Ytterligare en Storebro Combi Mill

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Ytterligare en Storebro Combi Mill

Inlägg av säter »

NeoTech skrev:Konstig g-kod rad som ja inte ve om maskin klarar

Kod: Markera allt

N3077 G3 X72.117 Y-76.782 Z-24.6 I1=72.127 J1=-76.666 K1=-24.883
Vad har du fått den där koden ifrån?
Argumentet I1, J1 osv tvivlar jag på att ditt styrsystem kan hantera.
Varför provar du med sådan konstig kod?
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Det kommer från 810d som jag byggde min postprocessor ifrån heter CPI i de nya systemen men när ja kom på de tog ja bort det. :)
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Nä då, 810M kan hantera interpoleringsparametrarna I, J, K
Enl DIN 66025 är X-,Y- och Z-axlarna tillordnade interpoleringsparametrarna I, J, K oavsett om X,Y,Z programeras absolut eller inkrementellt måste interpoleringsparametrarna alltid matas in inkrementellt och i rätt ordning.

Exempel
N1 G0 X10 Y25 Z1 S1250 M3 LF
N2 G1 Z-5 F100 LF
N3 G2 X10 Y25 I20 J0 F125 LF
N4 X-20 LF
N6 M30 LF
IJK cirkel-2.jpg

Fräskompensering.
Tänkte bara kort visat G41/G42 i ren kod men det sket sej för mitt CAM skippar dessa koder o räknar ut en ny cirkel.
OBS D1 eller högre nummer måste anges. D0=ingen kompensering.
Härvid genomförs vid " G41 kompensering till vänster i rörelseriktningen " i detta fall då i en yttre bana.
Således är G42 dess motsats. " G42 kompensering till höger i rörelseriktningen " som då blir den inre banan.
Kompenseringen motsvarar radien som finns inskrivet i det aktuella D-numret.

Personligen rekommenderar jag att man väntar med kompensering tills man förstår funktionen helt. Här finns en del fällor som är bra att känna till.
1 Kompenseringen kan bara ske under det att G0 eller G1 är aktiva.
2 Inläsningen av kompenseringen läses alltid in 2 eller 3 rader innan aktuell rad.
3 Går det att genomföra en kompensationen inåt i din cirkel. D1.. måste vara mindre än radien på aktuell cirkel.

Exempel: 20mm fräs kan inte kompenseras i en inre cirkel med diametern 16mm.
Fräsen kommer då att bryta centrumlinjen med 1mm o ge larm.
Om man nu bara har en fräs, låt säga D10= 10.000mm och man vill kompensera inåt i en cirkeln som är 10mm i diameter kommer ett larm.
Om slutmåttet ej kräver högre noggrannhet än 0.002mm kan man genom att skriva 9.999 i D10 genomföra fräsningen med 10mm fräs ändå.
(ev kanske maskinen godtar 10.000 fräsen)
Ett garanterat sätt at ställa till det som nybörjare är att nyttja pinnfräsar eller motsvarande i tum.

Med risk för fel låter jag detta ligga uppe tills någon bekräftat allt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Angåen interpolering, ja 810M klarar I,J,K interpolering utmärkt. det den inte klarar av e sk. CPI interpolering som du hittar i 810D/840D

Som föranleds av kommandot "CPI".. Och formateras

Kod: Markera allt

N3077 G3 X72.117 Y-76.782 Z-24.6 I1=72.127 J1=-76.666 K1=-24.883
För de som skiljer den där IJK raden från en vanlig är "registrena".. I1=<value>, J1=<value>, K1=<value>
Som är CPI variabler och kalkyleras utifrån tidigare rad av IJK. Det är en optimering för D kontrollerna.

Detta e jue dock bara relevant om man skriver en postprocessor - vilket jag gjorde o fick ut konstiga rader. =)

Angående radie kompensering. Iom jag sannolikt inte kommer hand knacka ngn kod in i den här maskinen alls. Så kommer ja nog helt enkelt lita på att CAD/CAM programmet
räknar ut sånt åt mig rätt.. Dock kan det självklart vara bra o förstå vad den gör. =)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag förstår inte hur man kan använda I, J och K samtidigt.
tkgb

Inlägg av tkgb »

Cam program brukar kunna hantera radie-kompensering G41/G42 väldigt bra så det är inte bara när man skriver manuellt man använder det.
Säg att du ska fräsa ett spår eller ett hål med hyffsad passning,då är det enklare att justera verktygsradien i maskinens verktygstabell än att posta ut ett nytt program.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

säter skrev:Jag förstår inte hur man kan använda I, J och K samtidigt.
Det kan jag inte svara på det är CAM programmet som genererar den koden åt mig så. Direkt ut ur Fusion360.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

tkgb skrev:Cam program brukar kunna hantera radie-kompensering G41/G42 väldigt bra så det är inte bara när man skriver manuellt man använder det.
Säg att du ska fräsa ett spår eller ett hål med hyffsad passning,då är det enklare att justera verktygsradien i maskinens verktygstabell än att posta ut ett nytt program.
Ja i HSMWorks som ingår i Fusion360 kan du ange om du vill ha radie kompensering i kontrollern eller låta datorn processa fram det med programmet du tankar över sen .
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Sen brukar man kunna välja om man ska köra med verktygets riktiga radie i kompenseringen, eller om CAM-programmet ska beräkna om verktygsbanorna så att man kör med nollad radiekomp i maskinen.
Man kan fortfarande kompensera i maskinen, men man utgår från noll, så att en 16mm pinnfräs får kanske en radiekomp på -0.03 istället för 7.97

Eller så kan man som tidigare sagts köra med helt avslagen radiekompensering och låta programmet beräkna banan utan att blanda in maskinens radiekompensering, men oftast så vill man ha möjlighet att finjustera måtten och då är radiekomp rätt bra att ha. :)
persa

Inlägg av persa »

Kan hända att man är gammal så det börjar växa mossa. Men visst sjutton blir det väl lättare om man använder radiekompensering (även om man kör CAM). Att se koordinater i maskinprogrammet som överensstämmer med måtten på detaljkonturen på ritningen måste ju bara det vara värt mycket med bl.a. enklare återstart mitt i program efter t.ex. verktygsbrott

Slippa posta ett nytt program om man kör samma kontur med mindre verktygsdiameter då man tillfälligt har slut på fräsar i rätt diameter

Liksom det som påtalats i tidigare poster om enkelhet vid måttjusteringar

GLAD PÅSK :)
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Iom jag inte har den referensen för har aldrig gjort så. Alltid kört från en PC så kan ja inte säga bu eller bä. Men ja man får se till o ha fräspinnar i lager. *raida ctctools*
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Persa
Jag kan hålla med dej i viss mån för jag gör både och. Då jag inte har någon pc som kan hantera BobCC ute i gruvan så måste jag ta med mej en usb sticka ut.
Så om jag är noga o allt funkar i maskinen är allt lugnt men är det som vanligt så är det skit om jag vill justera koden i maskinen.
Inte för att det är krångligare men efter det så passar ju inte koden in när jag är tillbaka på kontoret.
Men går att ta in med lite småknep.
Man kan ju köra U med G2 I..J..U..med X eller Y som den inre resp ytter banan. Cirkelbågen i detta fall är bara en kvadrant så man får ju skapa 4st efter varann.
Jag kan styra tillverkningen av koden i BCC. se bild nedan.

Maskinen fräser med spindeln medurs M3 och medfräsning=medurs, se röd pil på cirkelbågen.

Nedan bild visar att det går att kräva G41/G42 i CAM verktyget.
Det skall stå Left och Comp Left G41
G41-G42.png
Cirkel 100mm.jpg
Koden blev:
%MPF 455
N20 G17 G71 G90 G94
N30 G00 G54 X0 Y45.
N40 F215 S756 M03
N50 D1 T1
N60 Z2
N70 G01 Z-12.7 F100
N80 G17 G02 I0. J-45. F215 X45 Y0.
N90 G02 I-45. J0. X0 Y-45.
N100 G02 I0. J45. X-45 Y0.
N110 G02 I45. J0. X0 Y45.
N120 G00 Z20
N140 M30

Kod utan hänsyn till eller från ämne-banan.
Samma kod oavsett om man väljer nyttja G41/G42 eller inte.
(redig pga sista raden)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DW 27 mars 2016, 22:10:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

NeoTech skrev:
säter skrev:Jag förstår inte hur man kan använda I, J och K samtidigt.
Det kan jag inte svara på det är CAM programmet som genererar den koden åt mig så. Direkt ut ur Fusion360.
Om man fräser en cirkel i X-Y planet, dvs G17, då förstår jag inte vad K gör för nytta.
persa

Inlägg av persa »

Kan vara någon form av spiralinterpolering ?
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

persa skrev:Kan vara någon form av spiralinterpolering ?
Ja den spiralar jue ner för o hålla konstant "chip load"
Skriv svar