MegaDatorProjekt (50k-dator)

Berätta om dina pågående projekt.
xxargs

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av xxargs »

vattenkylning ger också hög risk för dyrare datorhaverier då vatten med glykol som kommer ut på kretskorten pga. sprucken slanganslutning efter en tid - sällan är räddningsbart.

Brorsan har provat det och det är fantastiskt mycket och dyra saker som går sönder då vattenbaserade köldmedie sprutar och rinner ut över det hela (bla ett par skitdyra grafikkort där man använde GPU för (molekylar)simuleringar - sitter inte ens en videokabel anslutet till korten...)
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

xxargs: Just risken för läckor tänkte jag också igenom väldigt noga, denna var en av anledningarna att jag valde just en Corsair AIO-kylare istället för en "custom loop". Den andra fördelen är just Corsair Link. Jag har kollat igenom sidor på nätet vilka kylare som är mest kända för att börja läcka.
h100i (altså utan GTX) är ett såll. Samma med h110i GT (utan X), där vätskan var felblandad och det blev frysskador vid frakt i temperaturer under 0. Det är med andra ord CoolIT-kylarna (de fyrkantiga) som är mest kända för att läcka.

Just GTX-serien (asetek) är kända för att nästan aldrig läcka. (har hittils bara hittat ett fall där den läckte, och då läckte den redan out of the box, de andra "läckorna" som rapporterats (som synts på fläktsidorna) är snarare ett litet överflöd av olja från fläktlagren som man lätt kan torka bort och så är det bra med det sedan.)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Underskatta inte UHD/4k, jag bytte för två år sedan på den stationära och förra hösten på laptopen, nu har jag bytt skärm igen till en 55" curved UHD för några veckor sen. Jag skulle aldrig någonsin försöka på mig att bara ha HD att jobba på, det är för lite pixlar helt enkelt. Vatten har inte i en dator att göra, det är såsom ett recept på ett haveri att vänta, och om det sker så rasar allt...
sebastiannielsen
Kontakt:

Å andra sidan så har man fler fördelar med en vattenkylare än en luftkylare, t.ex. lägre temperaturer, och ett mer friare val var man vill placera "utblåset" någonstans.
Att komma ner till 40 grader på grafikkortet när grafikkortet jobbar i full fräs är omöjligt med den medlevererade kylaren.
En annan sak att tänka på: De flesta luftkylare, inklusive stockkylaren till NVIDIA, innehåller faktiskt vätska också, då man i moderna luftkylare använder sig av "heatpipes", så om man absolut inte ska ha någon form av vätska i datorn så blir utbudet av kylare väldigt smalt.

Min nuvarande skärm är 32tum. Och jag gillar väldigt mycket denna skärm då jag kan använda samma glasögon till bion som till denna skärm när jag kör i 3D. Tittar jag på Netonnet så finns det inget mindre än 49tum med passiv 3D. (ställer jag en 49-tummare på mitt datorbord så knäcks väl det på mitten haha)
Jag tittade på skärmar på netonnet men det finns bara med aktiv 3d.
Och faktum är att jag personligen tycker bilden är snyggare, när man lägger på mer effekter (dvs höjer kvalitén för textures och sådant) hellre än skruvar upp upplösningen.
Corpze

Inlägg av Corpze »

När jag byggde vattenkyld dator för 10-12 år sedan körde jag med destillerat vatten samt en liten skvätt glykol, kanske en dl., för att inte få mögelväxt etc. Totalt kanske jag hade två liter i systemet.
Den datorn fick jag läck på, rakt över modermodemet, inga skador what so ever, tack vare att jag körde med destillerat.
Nu kanske det hänt en del på de åren, kanske finns bättre vätskor etc. men det funkade kalas för mig. efter läcker bytte jag ut till cilikonslang, räfflade nipplar samt slangklämmor på rubbet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Silikonslang har dock den lilla egenheten att vattenmolekylerna tar sig genom pga diffusion, så det försvinner kanske ett par kryddmått vatten i månaden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Njae, snarare tvärtom, syremolekyler mm kommer in i systemet.
Vattewnmolekylen är för stor för att slippra ut.
Har kört med vattenkylning de senaste 8 åren eller så, inga problem, dock med de färdiga lösningarna som corsair mfl har.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Det är väteatomerna som är så små så dom tar sig igenom det mesta .... Madmodder - du är ju fibertekniker och då vet du att det krävs speciella mantlingar för att slippa vatten/väte genomträngningar. Så till exempel riktigt bra gummiduk och även kopparmantel är tillräckligt tätt medan olika typer av plast läcker rätt mycket (relativt sett såklart).

Väteatomen är den atom med minst massa.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Intressant läsning, jag går också i liknande tankar, (dock har jag tyvärr inte samma sparkapital... :D ), datorn är ju tyvärr någonting man använder mycket ofta... Alltför ofta... :| :)

Har också dilemmat att jag behöver kunna pumpa ut ganska mycket kraft att kunna skyffla rörlig grafik med (även när jag inte spelar) under längre tidsperioder.
Dessutom har jag i flera år önskat trippelskärm med relativt bra upplösning då jag jobbar väldigt mycket med grafik på datorn vill jag inte kompromissa för mycket på den biten.
(även om klockfrekvensen nog inte behöver vara så extrem annars).

Alltså är det troligen länkade kort i mitt fall som är det som skulle vara mest prisvärt sett till prestandan tror jag.

Minne på SSD diskar är ju i nuläget en black om foten, vill man upp i användbar storlek blir de ju våldsamt mycket dyrare än en liten och de minsta "korkar igen" nästan på en gång och orsakar enormt mycket irritation tycker jag. Visserligen hat jag en hyggligt stor lagringsdisk med skivminne, men jag tycker sällan att man kan utnyttja den fullt ut men primären är i princip alltid fullsmockad hur mycket man än försöker att hålla den ren tycker jag... Är inte helt klar över bästa lösning på detta för mitt bygge ännu...

Men, klart, anser du det motiverat idag så slipper du ju det en tid framöver med SSDn du valt...
Det är klart värt att ha SSD på primären tycker jag, inget snack om det, sekundären är inte lika noga tycker jag, jag har faktiskt knappt ens märkt att där sitter skivminne.

Dilemma, ja sett till priset, men du verkar ju ha tänkt igenom detdär, det är ju du som skall använda din dator menar jag. :)

Jag har nu pumpat ur över 6 år på min gamla, just nu ser den ut som ett råttbo då jag nyligen var tvungen att förstöra den fina designen som jag då lade en hel dag på för att panikfixa kylninen till minnet med vad jag hade liggandes (lagrena skar på min fina märkes fanrail...), just nu saknar den båda chassisidor och det hänger en gammal processorfläkt i ståltrådar över minneskorten... Men det fungerar. :D :D

Doc går mitt nuvarande grafik kort på sitt absoluta maximum nu på en ensam skärm och jag vet inte hur länge det överlever sådan tortyr, så är nog en tidsfråga innan det havererar... :(
Har tagit isär det ett per gånger och rensat från damm samt förbättrar kylflödet på det, men tror även det har nått gränsen nu... låter som en jetmotor när man kör det i normal läge med nya generationens program... :)

Tyvärr visade sig hela plattformen vara föråldrad för de nya korten så var inte lönt att kosta på den mer.
Den gamla datorn lyckades jag iof krama ur mer än 10 år från, men tyckte den sög rejält mot slutet, nästan inget av det jag önskade gick att köra och det blev ett våldsamt lyft när jag bytte... :D

Räknade också ihop ca 24K för en drömrigg jag satta ihop på skoj förut, visserligen enklare än din, men ändå tyvärr över min budget just nu...

Så jag tycker nog att det är ungefär vad man får ge för ett sådant paket om du nu anser att du behöver allt detdär.

Har du tittat på sidan med kylningsgrejer som Mr3D talade om förut (finns några fler länkar till andra tillverkare också i min tråd om saken på swec tror jag)?
Visserligen dyrbara grejer men byggkvaliteten är hög och man kan återanvända mycket av grejerna i andra byggen sedan om det behövs.
Där fans bland annat aktiva bakcplates och annat.

Dock skulle ett komplett system gå på ca 6K för baskitet när jag byggde ihop det på skoj (och inte kan göra tjusiga egna skräddarsydda grejer som vissa andra här... :D ) men då var det för visso top of the line delar och med kontroller, mm.
Så det går nog bort ändå i mitt fall... :doubt:

Nå, skall bli mycket spännande att följa detta. :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Diffusion sker pga att det råder obalans. Det det finns mer av på ena sidan vill över till andra. Det som är inne i slangen vill ut, och det som är utanför vill in, ända tills dess att balans finnes. Det kan omöjligen bara vandra in syre hela tiden för då skulle det bli ett övertryck där inne, och det blir det inte. Och det kan inte bara vara väteatomer som vandrar ut, för då skulle det bli ett undertryck. Och det blir det inte heller.

Jag provade en gång förut att fylla en slangstump med vatten, och så satte jag ihop den i en cirkel mha en rörstump. Efter några månader fanns inget vatten kvar, och det var varken över- eller undertryck i slangen. Detta går betydligt fortare med silikonslang än med PVC-slang.
Det finns ju en anledning till att folk började använda diffusionstät Tygon-slang till alla vansinning vattenkylningsbyggen på [H]ardforum för ca 10-15 år sen.
sebastiannielsen
Kontakt:

Mizzarrogh:
När det gäller SSD så har jag följande lagringsstrategi.

Jag har 3 typer av data:
1: Data som jag använder varje dag. Till exempel operativsystem, spel, Office, utvecklingsmiljöer, vissa mindre script, serveradministrationsverktyg, vissa programprojekt.
Detta har jag på SSDn. Använder just nu 489 GB av 1.06 TB. (cirka 140 GB går åt för NTFS-tabellen, därav ej 1.2 TB totalt)
Jag har med andra ord mycket utrymme över för annat, och börjar det tryta så är det ju bara att avinstallera något spel som jag inte längre spelar.

2: Data som jag använder då och då, och som ändrar sig hela tiden. Till exempel lite större programmeringsprojekt, app-projekt till mobilen etc.
Detta har jag på ett Corsair Flash Voyager GTX - 128 GB. Går rätt snabbt att jobba med, men inte lika snabbt som min huvud-SSD.
Fördelen med att ha det på ett USB-minne är att jag kan dra ut minnet när jag är färdig med det, och då slipper jag att operativsystemet
vill prata med min sekundärlagring i tid och otid och "sinkar" datorn helt enkelt. (typ den ska indexera filer och massa sådant jox)

3: Data som jag bara lagrar, som aldrig ändrar sig. Till exempel bilder på familjen, backupfiler, avklarade projekt, mitt onlineköpta musikbibliotek, bilder på kvitton och liknande.
Detta bränner jag ut på något som kallas M-DISC, någon gång i halvåret.
Det är CD-skivor som är extremt arkivbeständiga, och kräver en särskild brännarenhet.
Det är en sådan brännarenhet jag har satt i datorn. På samma sätt här låter jag CD-läsaren vara tom för att undvika att OS:et letar där.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Aha, ja det låter ju vettigt tänkt tycker jag.
Intressant att läsa vilken statistik du fick när du använt dem en tid också.

:tumupp:

Just detdär är någonting jag har brottats med till förbannelse på i princip alla datorer jag haft genom tiderna, förr på partitionerna, nu på SSDn...

Edit, jag vet att man egentligen borde köra RAID eller motsvarande på storage för att slippa en del sådana problem (i och med att man alltid har en backup om man speglar diskarna mot varandra kontinuerligt) men har inte haft råd att göra det riktigt förut på min egen dator.

Edit, Nä, med den disken är du ju ganska fri... :)

Tycker personligen bara att priset går upp våldsamt när man kommer över 500 GB på dem, men det ju åas nästan minimum för vad som är praktiskt användbart utan alltför mycket frustration idag... Det är sant. )
sebastiannielsen
Kontakt:

nja, priset per gigabyte går ju inte upp bara för disken blir 500 GB stor.

Samsung Series 850 Pro;
128GB - 995 kr (7,77/gb)
256GB - 1449 kr (5,66/gb)
512GB - 2549 kr (4,97/gb)
1024GB - 4790 kr (4,67/gb)
2048GB - 9499 kr (4,63/gb)

Så prisökningen är rätt linjär, dock med skillnaden att de mindre diskarna är dyrare per gigabyte.
xxargs

Inlägg av xxargs »

hmm, var köper man M-disk utan att bli rånad?, 10:- skivan och av bluray-typ är i stort sett min smärtgräns. - annars verkar metallbaserade DVD-skivor (dvs DVD+RW) behålla datakvaliten i stort sett oförändrad över tiden på i alla fall 10-års horisont erfarenhetsmässigt. Bluray (som också kör med metall, koppar i det fallet) verkar också stabil över tiden, men jag har bara 1.5 års backlogg på dem.
sebastiannielsen
Kontakt:

hahahahahahahahah "rånad". Precis som att någon kommer med pistol och säger "hit med pengarna" bara för att något är dyrt?

Blu-ray:
http://www.conrad.se/M-Disc-Blu-ray-Ver ... 33_0415059
289 för 5 st, blir 50 kr/skivan. Ungefär samma pris för spindlarna, t.ex. 50-packet går för ca 2500 kr.

DVD:
http://www.conrad.se/M-Disc-DVD-Verbati ... 33_0415059
179 för 5 st, blir 35 kr/skivan. Samma där med spindlarna.

Själv köpte jag 5-packet av DVD och 5-packet av Blu-ray. Har använt en Blu-rayskiva och en DVD-skiva nu. Lär väl ta några månader innan jag använder nästa.

Det finns inte biligare än så ungefär. Men det är värt det. Och eftersom det handlar om data som inte ändras för mig, så är det ju bara att man har en mapp i datorn där man samlar ihop all data som hör till avklarade projekt och liknande, och när den mappen närmar sig att man känner att det börjar bli viktiga data att bränna ut nu, så bränner man ut klabbet på M-DVD eller M-BD. Man behöver inte vänta tills mappen är så stor att skivan blir full, utan här kan det vara en fördel att t.ex. bara vänta tills mappen är 2GB stor och sedan kopiera mappen till 2 exemplar som bränns på DVD-skivan för att ytterligare gardera sig mot dataförlust. Är någon enstaka fil på skivan paj så har man en reservkopia i dublettmappen.

Den data man redan bränt ut behöver man inte bränna ut på nytt, för den datan ändrar ju sig inte.

Just vad jag hört om -RW är att de är mindre hållbarare än -R, just för att materialet tappar sin "färg" så att säga över tid, vilket leder till dataförluster, så även om det är metall så är det ju bara att färgen ändras baserat på temperatur, typ hög temp = mörkare färg och låg temp = ljusare färg, och det är detta som gör att skivan är återskrivbar.
http://electronics.howstuffworks.com/question655.htm
Sedan är alla skivor idag baserade på att informationen finns i det reflekterande skiktet som finns överst (översidan så att säga) och detta metalllager korroderar med tiden.

Problemet med -R är dock inte att materialet tappar sin färg, informationen finns kvar, bara det att den klara färgen påverkas av omgivningsluften precis som att tidningspapper och plast gulnar ungefär, tillslut till den grad att laserhuvudet inte kan skilja färgerna åt.
På samma sätt är CD-ROM inte att lita på, fast här är det det översta metalliska lagret som korroderar/"ärgar" med tiden.

Att skivorna är så omtåliga mot omgivningen beror på att skivor tillverkas i stora ark, som sedan stansas ut till just skivor. Det är med andra ord inte helt tätt mot omgivningen runt om skivan.

Just M-DISC har ett lager av ett icke-organiskt icke-metalliskt lager, som verkligen bränns sönder (smälter) av lasern, och detta lager påverkas inte alls omgivningen.
http://www.zdnet.com/article/torture-te ... -year-dvd/
Även om dessa skivor också stansas ut av stora ark, påverkas inga av materialen av omgivningen, så även om det kommer in luft och sådant mellan lagren av skivan, så händer inget.
Skriv svar