Nä då, 810M kan hantera interpoleringsparametrarna I, J, K
Enl DIN 66025 är X-,Y- och Z-axlarna tillordnade interpoleringsparametrarna I, J, K oavsett om X,Y,Z programeras absolut eller inkrementellt måste interpoleringsparametrarna alltid matas in inkrementellt och i rätt ordning.
Exempel
N1 G0 X10 Y25 Z1 S1250 M3 LF
N2 G1 Z-5 F100 LF
N3 G2 X10 Y25 I20 J0 F125 LF
N4 X-20 LF
N6 M30 LF
IJK cirkel-2.jpg
Fräskompensering.
Tänkte bara kort visat G41/G42 i ren kod men det sket sej för mitt CAM skippar dessa koder o räknar ut en ny cirkel.
OBS D1 eller högre nummer måste anges. D0=ingen kompensering.
Härvid genomförs vid "
G41 kompensering till vänster i rörelseriktningen " i detta fall då i en yttre bana.
Således är G42 dess motsats. "
G42 kompensering till höger i rörelseriktningen " som då blir den inre banan.
Kompenseringen motsvarar radien som finns inskrivet i det aktuella D-numret.
Personligen rekommenderar jag att man väntar med kompensering tills man förstår funktionen helt. Här finns en del fällor som är bra att känna till.
1 Kompenseringen kan bara ske under det att G0 eller G1 är aktiva.
2 Inläsningen av kompenseringen läses alltid in 2 eller 3 rader innan aktuell rad.
3 Går det att genomföra en kompensationen inåt i din cirkel. D1.. måste vara mindre än radien på aktuell cirkel.
Exempel: 20mm fräs kan inte kompenseras i en inre cirkel med diametern 16mm.
Fräsen kommer då att bryta centrumlinjen med 1mm o ge larm.
Om man nu bara har en fräs, låt säga D10= 10.000mm och man vill kompensera inåt i en cirkeln som är 10mm i diameter kommer ett larm.
Om slutmåttet ej kräver högre noggrannhet än 0.002mm kan man genom att skriva 9.999 i D10 genomföra fräsningen med 10mm fräs ändå.
(ev kanske maskinen godtar 10.000 fräsen)
Ett garanterat sätt at ställa till det som nybörjare är att nyttja pinnfräsar eller motsvarande i tum.
Med risk för fel låter jag detta ligga uppe tills någon bekräftat allt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.