Frekvensomriktare "FÄRDIG"

Berätta om dina pågående projekt.
Millox

Inlägg av Millox »

Jo. När du bromsar motorn kommer den att trycka strömmen tillbaka in i omriktaren. Denna tar vägen in i kondensatorn vilket leder till att spänningen ökar. Den kan öka allvarligt mycket, lätt över de 600 V som transistorerna pallar. Behöver du inte bromsa motorn kommer inte spänningen att stiga lika mycket så då kan du klara dig med zeners eller liknande som ett enkelt skydd bara.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

aha, då är jag med
skulle det inte gå att "bränna bort" broms-strömmen genom att skicka ut den som reaktiv effekt på elnätet? inte så lätt att ordna kanske iofs
Millox

Inlägg av Millox »

Det mest avancerade sättet att få bort bromsenergin på är ju att peta in den i elnätet som aktiv effekt. Men då måste man ha en extra omriktare istället för likriktaren. Annars får man bränna effekten i ett motstånd, men då får man inget tillbaka på elräkningen ;-)
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Intressant millox! Glöm bara inte att skapa en tråd sen.

Nu har jag testat driv-icn, en IR2136(International rectifier). Prövade på en igbt-modul med skruvanslutningar för att det skulle gå snabbt att koppla. Den är märkt 1200V 78A och fick driva en led :D

Jag hade lite problem att få den att fungera först. ICn har en current sense ingång och en "rc-ingång" för återställning efter överström. Jag drog båda till jord men då vill den inte fungera. Men efter att dragit rc-ingången till 5V så fungerade det, trots att tröskeln ska ligga på 8V. Men efter det fungerade den iaf.
Bild

På måndag kommer mönsterkortet så under veckan kanske det kommer lite spännande resultat.
Senast redigerad av pheer 26 november 2006, 22:27:45, redigerad totalt 2 gånger.
Millox

Inlägg av Millox »

WOW. Var fick du tag på den modulen? Med såna skulle man ju faktiskt kunna ha riktig 3-fas utan nollsekvens så man slipper isolera nollan mellan sidorna.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Jag hitta dem i en Siemens-frekvensare. Jag kan titta i skrotförrådet om jag kan avvara några fina IGBT. Isolera mellan vilka sidor?

Fick mönsterkortet igår så nu sitter jag o löder lite:
Bild
Bild
Tekko

Inlägg av Tekko »

Detta ser mumma ut 8)
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Har nu prövat drivarn på plats med 6st mosfet. Det verkar fungera bra, se film. Nästa steg blir att löda dit likriktaren, koppla till en vridtrafo och pröva på en last som drar lite mer ström, tre glödlamport kanske.

Ungefär så här kommer det att se ut när detta testkort är färdigt:
Bild
pheer
EF Sponsor

Det var det dags då

Inlägg av pheer »

Idag var det dags för första högspänningstestet. Riggade upp med glödlampor för att testa funktion innan man ger sig på otäcka induktiva laster. Det funkade bra ända tills att jag tröck på Reverse, då sket det sig ganska ordentlig. Det blev svart på hela verkstan och bilderna nedan visar hur det gick för trissorna :humf:. Gissar på att det blev "cross conduction" pga av för snabb skiftning av faserna på nåt sätt. Nu är det bara att ändra koden för reverse och löda dit nya halvledare för jag är riktigt sugen att pröva igen!

Uppkoppling:
Bild

MOSFETS, 4st sprack:
Bild

Kretskortet tog lite stryk också:
Bild

Det blev ett märke i bordet:
Bild
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Fan va snyggt! Påminner om när min klasskompis fingrade på ett kretskort med spänning på (fingret blev svart och en bit av bänken) :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

pheer:

Oj oj oj :shock:

För att byta ämne för en kort stund:
Var har du hittat den låånga displayen? Är på jakt efter sådana.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Och så här ser mosfets ut inuti :D
Bild

Att fingra på spänning kan vara spännande :roll:

jimmy: Jag fick den av en kompis. Det är en 2x40 och borde inte vara så svårt att få tag på. Om det är storleken i form av antalet tecken kan du ta en 4x20. Fractronics ska få in 4x20 PLED snart.
Senast redigerad av pheer 31 mars 2006, 15:37:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Låter fint. Jo, det är 2x40 jag har funderat på. Ska kolla med Fractronics.

Jahopp, nu har du helt plötsligt fått 8st mosfets.. :)
(Undrar hur man kopplar in de med ett ben??) :D
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Oops, nu skrev jag fel, sorry. Det är 4x20 de ska få in.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det måste ha smällt rätt bra?
Skriv svar