våta nicd, erfarenheter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

våta nicd, erfarenheter?

Inlägg av grym »

kan kanske få 400Ah 10 cells /12v pack med våta/öppna nicd , saft och ca 10 år gamla men i gott skick, funderar på om det är något att ha?

har ingen erfarenhet av dom

det jag vill ha dom till är upskraft, lerduvekastare och lite allmänt, kanske drivning av båten(snipa) med elmotor

någon som har erfarenheter?
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har såna men inte tittat på dom det senaste decenniet, det skulle inte förvåna mig om de fortfarande fungerar. Minns att de var lite slabbigt eftersom det gärna blir ett lager KOH på toppen.
Borkaimpega

Re: våta nicd, erfarenheter?

Inlägg av Borkaimpega »

Jag bumpar den här tråden då det är något svårt att läsa om dessa batterier.

Grym, fick du några?

Peter555, har du dina kvar?

Om ni har några som ni inte använder så är jag i första hand intresserad av att få dom eller bra tips om var jag kan hitta andra.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Om jag inte misstar mig helt sitter det snarlika i en bekants elva år gamla elbil.
Om du får dem är det ju ok, om du vill betala för dem beror förstås lite på vad de har för kvarvarande kapacitet.
Tänk på att de behöver "motioneras" lite om de inte använts på ett tag, dvs laddas upp för fullt, respektive ur nästan helt och så repetera den cykeln ett par gånger för att få upp dem i nominell kapacitet.
xxargs

Inlägg av xxargs »

sådana batterier är nästan oförstörbara - men har de stått väldigt länge inaktivt och kanske nära 0 volt på polerna kan man behöva cykla dessa mellan full urladdning och full laddning några gånger innan den verkliga kapaciteten visar sig och det kan handla om 20-30% kapacitetshöjning gentemot första urladdningsprovet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tror denna typ av batterier har använts "inom järnvägen", jag är dock inte säker på till exakt vad. Kanske backup för belysningen ombord på personvagnar, eller nåt sånt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Sådana används än idag i varma utrymmen där 10-års blybatterier kanske klarar sig max något år...

men dessa är dyra som attan - runt 5 ggr priset för bra motsvarande blybatterier.

NiCd-med flytande elektrolyt har ganska låg energimängd per volym och vikt och laddningsverkningsverkningsgraden är inget att skryta om - men när det gäller livslängd i antal år och tåla synnerligen otrevliga miljöer värme och kylmässigt, så finns det förmodligen inget hållbarare - typ batterier som kan ärvas från föräldrar till barn...
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Hur var det med NiFe?
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

NiFe är betydligt mer hållbarare än NiCd, i princip är NiFe svåra att ta kål på, de tål mycket, många fler laddningcykler och även att bli urladdade till noll utan att ta alltför mycket skada.

NiCd vs NiFe de har fler likheter än skillnader. Men. Om jag minns rätt så har NiCd lite större energikapacitet per kilo, plus högre laddningseffektivitet (vad nu det tekniska namnet heter, men laddning kvar i batteriet jämfört med energi man har påfört batteriet).

Apropå inget så är jag själv lite sugen på att börja testa att bygga egna NiFe batterier, just pga att de är i princip oförstörbara, även om det är lite dyrare är tanken tilltalande.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Finns nån tråd här om NiFe , tror gurun Xxargs var där o berätta också :tumupp: , vem hittar den?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En kompis köpte ett ryskt mörkersikte på en känd auktionssite, det var helt oanvänt och levererades med våta NiCd med vätskan i obruten flaska brevid, han vågade dock inte använda dessa utan byggde en converter för att köra på AA-celler :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Tveksamt om det finns några rena NiFe-batterier kvar batterier i Sverige - trots sitt namn på företaget i Sverige så var huvuddelen av batterierna som tillverkades i Sverige av NiCd-typ, möjligen också blandning mellan dessa då det var i Jungners patent, möjligen att det fanns en kortare tid precis i början av företagsstarten att det tillverkades batterier med enbart NiFe.

Rena NiFe-batterier var annars Edison i USA som tillverkade och det är möjligen något av detta har hittat hit om det är riktigt gamla batterier.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Mera om NiFe batterier

https://en.wikipedia.org/wiki/Nickel–iron_battery

http://www.nickel-iron-battery.com/

Tro att de finns tillverkar fortfarande ?

http://www.alibaba.com/showroom/nife-battery.html

Om det inte är förväxling med NIFE som varumärke för i regel NiCd batterier.....
GFEF

Inlägg av GFEF »

Gizmo

>lite sugen på att börja testa att bygga egna NiFe batterier

High Purity Nickel Plate Nickel Foil 0.3mm x 100mm x 200mm

http://www.banggood.com/High-Purity-Nic ... 27287.html

För Kr 47.29 med Free shippingToSweden via Standard Shipping
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Fast då skulle man vilja ha en bra källa till billig NiOH också...
Skriv svar