MegaDatorProjekt (50k-dator)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av lillahuset »

:tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Å andra sidan, kanske man inte vill lägga sina filer och projekt på ett publikt tillgängligt ställe.
Det är väl en av orsakerna till att jag kör en egen SVN-server och egen Mail-server, på egna fysiska servrar, i mina egna lokaler.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Yup, oss surgubbar emellan så är egen server alltid egen server. Sedan kan man om man känner för det meddela världen vad som helst. :D
choppertony

Inlägg av choppertony »

Även om du plockar på dig det bästa grejorna, så undrar jag liksom sodjan om du kommer att hålla på med detta om 10 år.Och jag är säker på att de grejorna du köper nu ligger på tippen långt innan dess.Vi köpte en dator för en kvarts miljon för 15 år sedan på jobbet.Jag har bytt jobb 3 ggr. och jag tror att om den inte står i ett hörn, så har den redan gått på skroten och då kostade mjukvaran närmare en miljon.

titta tillbaka vad för värstingdatorer det fans för10 år sedan. inte mycket att hänga i granen.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det man plockar ihop idag är ju redan mer eller mindre ut fasat då nya modeller är på väg ut, mobo livslängd är väl ca 6 månader innan nyare finns att köpa.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

choppertony: Utvecklingen idag är något helt annat än den var för 15 år sedan. Runt 2000-skiftet fanns inte ens XP, och utvecklingen gick i en rasande takt. Nu så går utvecklingen knappt framåt.
Om ett GTS 450:a och core2:a klarar moderna spel på medium-settings, så visar det egentligen hur pass mycket utvecklingen avstannat.

Jag baserar detta på erfarenhet av den dator jag hade innan, som hann bli 6 år gammal innan det var dags för skroten. Och den datorn som sagt, det var core2, GTS 450, 4GB ram, 32bit, 500GB mekanisk disk.

Om den datorn höll sig i 6 år, och det var knappt ens mellanklass utan lägsta klass, hur länge tror du inte då min nya dator ( som är i näst högsta klassen ) kommer "hålla" innan den blir såpass omodern att den inte klarar moderna spel i 1080?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast hur många gånger har det inte sagts "NU stannar utvecklingen, för vi har nått den här gränsen", men så blir det ju aldrig, man finner vägar runt hindren.

Om 10 år kommer dagens datorer vara lika "omöjlig" att använda som en dator från 2005 är idag.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja jag skulle då hellre sikta på "uppgraderbarhet" än prestanda.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Problemet är att se runt hörnet med vad som komma skall Nerre
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, men just därför så bör alla delar vara så universella som möjligt så de är lätta att byta ut.

Man måste ju tänka på att även om det är grejer där man förväntar sig att prestanda räcker i flera år så KAN de gå sönder och behöva bytas ut. Och då kanske den komponent man använda inte finns att köpa längre.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag vill ge cred till Sebbe för att han tänkt igenom sina val. Allt för ofta ser man folk som plockar ihop vad som helst som är "billigt", "bäst" eller vad man nu har för tanke med sitt bygge. Sebbe har tänkt, klurat och funderat noga. Sedan finns det ALLTID andra lösningar som är lika bra eller bättre i betraktarens ögon. Så oavsett så tycker jag att så länge man kan argumentera sakligt för vad man har valt och varför så är mycket vunnet.
sebastiannielsen
Kontakt:

Nerre: Här är också valet av X99 bra. X99 kommer även stödja Broadwell-E som är nästa processor i serien. DDR4 har precis kommit, så det kommer finnas kvar bra länge också. Resterande delar är universella och kan lätt bytas ut, t.ex. hårddisken, CD-läsaren, kortläsaren, fläktar, kylning etc.

Här är helmodulärt också en fördel när det gäller agget, pajar agget så är det bara att köpa ett nytt agg och byta ut in-Place, behöver inte ens dra om kablarna.

Dock har jag som sagt, valt delar som har en anserlig livslängd. Agget har t.ex. en garanti på 7 år, i kombination med den kraftiga överdimensionering jag gjort på agget för att tillse att agget klarar att drifta datorn även när agget tappat effekt pga åldring.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En garanti på 7 år betyder inte att det håller 7 år.

Det finns gott om företag som ger lång garanti för att folk ska tro att deras produkt är bra, men när folk femte gången får produkten utbytt på garantin så brukar de börja tröttna:)
sebastiannielsen
Kontakt:

Det är jag medveten om. Därför jag också läst recensioner och sådant om produkten, bland annat vilka kondingar och sådant som finns i produkten.
Men garantitiden ger också ett hum om ungefär vilken hållbarhet man kan förvänta sig, även om det kan diffa flera år.

Just AX1200i är ett av de bästa nätaggen, med väldigt litet rippel på sekundärsidan också, nere i ~1-10mV
http://www.jonnyguru.com/modules.php?na ... 3&reid=300
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag ska gärna erkänna att jag inte kan bedöma de ingående komponenter och deras kvalitet.

Vad jag ser är att det finns anledning till valen, tanke om de verklige behov osv. Ett exempel är rippel på nätdelen, ett bra värde där borde ge en längre drifttid innan uttorkande kondensatorer ställer till problem.

Att jag sedan tycker att det är på tok för mycket pengar är ju ganska säkert för att jag inte spelar spel på datorn - men många har ju en hobby som kan vara väldig dyr och oförsvarlig ur ekonomisk synpunkt, likaväl håller man på.

Så Sebastian: kör hårt, anser du att den är värd pengarna - då är den det!
Skriv svar