Elmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
japo71

Re: Elmätare

Inlägg av japo71 »

Marta skrev:Är Du absolut säker på att Din egen mätare stämmer så begär en mätarkontroll. Fel är alltid fel, så enkelt är det. Det är ju mycket pengar det handlar om vintertid, med de priser campingvärdar tar för elen... Men se upp så Du verkligen mäter rätt innan...

Bäst hade varit om Du kunder mäta med en gammaldags snurrskivemätare, de moderna elektroniska för 99 kronor kan visa precis vad som helst. Speciellt om det finns reaktiva laster eller saker som likriktar/fasvinkelstyr strömmen och dessa står för en stor del av effekten. Är det endast värme utan steglös ewffektreglering så kan skräpmätarna trots allt visa rätt, kolla den bara väl. Där är inget samband mellan pris och kvalitet på dessa, så snurrskiva eller certifierad mätare är det enda att verkligen lita på.
Ja tänkte också det med min elektroniska mätare, att kan man verkligen lita på den då. Så därför gjorde jag då kontrollen med att rycka ur sladden ur vagnen och sedan bara ansluta golvelementet som jag vet högst drar 2kw, klockade på 1 timme och då hade mätaren i stolpen snurrat 3,5kw. Gjorde även samma sak att klockade när jag drog på elslingan (luftburen truma) på full effekt max 2kw + lite övriga småförbrukare och då hade mätaren i stolpen snurrat 4kw.

Men tyvärr så har campingvärden satt sig på tvären och vill absolut inte hjälpa oss, så tyvärr blir det nog att flytta från campingen.
Jag är ändå nyfiken i en strut vad som är galet..... om något är galet :) , fattar ingenting faktiskt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu vet jag iofs inte om det är olika regler beroende på var mätaren används, men en elmätare som används för debitering ska mig veterligen vara "krönt" (d.v.s. kontrollerad av ett ackrediterat organ och plomberad). Fast det är som sagt var möjligt att det bara gäller för elbolag och inte för en campingvärd. Men det kan vara värt att kolla upp.

I en livsmedelsbutik är det ju krav på att vågar är krönta.
svanted

Inlägg av svanted »

den används alltså för att debitera hyresgäster och inte av något kraftbolag mot en elkund?
då kan de i princip visa vad som helst,
hyresvärden tänker nog,
oj, visar den för mycket, kul, då får vi mera betalt. :lol:

1,80kwh, det stämmer ju inte om den visar dubbelt, alltså 3:60:-
står det 1:80 i kontraktet så är det ju anmärkningsvärt..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är det verkligen så? Som jag skrev så måste ju en butik ha krönta vågar.

Jag lyckas bara hitta regler som gäller för elproducenter och koncessionsägare... Men ska man ta betalt för nåt så är det ju viktigt att kunden betalar för rätt mängd.
svanted

Inlägg av svanted »

ska inte säga att jag vet men tror det saknas regler, typ campingägare kan sälja el till gäster mha elmätare köpta på clasolsson och ta vilka priser de vill,
men någon annan kanske har bättre koll...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Elen är en vara med en fast pris per enhet!

Att mäta antal enheter på ett debiteringsunderlag ska vara gjort på ett tillfredsställande sätt - liksom man inte ska betala för 5 kg potatis och det bara är 3 kg i påsen.

Det är alltså svindel och en polisanmälan är ett steg på vägen. Men man ska kunde bevisa felet och utan en skaplig egen mätare är det ord mot ord och med tanke på polisens motvilja mot att undersöka saker själv där de får bevis serverat på ett silverfat lär denna inte ens flyga så långt man kan kasta den utan handfasta bevis.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag håller med Icecap.
Det torde INTE vara ett brott att debitera t.ex 5kr/kWh om ni kommer överens om det.
Om campingvärden däremot medvetet mäter "fel" så att underlaget för debitering inte är korrekt så torde det falla under någon bedrägerilag tämligen säkert.
Vart håller du till, framgår inte av din profil?
Det är skitenkelt att mäta upp med riktiga grejor...
Kan du ta någon sorts bild av hur det ser ut där mätaren sitter (hur kablar går osv).
hsd

Inlägg av hsd »

har för mig att det inte är vem som helst som får sälja El
skulle vara värt att kolla :roll:
Nerre

Inlägg av Nerre »

I det här fallet så tror jag inte det räknas som att campingägaren säljer el, detta torde falla under vad som kallas "fördelningsmätning".
hsd

Inlägg av hsd »

han lägger ju dessutom på en vinst på elen i en verksamhet, hade det varit en fast avgift så är det ok men nu säljer han ju på förbrukning
jag vet att det tidigare var olagligt att utan vidare sälja elförbrukning via elmätare till motorvärmeuttag utan att vara registrerad elhandlare
japo71

Inlägg av japo71 »

limpan4all skrev:Jag håller med Icecap.
Det torde INTE vara ett brott att debitera t.ex 5kr/kWh om ni kommer överens om det.
Om campingvärden däremot medvetet mäter "fel" så att underlaget för debitering inte är korrekt så torde det falla under någon bedrägerilag tämligen säkert.
Vart håller du till, framgår inte av din profil?
Det är skitenkelt att mäta upp med riktiga grejor...
Kan du ta någon sorts bild av hur det ser ut där mätaren sitter (hur kablar går osv).
Jag vill inte nämna vilken camping det gäller förrän allt är avklarat(om det blir avklarat )
Jag har bilder på elmätaren, vet inte hur jag kan lägga in bilder här på forumet :)

Men jag har inga bilder på hur det är kopplat inne i elmätarstolpen..... vill inte öppna.... då kanske man får skit för det.

Du säger att det är skitenkelt att mäta upp med riktiga grejor..... Jättetacksam om du vill vidareutvekla det
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tja, både jag och många av oss andra har eller har tillgång till BRA mätutrustningar med giltiga kalibreringar för mångmiljonbelopp...
Vad du kan göra själv beror på vad du har och hur det är kopplat och vad du kommer åt.
Fotografera allt och lägg upp.
När du skriver så finns det ett fält nedanför "Välj fil" och "Bifoga fil" använd dom och Filkommentar. När du känner dig ganska klar klicka på Förhandsgranska så får du se hur det kommer att se ut.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Kan det möjligtvis vara så att mätaren har en debiteringsmodell av typ "per påbörjad kWh och timme" eller liknande, dvs om du mäter från säg 13:30 till 14:30 klockat på en timme, så kanske mätaren då loggar först 1,5 kWh som registreras som 2 kWh (där 1kWh är elementet på 30 minuter och 0,5 kWh är förbrukning som du hade innan du började mäta), och sedan elementet i ytterligare en halvtimme blir ju 3kWh, då är det ju inte så konstigt om du kommer upp i den effekt som du angivit speciellt om elementet kanske drar en smula mer?
Vad händer om du drar förbrukning så att det står typ xxxxxxx,5 kWh på mätaren, och sedan drar ut allt under två timmar, inkl underhållsladdningen av batteriet på 100 watt. Om mätaren senare då hoppar till xxxxxxx+1,0 så är det tecken på att det är debitering med påbörjad som används.

Lite som teleoperatörerna har, "per påbörjad minut" så ringer man ett samtal på 1:1 minut så kostar det 2 minuter.
japo71

Inlägg av japo71 »

limpan4all skrev:Tja, både jag och många av oss andra har eller har tillgång till BRA mätutrustningar med giltiga kalibreringar för mångmiljonbelopp...
Vad du kan göra själv beror på vad du har och hur det är kopplat och vad du kommer åt.
Fotografera allt och lägg upp.
När du skriver så finns det ett fält nedanför "Välj fil" och "Bifoga fil" använd dom och Filkommentar. När du känner dig ganska klar klicka på Förhandsgranska så får du se hur det kommer att se ut.
944959_10208304075030590_6757687126596128043_n.jpg
10401443_10208304143352298_470392330910894012_n.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är siffran 1994 ett platsnummer eller är det ett årtal? Om det t.ex. är årtalet när mätaren senast kontrollerades så är det ju rätt länge sen...
Skriv svar