconnnn »

peak@svelfo skrev:Det går inte att infoga bilder här men +5V till VCC, motstånd från VCC i serie med lysdioden som sedan kopplas till Vout. Vss till jord. Inga konstigheter.
Får göra lite test. Har det mest jag behöver. Också kollat upp att det går att köpa mer rail för bara 15 dollar så får man 40 nya meter.
Lasp skrev:Jag har beställt en V och en VIII så får jag se vad som kan hända.
Visst skall det mesta vara dolt, men man utgår från typ växlar eller andra huvudpunkterna.
Om en kula är metalliskt och banan är plast kan man använda typ koppartejp eller som jag använder till bilbana Biltemas Aluminiumtejp som jag klipper till lämpliga kontaktytor.
Men nu kom jag själv igång med en beställning. Tack för inspiration.
Men jag skulle vilja bygga Marble Bolls in Wood!
Helt egensnickrad kanske
Haha kul! Kanske kan dela lite ider då när du fått din. Ska göra lite test med kontakt ytor. Kan nog bli väldigt häftigt om det funkar :D samt att man kan hålla nere förbrukningen maximalt då bara ett fåtal dioder lyser åt gången. Hur ansluter du koppar tejpen till dioden/spännings linan? Går det at löda?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Kör kaptontejp och koppartejp. Kaptontejp tål lödkolv och banan ser ut att vara i metall..
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Nu har jag testat lite. Det fungerar med aluminiumtejp!
Kulorna tar kontakt. Jag har även testat med FK som rail.
Kunde inte finna den Nylonrörsgrejen någonstans. Närmast för egna experiment är Dragtråd styv nog, som Elektriker använder.
Nu skall jag borra om underlaget. Använder en vit 10 mm Forexplatta kanske ca 300 x 1000 mm med 5 mm hål på de markerade ställena enbart. Snyggare.
reconnnn

Inlägg av reconnnn »

Coolt. Lägg gärna upp lite bilder! Kan man löda mot aluminium tejpen?
reconnnn

Inlägg av reconnnn »

Testade lite igår. Tror inte upplysningen av banan kommer bli tillräckligt cool. Har därför börjat fundera på att använda fiber optik istället tänker mig denna typ av fiber http://www.ebay.com/itm/2-Meters-Side-G ... SwQYZWzVq4. Det verkar som att det finns i 0.5mm i diameter dock oklart vad priset är just nu. Dessa skulle isåfall kunna dras inne i railsen vilket borde ge ett mycket häftigt ljus dock går det inte att styra.
Användarvisningsbild
peak@svelfo

Inlägg av peak@svelfo »

Lasp: Oro är den ränta du betalar för att låna bekymmer från morgondagen ...
Användarvisningsbild
peak@svelfo

Inlägg av peak@svelfo »

reconnnn: Det finns inga genvägar. Om du vill ha det häftigt får du jobba för det. Eller köpa en billig LED-slinga ...
reconnnn

Inlägg av reconnnn »

Vist är det så. Tror dock inte min första led lösning blir bra nog speciellt sett till mängden arbete.
Skriv svar