Jag skulle behöva styra en akvariepump så att den pulserar. Den ska styra ett "blodomlopp" som vi bygger i skolan. Vad är det bästa sättet? 555:a? PIC? Hur kopplar man en 555:a om man vill kunna styra pulshastigheten???
PIC/AVR är roligast att göra det med om man har allt hemma och tycker om att programmera en snutt.
555 är billigare och behöver inte programmeras. Info hittar man i dess datablad, räcker inte det så finns det massvis med guider där ute i cyberrymden.
Jag antar att det inte är en fråga om kostnad då bara en styrehnet ska skapas? Du/ni kommer ju att kunna göra betydligt mer med en PIC/AVR men samtidigt är ju frågan vad ni ska lära er? Känns ju onödigt att dra igån en µC om det är nåt helt annat ni ska titta på än själva styrningen av pulshastigheten?
Ok tack alla! En 555 får det bli då! Hoppas bara jag har nån fungerande nu... Men det är en 230V pump tror jag, vanlig akvariepump, hur ska man koppla för att kunna pulsa den?
Men hur ska jag koppla för att kunna ställa pulshastighet? Vridpot? Hur ska jag koppla? fattar inte riktigt databladet så om någon kunde lägga upp ett kopplingsschema skulle jag bli otroligt glad.
En triac är en komponent som ser ut som en transistor, och med den kan man styra 230V. En nollgenomgångsdetektor är en liten krets som kollar exakt när sinuskurvan i 230V-spänningen passerar 0V. Det är då man ska slå på 230V. En triac med inbyggd sådan sköter det själv.
Ok, men skulle nån kunna lägga upp ett schema på hur jag ska koppla för att få detta att funka? Vill kunna ställa in pulshastigheten med t.ex. en trimpot.