Byte av elcentral, att tänka på??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: Byte av elcentral, att tänka på??

Inlägg av Purre »

Nerre skrev:Ja men vad skulle få en jordfelsbrytare att lösa ut när man inte är hemma (så värmen lägger av och ledningarna fryser sönder)?

Det är ju oftast när man "gör" nånting som den löser ut. Och är man hemma lär man märka både att kyl och värme lägger av. Det tar många timmar innan värmen försvinner så att rören fryser sönder.
Regn, snö och slask kan få en jfb att lösa ut trots att man inte är hemma. Räcker att vatten tränger in i en armatur eller skarvsladd till motorvärmare då den ligger i snön. Är man sen iväg på semester i 2 veckor så kan det bli tokigheter. Sommarstuga är ännu mer känslig då man kollar till den nån gång i månaden kanske.
qx5

Inlägg av qx5 »

Kanske man kan skydda kylskåp mm från JFB utlösning med en isolationstransformator?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Eller så behöver man inte skydda kyl och frys på något extra sätt. En JFB för inomhus och en för utomhus är tillräckligt skydd. En jfb löser inte ut utan anledning om den är köpt idag. Du måste troligen tillbaka till mitten 90-tal för att ha dom problemen.
http://www.elsakerhetsverket.se/privatp ... lsbrytare/
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Det finns JFB som återställer sej själv, om det var en tillfällig störning. Annars gör den några försök med ett visst mellanrum, kvarstår fel kan en tilläggsfunktion skicka larm.
Just tänkt för känslig apparatur utan övervakning.
(De hade visning på Elektroskandia för nåt år sen.)
Josasp

Inlägg av Josasp »

Det finns JFB som återställer sej själv...
Har en Gewiss ReStart beställd till en kund, får se om de är något att ha.
ABB har en variant med.
qx5

Inlägg av qx5 »

Vad kostar återställande JFB? och vilka säljer sådan?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

qx5 skrev:Kanske man kan skydda kylskåp mm från JFB utlösning med en isolationstransformator?
Ett helt flytande 230V nät där du kopplar in jordade apparater utan att koppla ihop jorden på båda sidor? Jag tvivlar på att det skulle vara tillåtet i en bostad och en transformator med lite effekt kostar mer än en helt ny central inklusive installation.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Jag personligen skulle rekommendera en JFB på ex kylskåp/frys, men då att kylskåpet/frysen ligger på en helt egen JFB eller personskyddsautomat.
Om det är fullhöjds separata kylskåp och frys (till skillnad från kombinerat kyl-frysskåp med halvhöjds kyl och halvhöjds frys) så är det t.o.m. bra att lägga kyl på en personskyddsautomat och frys på en personskyddsautomat (så att kylvarorna inte går åt pipan ifall frysen får ett jordfel och vice versa).

VP kan man lägga på samma JFB som resten av huset, om man inte vill investera i en tredje personskyddsautomat. Här får man också väga ifall det finns risk för frostskador om VPn bryts bort pga ett jordfel någon annan stans i huset. Kanske du kan ordna upp med ett larm för detta om det finns risk för frostskador, om du är på semester/bortrest. Har man redan ett konventionellt inbrottslarm med utryckning (typ "hemmalarmpaket") så brukar larmbolaget ha en service att de ringer ifall de märker att larmet gått över på batteriström.
VPn är dumt att ta utan JFB, blir det ett jordfel i VPn så blir ju alla element och vattenkranar strömförande. Inte så kul att bli bzzzad så fort man tar i duschkranen för att duscha.

Jag ser det personligen att jag hellre får mina matvaror förstörda (vilket man märker att kylen/frysen är juh inte igång och kan slänga all mat som riskerar ha blivit dålig, t.ex. läsk behöver man inte slänga, den blir ju inte "dålig" utan bara lite avslagen, medans typ allt annat får man slänga) än får mig en redig kyss och kanske avlider av att ta i kylskåpshantaget pga något elfel i kylen/frysen.
Av samma anledning är det en dålig idé att ha automatisk återställning av JFBn, eftersom det kan innebära att kyl/frys varit avstängd för länge utan att man vet om det.
Senast redigerad av sebastiannielsen 12 november 2015, 18:59:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

VP är för dej en 1-fas luftvärmepump...?

"Av samma anledning är det en dålig idé att ha automatisk återställning av JFBn, eftersom det kan innebära att kyl/frys varit avstängd för länge utan att man vet om det."

Vad menar du?
En kyl/frys klarar att vara frånkopplad flera timmar utan att det blir för varmt.
Återställning av JFB sker på sek/min...
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Sverige: VP = varmvattenpanna, vilket jag antar att TS menar med VP. (som ev även servar element och sådant)

Just återställning var min tanke ifall den försöker med jämna mellanrum tills det fungerar. Om jordfelsbrytaren däremot "ger upp" efter några återstartförsök även efter en minut så kan autoåterställning vara en bra idé. Men oavsett är det en väldigt god idé att ha jordfelsbrytare på kyl/frys, för kyl/frys är ju inte immuna mot elfel. Jag menar vad väljer du själv? Att få en redig bzzt av kyl/frys eller att maten blir förstörd?

En JFB löser ju inte ut utan anledning som sagt. Vad man INTE vill är att kyl/frys ska sluta fungera bara det blir lite elfel i utelampan eller tvättmaskinen t.ex. Har man då separata JFB så kommer ju JFBn bara lösa ut för något fel för den utrustning den betjänar, och löser då JFBn för kylen och/eller frysen ut, då är det bevisligen något fel i kylen/frysen, och då var det ju bra att den bröt, eller hur (även om maten blir förstörd)?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

VP värmepump
ELpanna, uppvärmning med el och vattenburet system
LLVP luft-luft värmepump gör kalluft ute och varmluft inne (eller tvärtom sommartid)
LVVP luft- vatten värmepump, kyler uteluften och värmer vatten inne
Bergvärme (samma utrustning för ytjordvärme) kyler marken genom slangar med spritlösning som pumpad runt och värmer vatten inne.

Protte
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Så om jag skall göra om elen ordentligt:

1) Jordfelsbrytare på alla grupper
2) separat jordfelsbrytare för kyl/frys, gärna återställningsbar
2a) Separerade jordfelsbrytare för ute och inneuttag
2b) Separat för värmepumpen för frostrisken?
3) Jag vill ha ett 16A CEE uttag ute för diverse behov i framtiden (idag har jag en carport och ett ruttet, ouppvärmt uteförråd på platta som skall byggas om på sikt) , gärna med så trög karaksterik som möjligt, tänker mig en svets eller rejäl såg eller vad som helst som vill ha lite power.
4) Jordade uttag i hela huset (idag bara i köket och tvättstugan) och även ute (så är det redan på de få där är )
6) Säkerställa att det är bra petskyddade uttag
7)...

Jag hade gärna behållt diazedgruppcentralen, men det går väl inte att jorda uttagen i hela huset då, operation övertala elektriker vet ni..
Det är det lilla i sammanhanget.

Eftersom huset (180m2, 1,5 plansvilla anno 70 tal) är byggt med direktverkande el och en 3kW varmvattenberedare är det nog ingen fara för inkommande avsäkring. Ingen aning om antalet uttag eller hur det är draget, saknas elritningar.

Vad tror ni detta jobbet tar, en arbetsvecka från start till att de är klara ?Mest för planeringens skull.

Skulle kunna skicka in dem dagen efter jag får nycklarna. Är det dumt ifall elen fimpas, det är i slutet av februari. Kan bli kallt...

Saknar tyvärr elritningar. Det är lättbetonginnerväggar. Trämellanbjälklag. Platta on da ground.

(byta ut varmvattenberedaren mot en frånluftsvärmepumpsberedare Nibe F110 för att fixa till både ventilation och hög elförbrukning för varmvatten, men den går på 10A uttag)

(se över värmepumpen , bara 10 år)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

<<<Jag hade gärna behållt diazedgruppcentralen, men det går väl inte att jorda uttagen i hela huset då, operation övertala elektriker vet ni..
Det är det lilla i sammanhanget. >>>

Vad skulle hindra att byta till skyddsjordade uttag om man har diazedsäkringar?

Varför så många JFB? Försöker du slå mitt rekord? Jag har 13 st sist jag inventerade.

Protte
Castor

Inlägg av Castor »

Måste du göra detta direkt? Kan det inte vara bra att "bo in sig" ett tag innan du gör detta. då kan du ju vänta några månader så temperaturen är lite mer vänlig och du kanske upptäckt att " vi behöver ett uttag här vid fönstret :) ".
Skriv svar