Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
mippen

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av mippen »

Började bygga plasman idag..
Skall bli intressant att följa.
Var Köpte du alu profilen?
Har du lust att dela med dig utav släden?
Har ett antal projekt där budgetsläde på alu profil hade varit kanon.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag köpte 16m profil från någon tysk på ebay:
http://www.ebay.com/itm/390769072678?_t ... EBIDX%3AIT

Gick ruskigt snabbt att få hemlevererat och jag tycker att de verkar vettiga.

Jag kommer att lägga ut alla .stl-filer när jag testat att det fungerar, skicka ett PM om du vill ha prototypfilerna tidigare än så. ;)
thomasloven
Kontakt:

Inlägg av thomasloven »

hubben skrev:Började bygga plasman idag..
Trådtitel skrev: [...] mini-projekt!
O... k...
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

En NFC-tagg till katten utifall hon springer bort:

Sprättade upp en tagg och plockade ut chipp och antenn, vred ihop antennen så att den blev mindre. Limmade fast taggen på ett buntband:
Bild

Ett lager smältlim och krympslang:
Bild

Monterad och klar för användning:
Bild

Bild

/// Marcus
Senast redigerad av lond 13 mars 2016, 20:39:00, redigerad totalt 1 gång.
OeT

Inlägg av OeT »

Gjort om en förstoringsapparat till ett reprostativ.

Har laddat upp den här om någon mer skulle råka vilja göra nåt liknande
http://www.thingiverse.com/thing:1412402
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Trevligt tillbehör :tumupp:
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

lond skrev:En NFC-tagg till katten utifall hon springer bort:

/// Marcus
Vad gör taggen för nytta om katten kommer bort???
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Hon har en vanlig ID-tagg under skinnet, men då behöver man speciell läsare. Nyare modeller av smarta mobiler kan läsa den i halsbandet, som innehåller mitt telefonnummer.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Men är det verkligen någon som kommer att komma på tanken att skanna efter en RFID-tagg i halsbandet? :humm:

Jag gillar ju förvisso att nyttja modern teknik, men vad gäller just detta ändamål känns det mer lämpligt med traditionell text som alla kan läsa, även utan telefon...
Åtminstone tydlig instruktion som tyder på att det går att scanna, men det är nog ändå fortfarande en ganska liten andel människor som förstår sig på den där tekniken.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Är på g. Har ingen dymo hemma + genomskinlig krympslang.

/// Marcus
RoPa

Inlägg av RoPa »

@lonf, funkar taggen med så deformerad anten?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skriv telefonnumret på taggen. :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Renovering av en gammal Drummond Brothers Round bed svarv. Typ A tror jag minsann att det är.

Köpte den för någon vecka sedan, klart fungerande och så, med en del extra tillbehör. Svarvstål i HSS och HM samt en massa andra drev för att kunna göra gängor, samt lite andra delar osv. Lite kuriosa är att det den enklaste varianten som tillverkades, inriktade sig mer på hobbybruk, iom att den är lite mindre, kanske inte lika stabil som de andra med en flatbädd. Men den ska nog duga för mina behov, i alla fall till en början.

Upptäckte när jag skavde av lite färg att lagerbockarna var i solitt Brons? Så tänkte att jag måste göra något åt detta, den ser ju rätt bedrövlig ut. Visst, den är gammal och man ska behålla saker i originalskick för att de ska behålla värdet. Men det var ju så många lager med färg på den, hittade 3 eller 4 lager beroende på ställe. Så var ju dags att göra något åt det. Kan ju inte bli värre om inte annat. Så blir den lite mer anständig om inte annat!

Slipade bort all färg med stålborste, både för hand och med en roterande stålborste på borrmaskinen samt bänkslipmaskin. Ett jäääkla jobb och det var skit överallt! Såg ut som en sotare sedan. Men klart värt det. Har inte tillgång eller råd att lämna bort det för blästring men detta fungerade bra också. Tillräckligt bra i alla fall. En fördel var ju att den var välsmord och det fanns inte någon rost alls på den. Så den är ganska

Visste faktiskt inte vad jag skulle ha för färg, dels nyans eller vilken typ av färg. Forskade lite på google. Där jag hittade att många faktiskt använt hammarlack. Kanske inte det bästa egentligen men såg fint ut. Jag gillar dock ej den riktiga Hammarlacksfärgen med det mönstret på maskiner så jag köpte faktiskt slätlack. Och det var faktiskt enligt mig ett bra val, blev lite jämnare och finare. Nyansen var också svår, kanske borde ha gjort den grön som många andra maskiner har. Hittade inte den färgen i slätlack. Funderande då på svart, men var lite tveksam där... Så det blev silver. Kanske var dumt val i slutänden men det blev ganska fint i alla fall! Om inte annat så blev den klart finare än innan renoveringen i alla fall! Jag hade inte råd att köpa en riktig tvåkomponents epoxyfärg just nu. Kanske får bli det någon gång i framtiden om jag måste göra om det...

Hoppas ni inte tycker jag förstört ett gammal fint hantverk utan gjort det lite finare!

Edit:
Nu ska jag bara hitta ett par skruvar med handtag på, så jag kan dra åt skruvarna lite lättare istället för att behöva använda skiftnyckel hela tiden. Ska också göra om lådan bakom så den blir snyggare. Möjlighet att lätt byta remhjul också, med en lite hemmagjord anordning för att dra motorn mot sig, fjäderbelastad. Samt fixa en styrning så jag kan reglera varvtalet på motorn... Ska också självklart fixa en "plåtlåda" att sätta under för att fånga upp kylvätska och spån!

Före renoveringen:
DSC_5833 (Kopia).JPG
DSC_5834 (Kopia).JPG
DSC_5838 (Kopia).JPG
DSC_5839 (Kopia).JPG

Efter renoveringen:
DSC_5840 (Kopia).JPG
DSC_5841 (Kopia).JPG
DSC_5843 (Kopia).JPG
DSC_5844 (Kopia).JPG
DSC_5848 (Kopia).JPG
DSC_5847 (Kopia).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Blev väl fint det där citizendildo, var det den som var till salu på Blocket i ett par omgångar med brasklappen att motdubben inte linjerade 100% mot spindeln eller nåt sånt? Fick du ordning på det i såna fall?
Själv sålde jag min svarv igår så att jag får in ett annat gammalt härke under de närmsta veckorna.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tackar för det!

Japp, visst var det den. Var ju egentligen inte ett fel, vet inte riktigt vad han hade gjort eller inte gjort. Motdubben satt förskjuten lite i sidled, dvs att den behövde bara linjeras upp. Ganska enkelt egentligen... På undersidan sitter en stor skruv som håller tailstock?(på svenska?) på plats. Skruva ut den lite linjera upp det, med klocka och det var det :)
Skriv svar