Quartz crystal till moderkort.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Snubbel

Quartz crystal till moderkort.

Inlägg av Snubbel »

Lång story kort, fick hem ett "helt och fungerande" moderkort som inte alls fungerade och upptäckte rätt omgående efter lite optisk inspektion att en kvarts kristall (säger man så på svenska?) saknades.
Den är av följande modell som i bilden nedan med texten S533 som jag först tolkade som, jaja lätt, en 5,33MHz quartz men det stämmer inte med något jag har i reservdelslådorna och verkar inte finnas att köpa på tex mouser och ebay, så har jag missförstått något då jag inte hittar något liknande eller är det bara en gammal modell som inte råkar användas så frekvent längre?
Bild
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Quartz crystal till moderkort.

Inlägg av LaRdA »

Hur har du kommit fram till att S533 betyder en 5,33MHz kristall?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad får dig att tro att det är kristallen som gör att moderkortet inte funkar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det där ser ut att vara en 32768Hz kristall. Andra kristaller brukar ha andra kapslingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Inte nödvändigtvis.
Det intressanta är ju varför TS tror att det är avsaknaden av kristallen som är problemet.
Det kan ju faktiskt vara så att kortet-revisionen/variaenten inte skall ha denna kristall.
Och då är det naturligtvis inget fel attt kristallen saknas.
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

TomasL skrev:Inte nödvändigtvis.
Det intressanta är ju varför TS tror att det är avsaknaden av kristallen som är problemet.
Det kan ju faktiskt vara så att kortet-revisionen/variaenten inte skall ha denna kristall.
Och då är det naturligtvis inget fel attt kristallen saknas.
Jag är 100% säker på att kristallen ska finnas där då bilden i inlägg1 är från exakt samma modell och benen till kristallen fortfarande sitter kvar på moderkortet. Sen om det är avsaknaden av kristallen som gör att det inte funkar vet jag inte men det känns som ett logiskt första steg att utreda då jag har en känsla av att nordbryggan gärna vill ha sin referenssignal från kristallen.
LaRdA skrev:Hur har du kommit fram till att S533 betyder en 5,33MHz kristall?
Det är en gissning då jag inte har något bättre att gå på, jag vet helt enkelt inte därför jag frågar. Anledningen till min gissning är följande från mouser, där 400 står för 4.0 MHz, 368 står för 3.6864 MHz osv.
http://www.mouser.se/Passive-Components ... tz&FS=True
lillahuset skrev:Det där ser ut att vara en 32768Hz kristall. Andra kristaller brukar ha andra kapslingar.
32768 texten har jag sett på ett par andra kristaller på moderkort jag har här hemma men även kristaller med bara bokstäver mm, är detta en standard frekvens för kristall för moderkort eller är det beroende på modell?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

32768Hz kristaller är nästan alltid för RTC'n och därför inte vital för moderkortets funktionalitet.
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

Icecap skrev:32768Hz kristaller är nästan alltid för RTC'n och därför inte vital för moderkortets funktionalitet.
Så du tror också att den inringade komponenten i följande bild är en 32768Hz kristall och att den är till RTCn och ingen referens frekvens till nordbryggan som jag trodde?

Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är förvisso söndag men jag är inte i kyrkan så jag tror inte.

Alla andra "viktiga" kristaller på högre frekvenser är i andra kapslingar som ger mer stabila förhållande.
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

Bra, då kan jag plocka en kristall från något reservdelsmoderkort och testa om det var detta som var problemet.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Motorola hade en processorfamilj som bara hade en 32768Hz kristall. Någon 68k-modell för inbyggnad om jag minns rätt. Antar att de använde en PLL eller liknande.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Hade ju varit mer logiskt om det var 33MHz, då nordbryggan använder den frekvensen för PCI rev 2.2
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

HC-49S kristallen till höger är dock på 25 MHz, vilket inte stämmer helt men ändock en högre frekvens.
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

TomasL skrev:Vad får dig att tro att det är kristallen som gör att moderkortet inte funkar.
Gammal tråd, men tänkte ändå att det vore trevligt att tacka alla för svaren och meddela att moderkortet bootade direkt utan problem efter jag monterat dit en ny 32768Hz kristall.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

:D
Skriv svar