Renovering av en gammal Drummond Brothers Round bed svarv. Typ A tror jag minsann att det är.
Köpte den för någon vecka sedan, klart fungerande och så, med en del extra tillbehör. Svarvstål i HSS och HM samt en massa andra drev för att kunna göra gängor, samt lite andra delar osv. Lite kuriosa är att det den enklaste varianten som tillverkades, inriktade sig mer på hobbybruk, iom att den är lite mindre, kanske inte lika stabil som de andra med en flatbädd. Men den ska nog duga för mina behov, i alla fall till en början.
Upptäckte när jag skavde av lite färg att lagerbockarna var i solitt Brons? Så tänkte att jag måste göra något åt detta, den ser ju rätt bedrövlig ut. Visst, den är gammal och man ska behålla saker i originalskick för att de ska behålla värdet. Men det var ju så många lager med färg på den, hittade 3 eller 4 lager beroende på ställe. Så var ju dags att göra något åt det. Kan ju inte bli värre om inte annat. Så blir den lite mer anständig om inte annat!
Slipade bort all färg med stålborste, både för hand och med en roterande stålborste på borrmaskinen samt bänkslipmaskin. Ett jäääkla jobb och det var skit överallt! Såg ut som en sotare sedan. Men klart värt det. Har inte tillgång eller råd att lämna bort det för blästring men detta fungerade bra också. Tillräckligt bra i alla fall. En fördel var ju att den var välsmord och det fanns inte någon rost alls på den. Så den är ganska
Visste faktiskt inte vad jag skulle ha för färg, dels nyans eller vilken typ av färg. Forskade lite på google. Där jag hittade att många faktiskt använt hammarlack. Kanske inte det bästa egentligen men såg fint ut. Jag gillar dock ej den riktiga Hammarlacksfärgen med det mönstret på maskiner så jag köpte faktiskt slätlack. Och det var faktiskt enligt mig ett bra val, blev lite jämnare och finare. Nyansen var också svår, kanske borde ha gjort den grön som många andra maskiner har. Hittade inte den färgen i slätlack. Funderande då på svart, men var lite tveksam där... Så det blev silver. Kanske var dumt val i slutänden men det blev ganska fint i alla fall! Om inte annat så blev den klart finare än innan renoveringen i alla fall! Jag hade inte råd att köpa en riktig tvåkomponents epoxyfärg just nu. Kanske får bli det någon gång i framtiden om jag måste göra om det...
Hoppas ni inte tycker jag förstört ett gammal fint hantverk utan gjort det lite finare!
Edit:
Nu ska jag bara hitta ett par skruvar med handtag på, så jag kan dra åt skruvarna lite lättare istället för att behöva använda skiftnyckel hela tiden. Ska också göra om lådan bakom så den blir snyggare. Möjlighet att lätt byta remhjul också, med en lite hemmagjord anordning för att dra motorn mot sig, fjäderbelastad. Samt fixa en styrning så jag kan reglera varvtalet på motorn... Ska också självklart fixa en "plåtlåda" att sätta under för att fånga upp kylvätska och spån!
Före renoveringen:
DSC_5833 (Kopia).JPG
DSC_5834 (Kopia).JPG
DSC_5838 (Kopia).JPG
DSC_5839 (Kopia).JPG
Efter renoveringen:
DSC_5840 (Kopia).JPG
DSC_5841 (Kopia).JPG
DSC_5843 (Kopia).JPG
DSC_5844 (Kopia).JPG
DSC_5848 (Kopia).JPG
DSC_5847 (Kopia).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.