TomasL skrev:Inte nödvändigtvis.
Det intressanta är ju varför TS tror att det är avsaknaden av kristallen som är problemet.
Det kan ju faktiskt vara så att kortet-revisionen/variaenten inte skall ha denna kristall.
Och då är det naturligtvis inget fel attt kristallen saknas.
Jag är 100% säker på att kristallen ska finnas där då bilden i inlägg1 är från exakt samma modell och benen till kristallen fortfarande sitter kvar på moderkortet. Sen om det är avsaknaden av kristallen som gör att det inte funkar vet jag inte men det känns som ett logiskt första steg att utreda då jag har en känsla av att nordbryggan gärna vill ha sin referenssignal från kristallen.
LaRdA skrev:Hur har du kommit fram till att S533 betyder en 5,33MHz kristall?
Det är en gissning då jag inte har något bättre att gå på, jag vet helt enkelt inte därför jag frågar. Anledningen till min gissning är följande från mouser, där 400 står för 4.0 MHz, 368 står för 3.6864 MHz osv.
http://www.mouser.se/Passive-Components ... tz&FS=True
lillahuset skrev:Det där ser ut att vara en 32768Hz kristall. Andra kristaller brukar ha andra kapslingar.
32768 texten har jag sett på ett par andra kristaller på moderkort jag har här hemma men även kristaller med bara bokstäver mm, är detta en standard frekvens för kristall för moderkort eller är det beroende på modell?