Dassmusik (3-zons audioförstärkare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Dassmusik (3-zons audioförstärkare)

Inlägg av hanzibal »

Då är det alltså rätt enligt bilden ovan?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Hittade några andra WIMA-kondingar på 1uF och då blev det helt perfekt så jag kör på dem istället för elyter.

Bonus: Slipper fundera på polaritet :-)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

"Egentligen" ska man ju inte köra polariserade elektrolyter utan polarisering, men...

Storleken beror på ett par faktorer. Givetvis snålas det i budetsammanhang, men bortsett från det så ger varje sånhär koppling ett högpassfilter och tillräckligt många i rad ger till slut rätt mycket fasvridning vid låga frekvenser. En annan faktor som givetvis påverkar är impedansen på ingången efter kondingen. Lämpligt är väl att dimensionera så att det blir ett högpassfilter på ett par enstaka Hz, skulle jag tro.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Nä man skall väl inte köra dem baklänges alldeles för hårt men några hundra millivolt vid små strömmar klarar de nog tänkte jag. Nåja, nu är blir det filmkondensatorer istället.

Tänkte köra igång med uC-implementation och började med PSoC 4:an igår men av någon anledning kunde IDE:et inte hitta programmeraren så jag tänkte lika bra att uppgradera/ominstallera. Det funkade inget vidare över WLAN om man säger så.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Det här med volymkontrollerna är ju en grej jag pysslar med parallellt med att förstärkaren används och den funkar fint som den är (bortsett lite för hög lägsta ljudnivå) så det är ju liksom ingen brådska.

Istället för att komplettera med separat uC för att styra volymchipen har jag grunnat på att ersätta AE-kortet med en RPiZ (eller troligare A+ pga Z:ans ledtid) och då alltså låta den köra rubbet.

WLAN-avsaknad har ju micke_s tagit fram ett fint kort för så det känns som en bättre lösning för mig:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=80772

Detta då på lite sikt får jag nog tillägga eftersom jag måste finlöda en del, kompilera om kärnan och ha mig.

EDIT: En extra finess med mickes kort är att det har plats för en pcm5102 som stödjs direkt av de flesta RPi-distributioner, tex MusicBox eller så kör man mer avskalat med SharePort endast.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Hmm...när jag tänker efter så är det ju inte säkert att RPi:en kan ta emot IR direkt - den kör ju inget RTOS precis men 38kHz klarar den kanske och egentligen krävs ju inte ens den hastigheten eftersom själva datapulserna är betydligt bredare.

Någon som testat att ta emot IR på RPi utan slavchip?

Med en RPi kunde jag å andra sidan styra volymen via en webbserver istället - det vore nog ännu bättre eftersom jag då kan ha 2-vägskommunikation mellan RPi:en och den smartphone-app som jag använder (har stöd för http).
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Hade ju för få WIMA-kondensatorer men @cyberemil var snäll nog att skänka mig en bunt Evox Rifa och de fungerar minst lika bra tycker jag. Stort tack!
image.jpeg
De verkar perfekt för ändamålet, är lite större än WIMA vilket nog bara är en fördel, inte minst då jag troligen kommer att montera dem längs chipens långsidor varvid det blir perfekt med lite utsprång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Oj, det var länge sedan jag skrev något om detta projekt som dock lever i allra högsta grad.

En Raspberry Pi (helst zero) skall få ta över den roll som AirPort Express-kortet (AE) har idag. Dessutom skall pajen få styra de tre volymkontrollerna, en till varje förstärkarkort alltså.

Kommer att använda Micke_s' ESP8266-baserade wifi-hatt för detta:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=81219

Lär bli en del trixande med mjukvara men känns som en bra och ganska ändamålsenlig lösning. Jag vet att RPi 3 har wifi men den är för dyr, för bra, för stor och sannolikt alltför strömhungrig för detta projekt.

Vad tror ni om detta?
Skriv svar