Pulsera akvariepump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Vad är bäst att styra med?

PIC
10
31%
555:a
19
59%
Annat
3
9%

Antal röster: 32
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Köp in en potentiometer ändå, det är väldigt mycket smidigare utifall du får för dig att det är fel frekvens.. En vridpotentiometer kostar inte många kronor.

Hur du räknar ut värdena står väl i databladet eller på dom sidor som det länktats här? Du väljer ut ett värde på kondensatorn. T.ex. 0,1µF, (vet inte vad som kan passa), sen räknar du ut motstånden. Om de får för konstiga värden är det bara att välja ett annat värde på kondensatorn och se om det passar.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Ok, tack! Kan en 64-210-28 funka tror du? (2,2kOhm) Skolan har sånna vet jag, fick ta med en hem o labba med...
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Jimmy, schemat som du länkade till, vad är DEL för slags komponent? :shock:
Och måste man ha en opto-triac eller går det att koppla in på något annat sätt eftersom jag kör med optokopplare?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

DEL? Jag tror att de vänt på bokstäverna. :D
Det ska nog stå LED (dvs en lysdiod).

I schemat längst ner på länken så är det en optokopplare med en triac istället för transistor-utgång.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Men måste man använda en optokopplare med triacutgång eller går det på nått annat sätt? Tänkte använda det här schemat för 555:an.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag tror det är lättast att lösa om du använder en sådan optokopplare.
Nu vet jag inte exakt vad som sitter i pumpen, men jag antar att den föredrar "riktig" växelspänning på 230V. Om du tittar i schemat så får triacen spänning från optokopplaren som i sin tur får den från vägguttaget.

Förresten: Drivs pumpen direkt med 230V ? Ingen transformator ?
Tidigare skrev du "Men det är en 230V pump tror jag". Kan du kolla upp det?

Skriver det för säkerhetskull:
Om du inte är säker på vad du gör så bör du inte koppla med 230V, men det hoppas jag att du redan vet. :)
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Pumpen har inget trafo som syns iallafall :? Antar att det är 230V direkt...
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

kan man koppla in motståndet i Jimmys schema istället för leden i schemat jag länkade till och få det att funka?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Menar du PDF-filen du länkade till? Vilket schema där är det du tänkt använda?
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Ojj skrev jag inte det :shock:
Jag tänkte använda Led Flasher-schemat... För det borde väl funka?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jodå, det fungerar fint.

Nu förstår jag din förra fråga. :)

Liten "att-göra"-lista för att få ihop de båda scheman:

1. Plocka bort allt som sitter vid vänstra sidan av optokopplaren i "mitt" schema (längst ner på den här sidan), dvs DELen, motstånden och transistorn.

2. Plocka bort lysdioden i "ditt" schema.

3. Istället för den lysdioden kopplar du in optokopplaren (vid de anslutningar som nu är lediga.)

Jämför lysdiodens riktning i ditt schema med "lysdioden" i optokopplaren. (Sätt optokopplarens lysdiod på samma sätt.)

OBS: Jag vet inte vilken optotriac du tänkt använda, men se till så att den klarar spänningen du matar in i schemat med 555-kretsen. Jag tror att motståndet på 270ohm (för att begränsa strömmen till lysdioden) borde fungera för optokopplaren, men för att vara säker är det bra att kolla hur mycket ström den tänkta optotriacen's lysdiod klarar.

Det du behöver göra nu är att hitta en optotriac som på triac-sidan klarar 230V och strömmen (I) och effekten (W) som akvariepumpen drar. Optokopplarens lysdiod bör klara 9V och ca 30-40mA uppskattningsvis.
Det går att driva 555-kretsen med 5V, men i ditt fall är det nog lättast att behålla 9V där.

edit:
Har du kollat så att akvariepumpen i övrigt fungerar för det du tänkt göra?
Hinner den pumpa med lagom tryck så fort den får spänning? Om du inte redan gjort det så bör du prova att stänga av/på den i den takt du tänkt och se om den hinner med.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Pumpen ska labbas med i skolan immorn! Optokopplaren jag hade tänkt använda är IL 420 (75-355-78 ) eftersom den är den enda optotriac som jag hittar på elfa och elfa finns i stan.

EDIT: Såg att de också hade 75-302-56, kan den funka (det vore bra eftersom det är ju halva priset...)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Om de optokopplarna passar kan jag inte svara på utan att veta hur mycket ström pumpen drar.

Men nu har du lite att labba med. Lycka till! :)
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Man får tacka för hjälpen hittils :D

Men hur mäter jag hur mycket ström pumpen drar på bästa sätt :shock:
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Har varit och köpt lite grejer nu iaf... Min mentor sa att han hade köpt in två nya pumpar som vi ska använda men de har inte kommit än. (Killen på Elfa hade nog en dålig dag, han skrev att han hade skickat med 2 av nått motstånd som jag skulle ha två av på kvittot men det var bara ett där. Han missade ett annat motstånd som jag behöver med :( Får ta det när jag hämtar de restade grejjerna...)
Skriv svar