Korkade frågor om mina CNC-fräsfantasier ;)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Korkade frågor om mina CNC-fräsfantasier ;)

Inlägg av Meduza »

På lillasyrrorna så var tex den populäraste motorn att köra 57STH41A2-284
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu är jag inne på detta igen..

Det vore ju smidigt att använda riktiga linjärlager, och då funderar jag på den öppna varianten som har axlar med "fot", lite dyrare men enklare att bygga med ? 12mmx350mm ? kan det vara vettigt ?

Eller är det bättre att satsa på vanliga axlar och lager tro ?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Understödda axlar(vilket jag tror du menar) är helt klart att föredra. Det är klart, går man upp tillräckligt i grovlek når du samma stabilitet även på vanliga axlar.
H.O

Inlägg av H.O »

Skrev ett längre svar tidigare men forumet k*kade ur k*kade upp det....
I alla fall, vi har en gravyrmaskin från Italienska Venture på jobbet, en VPE31 med arbetsområde 420x250mm.
På Y-axeln, som driver portalen, har de använt "frihängande" axlar, de är 400mm långa och 30mm i diameter. Bussningarna som "åker" på axlarna är 120mm långa.

Denna maskin är jättduktig på att gravera plast och aluminium, den kan "fräsa" aluminium med verktyg <3mm om man tar <0.5mm per gång (ofta 0.2-0.3mm) men det tar tid. Den svaga punkten är nog inte Y-axeln (utan spindeln och dess infästning) men det visar ändå hur kommerciella tillverkare dimensionerar maskinerna - för gravyr. Så när jag ser (vilket var fallet på EF för nån månad sedan) konstruktioner med 500-1000mm långa frihängande 12mm axlar så tänker jag på ovanstående.....

Så använd absolut understödda axlar med så grov dimension du kan eller gå snäppet upp och köp skenstyrningar. Ovanstående maskin använder skenstyrningar på X-axeln, de är dubbelt så långa och hälften så "tjocka". Jag skulle tro att även de billigaste kina-prylarna är bättre än "rundstänger" (med det är nog "slöseri" om du bygger en stomme i MDF eller liknande).
minigubben

Inlägg av minigubben »

Min fräs är ju inte klar en, till viss det beror det på att jag köpte billiga drivare av typen TB6560 som brann upp ganska fort och redan där tappade jag suget lite gran, men jag kom över några lite mindre billiga, billiga china drivare här på forumet som har fungerat helt utan problem. Nästa grej var att vi skalade upp fräsen lite från originalritningen som ElectricMan byggde och det resulterade i att hela xz vagnen kan flexa lite.. testade byta från rör till stänger och det hjälpte lite men det är fortfarande inte bra.. Tog upp hela projektet igen för några dagar sen och började rita en helt ny xz vagn och ska väll kanske ta och spakra liv i tråden igen..
Men dom tipsen jag kan ge efter mitt bygge är: Köp inte dom billigaste drivarna, det blir bara dyrt i längden. Och kör linjärlager iallafall på xz vagnen så du kan bygga den smal och slippa att det eventuellt sviktar..
Har ritningar om du är intresserad. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det får nog bli understödda skenor i alla fall, åtminstonde på X och Y.

Har redan beställt billiga drivare, men om dom brinner så har dom ju inte kostat nåt nästan, så då kan man byta då.

Minigubben: jag tittar hemskt gärna på ritningar, om inte annat som inspiration :)
minigubben

Inlägg av minigubben »

Här är ritningarna https://owncloud.minigubben.se/index.ph ... XuU7WTF8O1

Det är några skruvar och grejor som inte är utritade så man får tänka igenom hur allt ska monteras.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Tack! ska kolla så fort jag installerat sketchup, aldrig blivit av sen ominstallationen :)
Skriv svar