Frekvensomriktare "FÄRDIG"
Jo. När du bromsar motorn kommer den att trycka strömmen tillbaka in i omriktaren. Denna tar vägen in i kondensatorn vilket leder till att spänningen ökar. Den kan öka allvarligt mycket, lätt över de 600 V som transistorerna pallar. Behöver du inte bromsa motorn kommer inte spänningen att stiga lika mycket så då kan du klara dig med zeners eller liknande som ett enkelt skydd bara.
Intressant millox! Glöm bara inte att skapa en tråd sen.
Nu har jag testat driv-icn, en IR2136(International rectifier). Prövade på en igbt-modul med skruvanslutningar för att det skulle gå snabbt att koppla. Den är märkt 1200V 78A och fick driva en led
Jag hade lite problem att få den att fungera först. ICn har en current sense ingång och en "rc-ingång" för återställning efter överström. Jag drog båda till jord men då vill den inte fungera. Men efter att dragit rc-ingången till 5V så fungerade det, trots att tröskeln ska ligga på 8V. Men efter det fungerade den iaf.

På måndag kommer mönsterkortet så under veckan kanske det kommer lite spännande resultat.
Nu har jag testat driv-icn, en IR2136(International rectifier). Prövade på en igbt-modul med skruvanslutningar för att det skulle gå snabbt att koppla. Den är märkt 1200V 78A och fick driva en led

Jag hade lite problem att få den att fungera först. ICn har en current sense ingång och en "rc-ingång" för återställning efter överström. Jag drog båda till jord men då vill den inte fungera. Men efter att dragit rc-ingången till 5V så fungerade det, trots att tröskeln ska ligga på 8V. Men efter det fungerade den iaf.

På måndag kommer mönsterkortet så under veckan kanske det kommer lite spännande resultat.
Senast redigerad av pheer 26 november 2006, 22:27:45, redigerad totalt 2 gånger.
Det var det dags då
Idag var det dags för första högspänningstestet. Riggade upp med glödlampor för att testa funktion innan man ger sig på otäcka induktiva laster. Det funkade bra ända tills att jag tröck på Reverse, då sket det sig ganska ordentlig. Det blev svart på hela verkstan och bilderna nedan visar hur det gick för trissorna
. Gissar på att det blev "cross conduction" pga av för snabb skiftning av faserna på nåt sätt. Nu är det bara att ändra koden för reverse och löda dit nya halvledare för jag är riktigt sugen att pröva igen!
Uppkoppling:

MOSFETS, 4st sprack:

Kretskortet tog lite stryk också:

Det blev ett märke i bordet:

Uppkoppling:

MOSFETS, 4st sprack:

Kretskortet tog lite stryk också:

Det blev ett märke i bordet:

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Och så här ser mosfets ut inuti

Att fingra på spänning kan vara spännande
jimmy: Jag fick den av en kompis. Det är en 2x40 och borde inte vara så svårt att få tag på. Om det är storleken i form av antalet tecken kan du ta en 4x20. Fractronics ska få in 4x20 PLED snart.

Att fingra på spänning kan vara spännande

jimmy: Jag fick den av en kompis. Det är en 2x40 och borde inte vara så svårt att få tag på. Om det är storleken i form av antalet tecken kan du ta en 4x20. Fractronics ska få in 4x20 PLED snart.
Senast redigerad av pheer 31 mars 2006, 15:37:41, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt: