våta nicd, erfarenheter?
Re: våta nicd, erfarenheter?
Jag har i källaren ett 7,2V och ett 8,4V NiCd batteri, ungefär 20-30Ah.
Kanske skulle försöka sälja dessa, helt oanvända...
Kanske skulle försöka sälja dessa, helt oanvända...
Re: våta nicd, erfarenheter?
Har för mig att NiCd inte mår bra alls av att stå oladdade. Så se till att ladda upp dem medan du funderar på om de ska säljas av eller inte. Troligen behöver de ett par djupa laddningscykler för att bli lite uppfräschade.
Re: våta nicd, erfarenheter?
Nej.NULL skrev:Fast då skulle man vilja ha en bra källa till billig NiOH också...
Det man använder som huvudsaklig elektrolyt i NiFe är kaliumhydroxid och det är ganska billigt (och för att få bättre laddningshållbarhet än ett original NiFe så brukar man ha nån procent Litiumhydroxid också). Hyggligt billiga kemikalier, inklusive dessa, kan man köpa från Polen keten.pl.
Fast, nu har vi kapat den här tråden, det finns lite mer info i den här tråden http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=64005&hilit=NiFe
Re: våta nicd, erfarenheter?
Nife gjorde strömmässigt högpresterande nickel-elektroder i parallellt med de vanliga fick/band-cellerna genom att ha sintrad nickelelektrod byggd av små nickelkulor och genom doppning i lämplig nickel-salt och därefter hydroxid-lösning upprepande fram och tillbaka så fyllde man mellanrummen mellan kulorna med NiOH i elektroden. Det var typ för startbatteri för (militära) flygplan på den tiden, kapabla för extremt höga startströmmar (kommer faktiskt inte ihåg hur man gjorde på kadiumsidan men det kan ha varit något liknande).
Annars var det nickelband som perforerades med mycket små nålar, nickelhydroxidmassan pressades på ena av de perforerade bandens sida med högtryckpress och sedan falsades bandet ihop med lika perforerad täckband, därefter klippte man dessa band i lämplig längd och sedan lades sida vid sida med strömavledare i nickel, punktsvetsade i dess kortända och också gav stadga till hela plattan.
Kadiumplattorna byggdes på precis samma sätt med nickelremsor med skillnaden att NiHO var bytt till kadium-dito (och i teorin bytas/blandas med FeOH) , samt att hålen i perforerade banden var tätad med en speciell i alkalisk miljö lösbar färg för att minska risken för kadium-damm i hanteringen innan cellerna var färdigbyggda och blötlagda.
När batteri-plattpaketen var färdigbyggda så behöver de formeras i alkaliska bad med ett antal i och urladdningar innan de slutligen flyttas över till sina kärl och smältes/svetsades in och fylls upp med elektrolyt.
Med andra ord bygger man inte en NiCd/NiFe-batteri bara sådär hemma även om man skulle ha en rulle nickelremsa hemma.
Annars var det nickelband som perforerades med mycket små nålar, nickelhydroxidmassan pressades på ena av de perforerade bandens sida med högtryckpress och sedan falsades bandet ihop med lika perforerad täckband, därefter klippte man dessa band i lämplig längd och sedan lades sida vid sida med strömavledare i nickel, punktsvetsade i dess kortända och också gav stadga till hela plattan.
Kadiumplattorna byggdes på precis samma sätt med nickelremsor med skillnaden att NiHO var bytt till kadium-dito (och i teorin bytas/blandas med FeOH) , samt att hålen i perforerade banden var tätad med en speciell i alkalisk miljö lösbar färg för att minska risken för kadium-damm i hanteringen innan cellerna var färdigbyggda och blötlagda.
När batteri-plattpaketen var färdigbyggda så behöver de formeras i alkaliska bad med ett antal i och urladdningar innan de slutligen flyttas över till sina kärl och smältes/svetsades in och fylls upp med elektrolyt.
Med andra ord bygger man inte en NiCd/NiFe-batteri bara sådär hemma även om man skulle ha en rulle nickelremsa hemma.
Re: våta nicd, erfarenheter?
När jag jobbade som avioniktekniker på AF1 i Boden vet jag att det hände att teknikerna plockade ihop batterier från helikoptrarna och satte i sina bilar.
Det var utrangerade våta 1,2 v NiCd celler om jag minns rätt.
Problemet kom när det var typ 30 minus och dom här batterierna ändå gav full kraft.
Av vridna startmotoraxlar eller rensade startmotorkransar...
wiklis
Det var utrangerade våta 1,2 v NiCd celler om jag minns rätt.
Problemet kom när det var typ 30 minus och dom här batterierna ändå gav full kraft.
Av vridna startmotoraxlar eller rensade startmotorkransar...
wiklis
Re: våta nicd, erfarenheter?
wiklis: det låter iofs som en skröna, startmotorn i en bil är ju ett par kilowatt på sin höjd, och veven är ju konstruerad för MYCKET högre krafter än så, dessutom går ju bara motorn lite (mycket) trögare, det är ju inte tvärstopp bara för att det är kallt.
Re: våta nicd, erfarenheter?
Jo!NULL skrev:Inte som elektrolyt...
Som elektrolyt. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrolyt
Du tänker kanske på elektrolytkondensator. Jo, den heter så av ett liknande skäl, men elektrolyt är vätskan med joner i.
Ska man rätta nån, så får man väl se till att ha rätt och inte fel

Re: våta nicd, erfarenheter?
Blöta NiCd ska inte stå laddade vid lagring snarare tvärtom ladda ur dom och lagra svalt. (om man vill undvika kristallbildning)
Renault Clio electrique har som original 6volt 100Ah blöta saft NiCd, 19st i serie. (dessutom vattenkylda)
När dom skumpat omkring i en bil i 10-15år tenderar dom att bli en smula farliga, då separatorn mellan anod / katod har sett sina bästa dagar efter allt skumpande och kristaller har bildats på anoden som punkterar det sista på separatorn. När det händer kan ni ju räkna ut resultatet.
I övrigt väldigt bra batterier, otroligt stryktåliga om dom som sagt inte skumpat omkring en flock med år å andra sidan hur många andra batterityper skulle överleva den behandlingen med 1C och däröver i strömuttag ja det skulle väl vara NiMh.
Om man vill ha lagringsbatterier till bra pris.... åk till skroten och köp hybrid batteri från nån prius, lexus eller nåt, inte särskilt mycket energi innehåll typ 1,3kWh håll dessa ihopspända vid laddning.
Renault Clio electrique har som original 6volt 100Ah blöta saft NiCd, 19st i serie. (dessutom vattenkylda)
När dom skumpat omkring i en bil i 10-15år tenderar dom att bli en smula farliga, då separatorn mellan anod / katod har sett sina bästa dagar efter allt skumpande och kristaller har bildats på anoden som punkterar det sista på separatorn. När det händer kan ni ju räkna ut resultatet.
I övrigt väldigt bra batterier, otroligt stryktåliga om dom som sagt inte skumpat omkring en flock med år å andra sidan hur många andra batterityper skulle överleva den behandlingen med 1C och däröver i strömuttag ja det skulle väl vara NiMh.
Om man vill ha lagringsbatterier till bra pris.... åk till skroten och köp hybrid batteri från nån prius, lexus eller nåt, inte särskilt mycket energi innehåll typ 1,3kWh håll dessa ihopspända vid laddning.
Re: våta nicd, erfarenheter?
@Gizmo: jag menar att NiOH används som anod, inte elektrolyt.
Ex:https://www.youtube.com/watch?v=qB6B6u0qe_I
Ex:https://www.youtube.com/watch?v=qB6B6u0qe_I