MegaDatorProjekt (50k-dator)

Berätta om dina pågående projekt.
sebastiannielsen
Kontakt:

MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av sebastiannielsen »

Då var det dags för ett mega-datorbygge. Själva datorn är numera klar, men det kommer komma till fler delar, bland annat tempövervakning av datorn via en Raspberry Pi.

Att jag valt att lägga ut såhär mycket sparade pengar på en dator är för att jag vill ha en dator som kommer räcka lite längre, istället för att hålla på och uppgradera delar hela tiden. Datorn är byggd att den ska hålla så länge som möjligt, därför jag inte överklockar något och ändå kör med rejäl vattenkylning. Just nu klarar datorn garanterat ALLA dagens spel på högsta inställningar i 1920x1080, vilket kommer innebära att även om kanske 5-10 år, så kommer det fortfarande gå att köra ALLA spel, men kanske inte på högsta inställningar, i 1920x1080.

Eftersom datorutvecklingen i princip har stannat av (Som bekant går det inte att göra transistorer så mycket mindre då man börjar närma sig molekylstorlek/atomstorlek just nu, och man börjar redan närma sig fysikaliska gränser såsom våglängden på UV-ljus som används vid litografin), så tyckte jag detta var ett bra tillfälle att slå till på en extra dyr dator. Det är ju precis som aktier ungefär som gått ner i värde.
Eftersom man inte kommer längre i prestanda med x64/x86, nästa datorarkitektur står vid dörren och väntar med spinntronik, kvantdatorer, memristorbaserade datorer, datorer baserade på ljus, och mycket mer. Men dessa datorer kommer kräva ett helt nytt sätt att programmera applikationer på, varför det inte kommer vara värt att hoppa på det tåget allt för tidigt. Det måste ju komma mjukvaror till datorn först. Det var ungefär som med 64-bitars, jag hoppade inte på 64-bitars förrens nu. Det tar lång tid för mjukvaruindustrin att anpassa sig.

Att jag inte valde Skylake beror på att Skylake har sopig TIM mellan IHS:en och själva kislet, vilket gör att värmeavledningen inte fungerar så bra och processorn håller inte lika länge. Dessutom är skylake baserat på 14nm vilket innebär att isolationen mellan ledarna är mindre vilket också bidrar till att processorn håller kortare tid eftersom isolationen bryts ner med tiden. 22nm är hyfsat långtidsstabilt.
Att jag valde Haswell-E beror också på att IHSen är lödd på själva processorn, så att värmeavledningen är extremt bra.

Specs:
Chassie: Corsair Obsidian 350d . Att valet föll på detta chassie var för att jag valt köra ett icke-SLI-system och jag ville ha en relativt liten dator som inte är allt för hög.
Moderkort: Gigabyte GA-X99m . Att valet föll på detta moderkort var för att det var det enda mATX-kort för X99-arkitekturen som fanns.
Processor: Intel i7 5930k 3.5 GHz 15MB . Detta är mellanklassprocessorn i X99-arkitekturen. Att jag inte valde den mindre processorn var för att jag tyckte det var lite väl lite PCIe-lanes på den, och den större var ovärd eftersom den bara var på 3.0 GHz, även om den har 8 kärnor istället för 6. Eftersom threading inte är välutvecklat i alla applikationer än, så är det mer värt att satsa på en större klockfrekvens än fler kärnor.
Grafikkort: Gigabyte GTX 980 Ti Reference. Valet föll på detta kort, då det i princip är nästan exakt som Titan X, men med hälften VRAM. Just Titan X är lite knepig att kyla med en AIO-kylare eftersom det finns minneschip på baksidan som då kräver en backplate. GTX 980 Ti har bara minneskort på GPU-sidan, varför den är väldigt enkel att kyla bara man har rätt "bracket".
Hårddisk: Intel 750 SSD 1.2 TB NVMe. Självklart föll valet på denna disk eftersom det är den bästa på marknaden. Disken har också stor yta vilket bidrar till bra kylning. (Till skillnad från den nya M.2-varianterna).
RAM-minne: Corsair Dominator Platinum 32 GB kit (4x8GB). Valet av dessa minnen är självklart, det är Corsair PREMIUM-serie även med Corsair Link-kontakt.
Agg: Corsair AX1200i . Valet föll på detta agg då det är det bästa agget för svenska förhållanden. Jag sneglade lite på AX1500i, men då denna bara är gjord för 100-240 VAC, och svensk uttagsspänning tillåts variera mellan 207 VAC och 253 VAC (+- 10%) utan att det anses vara något fel i enlighet med SS-EN 50160, och jag har läst i många recensioner att AX1500i presterar mycket dåligt om det får spänning som den inte är speccad för, så valde jag AX1200i som tål 90 VAC till 264 VAC. En fördel är också att agget då är tåligare för spikar och andra orenheter som kommer ur vägguttaget.
Kylning CPU: Corsair h110i GTX
Kylning GPU: Corsair h100i GTX
Valet för dessa kylningar var självklart, de bästa kylningar som går att få tag på från Corsair.
OS & Program: Windows 10 Pro med Office 2016 Home&Business Edition

Först var det fram med chassiet & agget. Jag har valt att bygga min dator runt Corsair's system "Corsair Link", detta för att systemet ger mest integration, då Corsair Link ger tempövervakning och fläktkontroll för i princip alla delar i datorn, PSU, vattenkylning, minne, och mycket annat.
oUr2lsX.jpg
IwQs3YV.jpg
Ihopmonterat tillsammans med några 5.25-tumsenheter:
3MWOd4x.jpg
Sedan var det dags för lite moddning, för att få lite mer fläktintag. Använder bilgaller från biltema, samt deras Super-epoxy.
hqnOAjl.jpg
Dh7z7Yo.jpg
e2maPwQ.jpg
Sedan gillade jag inte låsmekanismen för frontpanelen (när man ska rengöra filtret).
De består av 2 sådana där, flimsiga små "plastkäftar" som griper tag i en plupp med dubbeltryck, tänk sådana som sitter på larmpaneler för att stänga luckan över knappsatsen. Helt värdelöst, t.o.m. att en av de plastkäftarna var sönder redan vid leveransen.
Bara ta fram skruvmejsel, dremeln och lite sandpapper, och fila bort.
Sedan epoxyade jag dit magneter istället som låsmekanism.
upFDPjW.jpg
zuBieQE.jpg
Sedan var det fram med ESD-mattan, både golvmatta och bordsmatta, båda anslutna till en central jordpunkt (vägguttagsjord) via en jordplugg. (en sådan där med plastpinnar och bara jordbleck), och börja montera de mer ESD-känsliga delarna i datorn. Här är det en fördel att även ha agget anslutet till vägguttaget, men med "stora brytaren" (på baksidan) satt till 0, så att chassiet får jord även denna väg:
jpRYZNx.jpg
Allt monterat:
6dp5Uh9.jpg
Därefter var det dags att packa upp kylningen:
8UvbRR.jpg
Kylningsadapter till grafikkortet:
9jVwepyl.jpg
Kylningen monterad på processorn:
AOsLSL.jpg
Originalkylning avmonterad, sedan kylningen monterad, med 4 extra skruvar, på grafikkortet:
HT3N153.jpg
MEngPmDl.jpg
Allt monterat. Dessutom stöldskyddsmärkte jag datorn med Smartwater, klart man gör det när datorn har kostat ~50 000 i inköp:
5uXeTfdl.jpg
pushpull för grafikkortets radiator:
nGQLr6Cl.jpg
Baksidan med Corsair Commander Mini:
nauV3hzl.jpg
Testkörning och lite bänkning:
3S6SHJZl.jpg
körde lite stresstest och kommer upp i sisådär max 40 grader både på GPU och CPU.

Sidor monterade:
D6aZ5RLl.jpg

Och där var datorn klar. Vad tycks?

Inom kort så kommer jag göra ett tempövervakningssystem för Raspberry Pi, dock är den nuvarande versionen av Corsair Link rätt buggig, så man får vänta tills nästa version släpps.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av AndLi »

sebastiannielsen skrev: Här är det en fördel att även ha agget anslutet till vägguttaget, men med "stora brytaren" (på baksidan) satt till 0, så att chassiet får jord även denna väg
Hur kan detta vara en fördel?
Ska du jorda chassit blr du göra det i mattan så även den jorden går genom det 1MOhm motstånd mattan förhoppningsvis är inkopplad till!

Får du en ESD uppladdning i något och denna pryl nuddar ditt direktjordade chassie går urladdningen med full kraft det hållet!
Det farliga är inte uppladdningen, det farliga är urladdningarna!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Och där var datorn klar. Vad tycks?
Tja, är du själv nöjd med kapital slöseriet så är det väl OK. Jag personligen skulle inte lägga ner dom slantarna men det är jag det.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Vari ligger kapitalslöseriet? Missar jag något uppenbart?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du är helt ute och cyklar med nätspänningen på nätaggregatet.

Det som anges på aggregatet är den nominella spänningen (exklusive fluktuationer), ett agg som är specat 100-240 V ska alltså klara av fluktuationer inom 90-264 V.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

pbgp skrev:Vari ligger kapitalslöseriet? Missar jag något uppenbart?
Ja, prislappen :D
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

jo, 50k, jag kan läsa, men jag fattar fortfarande inte.
sebastiannielsen
Kontakt:

AndLi: Vitsen är att bibehålla en potential i både mattan, ESD-armbanden och chassiet till 0. Givetvis hanterade jag alla känsliga saker på ESD-mattan först för att vara säker på att de är urladdade (långsamt).

förstår inte alls tecno, varför skulle det vara slöseri? Jag har räknat med att datorn ska hålla någonstans mellan 7 till 15 år, och dimensionerat allt därefter, tänker man sig då i banorna med avskrivning ungefär i företag så är det cirka 3500-7000 per år, och att köpa dator för 3500-7000 per år är väl inte slöseri? Många människor köper ju mobil för så mycket varje år.

Skillnaden är att istället för att köpa ny dator hela tiden eller uppgradera, så har jag lagt pengarna på hög (och kört med "sunkburk" som varit så pass dålig att den t.o.m. kraschat vid en hel del tillfällen pga sektorfel på hårddisken och gamla komponenter), och spenderat "allt" på en gång istället.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Poängen är väl att det går att bygga en dator med liknande prestanda för mindre pengar. Det är mycket placeboeffekt på många av de där komponenterna.

Sen gissar jag att det nätaggregat du köpte inte är elsäkerhetsprovat (för då skulle de inte accepterat märkning med 90-264 V, det innebär nämligen att produkten måste provas med 81-290 V, och dessutom brukar t.ex. avstörningskondensatorer vara specade för max 250 V nominell spänning så om produkten är märkt 264 V så är de inte godkända att använda).
sebastiannielsen
Kontakt:

Nerre: Nja, närmaste under GTX 980 Ti är GTX 980, och tittar jag på VRAM utilization i de tyngsta spel i 1080p jag har så ligger jag runt 3-4GB-snittet. Jag har altså planerat för framtiden med ett 6GB-kort.
Processorn samma där.

Sedan är det enda dyra kvar i stort sett hårddisken, och denna valde jag för att det var en med NVMe-stöd som medger paralella förfrågningar till disken, och i PCIe-format (inte M.2). Jag räknade lite på vad det hade kostat att sätta upp ett raidset av mindre diskar utan NVMe-stöd och det hade bara blivit några tusenlappar billigare.
Själva windows bootar på ca 10 sekunder. Det som tar 20 sekunder är BIOS-initaliseringen.

Agget är certifierat med:
cTUVus, CE, CB, FCC Class B, TÜV, CCC, C-tick

http://www.corsair.com/en-us/ax1200i-di ... odular-psu
Så antagligen är X/Y-kondingarna på 400V eller 500V.
Senast redigerad av sebastiannielsen 26 november 2015, 10:51:00, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ja -kvalificerat slöseri och suboptimering av pengar visavi prestanda.
OM du gått ned ett steg i ett antal val så hade du till en betydligt lägre totalkostnad haft betydligt högre total prestanda över tiden om du gjort en mid-term upgrade om två år.
För att få maximal prestanda idag och att bygga en ny burk om två, kosta vad det kosta vill, så verkar det vara ett bra bygge, men inte sett ur ett LCC perspektiv eller ett miljöperspektiv.
Min senaste burk gick väl på 25´ och har 80% av din prestanda totalt sett så de sista 20% prestanda kostar väldigt mycket pengar för ganska lite extra prestanda. Om jag byter CPU och grafikkort om två år för 10´så har jag +100% på din nuvarande prestanda för 30% lägre totalkostnad...

Sedan så spelar det ju stor roll vad man skall använda burken till, min autorouter använder bara en kärna så 4GHz i7-6700K och snabbt minne DDR4 32GB var mina viktigaste designparametrar och HDMI 2.0 för UHD mot skärmen var en annan väsentlig parametrar, men spel ägnar jag mig inte åt så GTX970 räcker.
Min autorouter får oftast jobba 100% i 16-48 timmar mellan interaktionerna så prestanda räknas...
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Att anse att nån annans intresse och hobby är kapitalslöseri är bara avundsjuka.
Nej, jag skulle aldrig lägga 50k på en dator. Men jag la 250K på en motorcykel. Så summan är irrelevant som klagomål sålänge man klarar den ekonomiskt.

Däremot ställer jag mig undrande till förklaringen med livslängden. Plöj ner 50k för det är ett intresse, men inte för att tro att den ska hålla i upp till 15år.
Ja, utvecklingen har stagnerat, men inte stannat.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Okej, snabbt ihopslängt med hjälp av prisjakt, följande är bästa priser där just nu:
  • Corsair Obsidian 350d - 969:-
  • Gigabyte GA-X99m - 2349:-
  • Intel I7 5930k 3.5 GHz 15MB - 5790:-
  • Gigabyte GTX 980 Ti Reference - 7320:-
  • Intel 750 SSD 1.2 TB NVMe - 11490:-
  • Corsair Dominator Platinum 32 GB kit (4x8GB) - 4130:-
  • Corsair AX1200i - 3180:-
  • Corsair h11i GTX - 1479:-
  • CPU-kyla?
Totalt: 36707:-

Av egen erfarenhet brukar folk bränna allt för mycket på minnen och på nätaggen, iaf om man inte kör någon ordentlig SLI-setup. Disken var ju rejält jäkla dyr också men jag vet ju inte vad TS ska använda maskinen till, det kanske är motiverat.

Men i övrigt vet jag inte vad jag ska kritisera som kapitalslöseri.. vill tecno och nerre utveckla lite vad ni tänker eller ska ni nöja er med att racka ner på sebastians val?
sebastiannielsen
Kontakt:

limpan4all: Det var därför jag inte körde på det allra bästa utan näst bästa.
Det fanns ingen anledning att exempelvis köra på Titan X eller 5960X, och därför jag inte heller kör på 64 GB ram.

Visst, mer prestanda att uppgradera hela tiden, men nu är det tänkt att jag köpte denna dator för att jag inte skall behöva uppgradera alls (med byte av moderkort, ominstallation av operativsystem och allt det innebär).

När spel utvecklas så har man även den "lägre" generationen i åtanke, så om jag kan köra mina spel i högsta settings idag på 1080p och ändå ha cirka 50% marginal till maxbelastning, så innebär det att om en 5-10 år så kan jag köra dem senaste spelen någonstans på "medium/high", och om 10-15 år på "medium/low".

Den gamla datorn var en Core2 processor på 2.6 ghz med 4 GB ram, Windows 7 och GTS 450. Och den har klarat alla mina 32-bit spel på "high" på hyffsad FPS trots att datorn är väldigt gammal.
Så det är ett ganska bra tecken på att utvecklingen har liksom stannat av eller stagnerat.
Observera att jag INTE är kräsen och vill att alla spel ska köras i 120-144FPS. Det duger utmärkt med ~50-60FPS. (Men givetvis är det kul om man kan komma högre).

Livslängden är rent hur jag bedömer att utvecklingen kommer gå prestandamässigt (eftersom man har börjat närma sig fysikaliska gränser i utvecklingen av kiselbaserade transistorer). Sedan har jag med all denna vattenkylning och sådant, sett till att processorn och GPUn ska hålla sig tillräckligt sval för att hålla längre rent livslängdsmässigt.

Som jag skrev, nästa steg är kvantdatorer, spinntronik, nanoteknik, memristorer och massa annat nytt som blir till en helt ny datorarkitektur som inte kommer vara x86 eller x64, utan det kommer bli något helt nytt. Just dessa tekniker kommer kräva ett helt nytt sätt att programmera mjukvara på, när i praktiken alla minnen i datorn flyter ihop till ett gemensamt icke-flyktigt "arbets & lagringsminne", och processorer kommer jobba på ett helt annorlunda sätt. Och då är det som sagt inte värt att hoppa på det tåget förrens åtminstonde ca 50% av mjukvaran på marknaden anpassat sig.

Det var samma med x64. Jag hoppade inte på x64 förrens nu när jag köpte denna dator.

pbgp: CPU-kylaren är en h110i GTX och GPU-kylaren är en h100i GTX. Så 38 000 kr. Sedan är det lite runtomkring också, DVD-läsare, fläktar, filter, USB-kortläsare, och framför allt, programvaran. Bara programvarorna gick på en 5 000 kr.

Och ja, jag har tänkt ha datorn till både spel, programmering, surf och mycket annat.

Jag räknade lite på agget med hjälp av en PSU-kalkylator, och fick fram att om jag räknar på 50 % capacitor degradation så skall jag ha ett agg på ca 700-900 W. Tog i lite extra för att agget ska hålla sig längre. Att jag valde Corsairs flaggskeppserie är både för Corsair Link-integrationen, men genom dess Platinum-klassificering så kan jag vara säker på att alla andra komponenter i datorn (moderkort, grafikkort etc) får ren och fin spänning och därmed håller dem längre.
Senast redigerad av sebastiannielsen 26 november 2015, 11:18:58, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Alltså... :-)
Om man frågar "Vad tycks?", så får man väl acceptera lite olika svar.
För *mig* är det en jäkla massa pengar rakt i sjön. Det är vad *jag* tycker.
Och att försöka sikta 7-15 år bort känns lite svårt i en bransch som denna.

> Många människor köper ju mobil för så mycket varje år.

Ja, *det* är också riktigt riktigt idiotiskt! Skulle vara rejäla straff/lyx skatter på det. :-)

Som sagt, inte mycket att snacka om, bara att acceptera att inte alla är imponerade.

> så innebär det att om en 5-10 år så kan jag köra dem senaste spelen

Om 10 år kanske du helt har tröttnat på datorspel och gör något helt annat. :-)
Skriv svar