MegaDatorProjekt (50k-dator)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: MegaDatorProjekt (50k-dator)

Inlägg av Purre »

Trevlig hårdvara får man allt säga, spelar själv väldigt lite numera så har svårt att motivera hårdvaran för egen del då man mest surfar. Skulle vara kul och se om det går att få lite mer ordning på kablarna då det är fönster så skulle det se ännu bättre ut.

Dessutom om man nu tänker kommentera prislappen kanske man ska tänka igenom sin egen ekonomi och vad ens budget för hobbysaker är.
Som exempel har vi har någon här på forumet som köpt glassmaskin som har en prislapp på närmare 50k vilket kan tyckas vara onödigt enligt somliga.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Sjyst maskin. Jag hade visserligen inte lagt så mycket heller pga av att prestandan kontra priset inte riktigt är linjär när man kommer upp i de klasserna. Men som sagt det är en hobby. Jag har lagt de summorna om inte mer på vissa saker här hemma.... :)
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Det vet jag.
Kurvan kan beskrivas ungefär såhär:
Bild
där kurvan beskriver pris/prestanda ju högre i prestanda man går.
Jag har lagt mig någonstans ca lite över ~6 just för att jag tyckte det där allra sista skuttet inte var värt det. T.ex Titan X är 50% dyrare än 980 Ti, men ger ingen större prestandaförbättring över 980 Ti, bara massa mer VRAM. Samma med processorn, 5960x har sämre singeltrådsprestanda än 5930k, men är också här 50% dyrare vilket är väldigt ovärt.
SLI är inte riktigt värt det heller med all den inkompatibilitet som SLI innebär i många spel.

Disken räknade jag på lite också. De hade visserligen en liten kampanj där man fick ca 1000 kr rabatt på disken. Jag räknade hur mycket det hade blivit om jag spenderat pengarna i andra väldigt bra SSD-diskar istället i ett RAID-set i ungefär samma storlek, och då hade summan ändå landat runt 8000-9000 kr, men inte alls samma prestanda.

Så jag har ändå väldigt noga räknat ut var man ska lägga sig för att jag ska, enligt mitt tycke, få en optimal pris/prestanda.

Hur prestandautvecklingen skett på senaste tid kan beskrivas i följande kurva:
Bild
där början på kurvan kan tänka sig början på x86/x64-arkitekturen med 486or och gamla pentium1:or (du vet "modemtiden") och slutet på kurvan kan tänka sig vara hur x86/x64 kommer se ut om säg kanske 5 år framåt i tiden.

Där vi nu börjar närma oss "+1", vilket är den fysikaliska gräns för hur små transistorer går att göra rent fysiskt, innan man måste gå över i en ny arkitektur (där man på nytt kan börja med "större grejer" som ändå går lika snabbt som dagens <20nm-chipp).

Och det är därför det är värt att "satsa stort" nu, iom att nästa arkitektur står vid dörren och väntar (och där, som sagt, arkitekturen måste kommersialiseras, och sedan måste alla mjukvaror anpassa sig efter det, vilket kommer ta åtskilliga år, att köpa säg en kvantdator eller memristordator kommer bli ungefär som att köpa 64-bitarsprocessorer när dem släpptes för första gången - bara en "statusgrej", inget användbart förrens mjukvarorna började anpassa sig). Det handlar bara om att kommersialisera de forskarupptäckter som gjorts. Memristorerna har börjat produceras småskaligt och kunnat användas i vissa servrar men kräver då specialprogramvara.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Sådär resonerade folk redan för några år sen... "Nu börjar man närma sig gränsen för hur högt det går att klocka en processor", men plötsligt kom man på att man kan istället stoppa in flera kärnor eller optimera på andra sätt. (Det är iofs inget nytt, redan Amiga hade ju på sitt sätt flera "processorer".)

Det är heller inte bara processorn som utvecklas.

Har ditt moderkort USB 4.0? Stödjer grafikkortet HDMI 3.0? (För de lär nog komma inom 10 år.)

Jag tycker det är jättedumt att sikta så långsiktigt eftersom du inte vet åt vilket håll utvecklingen kommer att gå.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Egna frågar jag får för mig själv när jag tänker tankar kring utvecklingen:
Om nu en processor i sig börjar bli svårt att få att gå snabbare, hur är det med stöd för dubbla/parallella processorer?
Det finns ju redan idag, även minnen körs ju typ parallellt, men kanske det är däråt utvecklingen kan gå relativt smärtfritt, att mjukvaran får stöd för parallell hårvara liksom?

Sen är väl 1080p relativt omodern i datorvärlden? 4k tror jag mer på att satsa på. Som sagt, i datorvärlden, i TV-världen lär det dröja innan rapport sänds i 4k på en boxer utan abonnemang. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det jag kan vända mej emot är tänket att "denna datorn håller i 15 år", inte en CHANS säger jag, den är omodern inom fem år. ..Och även om microsoft påstår att det inte ska komma fler windows så vet vi ju alla hur det brukar gå med sådana "löften", och även om det nu skulle bli så betyder det ju knappast att windows skulle uppdateras mindre än vad det gör idag, om 15 år kommer windows - OAVSETT vad det heter då, att käka mycket mer resurser än vad det gör idag, det kan jag sätta mycket pengar på. (Gäller givetvis övriga OS också.)

Precis som andra varit inne på så har det sagts SÅÅ många gånger att "NU så stannar utvecklingen", men den gör ju aldrig det.. man finner nya vägar, det finns för mycket pengar i branschen för att det INTE ska bli så..

Annars har jag principiellt inga problem med att man lägger pengar på en hobby, jag vill inte ens räkna efter hur mycket man förlorat på diverse bilar, motorcyklar och delar till dessa, eller datorer för den delen, på den tiden man körde Amiga, jobbade, var singel och bodde hemma.. "oh, turbokort för 15000, det är lugnt, tar jag hela lönen den 25:te så räcker pengarna på kontot!" (På den tiden man hade exakt två fasta utgifter, 150:-/mån för mobilabbet och 1500:-(?) till morsan för att man bodde hemma..)

Men att bygga en högpresterande dator ÄR ingen investering, på något sätt.

Själv så använder jag numera uteslutande gratisdatorer, för närvarende är linuxmaskinen en i5 med 6G RAM och nåt ganska bra quadrokort, windowsmaskinen en C2D 4G RAM med ett 4 år gammalt gamerkort, windowsmaskinen ska dock uppgraderas till den i7 8G RAM som står i garaget. gemensamt för alla dessa maskiner är att jag fått dom gratis, det enda jag köpt är hårddiskar, SSD till windowsmaskinen och mekaniska till linux (efterssom jag inte tycker man vinner nåt på SSD där). ..Anledningen att jag gör så är ju att jag inte har samma intresse för datorHW längre, jag vill bara att grejerna ska fungera hjälpligt och då är price/performance på skrotdatorerna rätt ok.

(I ärlighetens namn är inte i7'an en "skrotdator", den är hyfsat ny, men när jag bytte jobb så fick jag behålla min linuxarbetsstation, och det är just den i7'an, ås gratis iaf.)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Den kan nog hålla länge med tanke på att även användaren åldras och förmodligen minskar därmed även behovet av en bra speldator.
Det är precis vad som hänt min dator, den har åldrats men det har jag också och spel har den inte sett på flera år.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

FormerMazda: Jag kommer inte gå över till 4k på ett bra tag, känner absolut inget behov av 4k över huvud taget. Det är av den anledningen det kommer räcka länge.
Glenn: Om man följer utvecklingen så att säga och skaffar UHD-skärm och HDMI 3.0 och sådant, ja då är det klart datorn inte kommer räcka. Men håller jag mig till HD (1080p) så är det ju inga problem. Min skärm är HDMI 1.0 typ och klarar max 1080p.

Min förra dator räckte typ lite över 6 år innan den blev omodern, och då var ju delarna i den typ lägsta klassen. (core2 med GTS 450)

Men visst, jag kan hålla med om att det kan vara dumt att satsa "långsiktigt", men tanken är i alla fall att datorn ska räcka längre än min gamla dator som höll i 6 år innan den blev omodern (och den hade inte ens USB 3.0). Just USB 4.0 är inget problem heller, är ju bara att lägga till ett USB-kort i datorn i så fall.

Just när det gäller paralella processorer, det tog ju rejält med tid innan mjukvarorna började stödja trådning, och det är fortfarande mycket mjukvaror som inte stödjer det. Så utvecklingen kommer tyvärr att stanna av där. Det spelar ingen roll hur häftig hårdvara som utvecklas om inte mjukvarorna följer med.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Med flera kärnor kan varje program köras på en egen kärna. Då behöver inte programmet ha stöd för trådning.

Även om du bara har ett program i gång så har du ju ett operativsystem som snurrar en massa processer i bakgrunden. Då kan ditt program får 1-2 kärnor helt för sig själv och sen körs operativet på 2-3 kärnor.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Sen är ju inte det här med många kärnor någon nyhet egentligen, jag körde system med många kärnor för över 15 år sedan, det är bara x86-världen, i synnerhet windows som har legat efter på detta området.

Min första x86 med flera kärnor var en IBM DualPPro som jag dualbootade linux och windows på, i linux funkade det hyfsat, i windows var det en katastrof. ..Men det funkade betydligt sämre även i linux än vad det gjorde på de IRIX/MIPS eller Solaris/Sparc-system som jag också använde, dessa system hade ju använt sig av flera kärnor under lång tid redan då.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Sicken dator du skaffat dig TS. Snart dags för mig med att uppdatera, bra att ha data intresserat folk att kolla med.
Man kan konstatera att man får mycket prylar för 50k, menar det att förr i tiden (14-15 år sedan) när företagsdator var så populärt kunde en dell dator lätt kosta 30-40k före skatteavdraget. Och jag tror inte att de datorerna stack ur så mycket prestandamässigt ens på den tiden. Det var typ nästan en vanlig dator.

Avancerad elektronik blir bara billigare och mer och mer lätt tillgänglig. gott!
Får ju en fullt fungerande dator för några dollar och upp. :tumupp:
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Absolut ingen nyhet med flera kärnor nej, men som sagt så är väl stödet för flera kärnor inte alltid hundra.
Men att dessutom ha dubbla processorer kräver vad jag förstått ännu mer? Stödet är ännu sämre för det?
Eller? Tänker på att det bara är vissa versioner av windows som stödjer det?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Såvitt jag förstått så bryr sig inte Linux om ifall det är flera kärnor eller flera processorer.

När kerneln bootar på en dual core så säger den i alla fall att den startade upp två CPU, inte två kärnor.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Samma med Windows, eftersom varje kärna är en separat CPU.
Dock med flerkärniga processorer så säger win kärnor och inte processorer.
Icke-server-Win begränsad till 1-2 fysiska CPUer, beroende på version, så med 8-kärniga CPUer så är det max 16 kärnor och 32 HT-kärnor. Har läst någonstans att begränsningen är 256 logiska kärnor.
Server-Win hanterar upp till 64 fysiska MC-processorer, beroende på version.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Att satsa på 1080p som upplösning är lite förlegat IMHO.
Från och med 2013 så började 1440p bli mer och mer vanligt, och detta är nästan föråldrat iom 4K-upplösningen.

Tänk också på att du rimligtvis kommer att byta operativsystem någon gång de närmaste åren, och redan nu så är de moderna operativsystemen utvecklade för att fungera i 4K-upplösning.

Dessutom så är inte vattenkylning helt underhållsfritt, utan ett smartare val för att den alltid ska fungera år efter år är att ha en bättre luftkylare. T ex en redigt stor torn-kylare för processorn med 2st 120mm fläktar och någon liknande grafikkortskylare t ex ASUS DCIII.

Jag har ingenting att anmärka på vad gäller dina övriga komponenter, men ta höjd för att byta ut skärmen och samtidigt stoppa in ett till grafikkort för SLI när den dagen kommer.
Skriv svar