Mäter fas mot jord, 0 volt?!
Mäter fas mot jord, 0 volt?!
I dagarna var jag tvungen att ta reda på vilken ledning som var fas i ett uttag. Jag trodde det skulle vara möjligt att mäta de 2 ledarna emot jord för att kunna avgöra vilken som var fas. Men icke!
Jag undrar, är detta ngt jag behöver oroa mig över (felaktig elinstallation), eller ska det vara på detta viset?
Vad som bör tilläggas är att vi har jordfelsbrytare installerat i kåken.
Tacksam för svar!
Jag undrar, är detta ngt jag behöver oroa mig över (felaktig elinstallation), eller ska det vara på detta viset?
Tacksam för svar!
Re: Mäter fas mot jord, 0 volt?!
Har du 0 Volt mellan fas och jordstiftet i uttaget är jorden antagligen inte framdraget till uttaget eller har lossnat.
Och det skall inte vara på detta sätt.
Och det skall inte vara på detta sätt.
Varför det?
Kontakta elektriker och rätta till installationen, då den uppenbarligen är felaktig.
Kontakta elektriker och rätta till installationen, då den uppenbarligen är felaktig.
Om man mäter mellan fas&jord alltså.TomasL skrev:Varför det?
Möjligtvis om man har en belastande testlampa kan det hända.
En DMM kan aldrig utlösa en JFB. (Hmm, jo om man råkar mäta med instrumentet strömkopplat, i stället för spänningskopplat)
En DMM kan aldrig utlösa en JFB. (Hmm, jo om man råkar mäta med instrumentet strömkopplat, i stället för spänningskopplat)
Eller om instrumentet har ett Lo-Z läge som mäter med lägre impedans, då löser man ut JFB vid mätning mellan fas och skyddsjord.
I det här fallet så har du som sagt avbrott på skyddsjorden någonstans.
Första steget är att öppna uttaget och kontrollera om det ens är ansluten en jordledare där, väldigt vanligt att "folk" byter till jordade uttag utan att ha en aning om att man faktiskt måste dra dit en skyddsjord för att det jordade uttaget ska bli jordat
oj, blev mycket jord i den meningen..
I det här fallet så har du som sagt avbrott på skyddsjorden någonstans.
Första steget är att öppna uttaget och kontrollera om det ens är ansluten en jordledare där, väldigt vanligt att "folk" byter till jordade uttag utan att ha en aning om att man faktiskt måste dra dit en skyddsjord för att det jordade uttaget ska bli jordat

Har du mätt med instrumentet inställt på AC eller DC?EasyRider skrev:I dagarna var jag tvungen att ta reda på vilken ledning som var fas i ett uttag. Jag trodde det skulle vara möjligt att mäta de 2 ledarna emot jord för att kunna avgöra vilken som var fas. Men icke!
Tacksam för svar!
Fungerar det om du tex kopplar in en lampa i uttaget?
Om du har mätt med DC (Likspänning) inställt så
stämmer värdet 0 Volt rätt så bra.
I vårt sovrum hade man dragit med 3-ledare och klippt av den gul/gröna vid uttagen och monterat ojordade uttag.VikHe skrev:
Första steget är att öppna uttaget och kontrollera om det ens är ansluten en jordledare där, väldigt vanligt att "folk" byter till jordade uttag utan att ha en aning om att man faktiskt måste dra dit en skyddsjord för att det jordade uttaget ska bli jordatoj, blev mycket jord i den meningen..
Det är fixat nu med nya ledare (kulo) o jordade uttag, men så korkat att klippa av istf att bara vika undan om man nu inte ville kosta på jordade uttag just då.
Inte nödvändigtvis. Beror på vad potentialskillnaden är mellan neutral och jord.VikHe skrev:I det här fallet så har du som sagt avbrott på skyddsjorden någonstans.
Om man får 0V mellan fas och jord så är antingen jorden inte ansluten, eller så är det 230V på den.
Antagligen ingen elektriker som utfört installationen.Castor skrev:I vårt sovrum hade man dragit med 3-ledare och klippt av den gul/gröna vid uttagen och monterat ojordade uttag.
Klippt "Antagligen ingen elektriker som utfört installationen."
Det hoppas jag också, men det såg faktiskt välgjort ut.
Det hoppas jag också, men det såg faktiskt välgjort ut.
- Klas-Kenny
Det är väl inte säkert?LarryXz skrev: Antagligen ingen elektriker som utfört installationen.
Är rummet ojordat i övrigt, så ska ju inte jord användas om man kompletterar med uttag. Och kanske fanns där ingen jord framdragen till dosan där man drog den nya kabeln. Är det inte då en rätt god idé att klippa jordledaren för att undvika att någon i framtiden tror att där är jord framdraget?
Fas - Nolla = 230V
Fas - Jord = 230V
Nolla - Jord = 0V
Normalt sett.
Fas - Jord = 230V
Nolla - Jord = 0V
Normalt sett.