Byte av elcentral, att tänka på??
Byte av elcentral, att tänka på??
Tjoo.
Har 3 st olika elektriker som kommer ut imorgon och ska göra en offert på att byta elcentral från proppar till snabbsäkringar.
Huset är på 250kvadrat + 20kvadrat garage, 36 proppar har jag för mig.
Tänkte mig en normcentral i plåt samt med 2 st jordfelsbrytare, 1st för kyl&frys&vp samt den andra för resterande.
Sedan tänkte jag sätta in en större central så det finns plats för framtida elinstallationer.
Har redan en energimätare från vattenfall, energywatch.
Något mer som kan vara bra att fixa i sammband med ett centralbyte? Att tänka på?
Vad skriva i ett kontrakt? Finns det färdiga?
Självklart kommer slutbesiktning göras av oberoende besiktningsman som jag anlitar.
Har 3 st olika elektriker som kommer ut imorgon och ska göra en offert på att byta elcentral från proppar till snabbsäkringar.
Huset är på 250kvadrat + 20kvadrat garage, 36 proppar har jag för mig.
Tänkte mig en normcentral i plåt samt med 2 st jordfelsbrytare, 1st för kyl&frys&vp samt den andra för resterande.
Sedan tänkte jag sätta in en större central så det finns plats för framtida elinstallationer.
Har redan en energimätare från vattenfall, energywatch.
Något mer som kan vara bra att fixa i sammband med ett centralbyte? Att tänka på?
Vad skriva i ett kontrakt? Finns det färdiga?
Självklart kommer slutbesiktning göras av oberoende besiktningsman som jag anlitar.
Re: Byte av elcentral, att tänka på??
Jag skulle inte sätta vp och kyl/frys på samma. Om JFB löser ut under den varmare delen av året då kommer du inte märka att kylen/frysen är avstängd förrän du öppnar den. Bättre att sätta kyl/frys på en grupp som ofta används, då märks det fort om nått blir fel.
Av vilken anledning vill du låta en besiktningsman kontrollera bytet?
- prototypen
Av vilken anledning ska du byta central.
Om inte din nuvarande är trasig eller kraftigt underdimensionerad så finns det ingen anledning byta.
En central med automater är inte bättre.
Jordfelsbrytare går montera på en diezedcentral (proppcentral)
Men det är klart, en automatcentral är ju mycket hippare........
Protte
Om inte din nuvarande är trasig eller kraftigt underdimensionerad så finns det ingen anledning byta.
En central med automater är inte bättre.
Jordfelsbrytare går montera på en diezedcentral (proppcentral)
Men det är klart, en automatcentral är ju mycket hippare........
Protte
Vill bara byta, orkar inte proppar, gammaldax o suger ap röv att byta.
Jag vill besikta för att alla tidigare hantverkare som jag haft ut har gjort fel, och det gör dom flesta "Dom gör på sitt sätt" följer inte reglerna samt monteringsanvisningar "Det behövs inte"
Alla har fått gjort om!
Jag vill besikta för att alla tidigare hantverkare som jag haft ut har gjort fel, och det gör dom flesta "Dom gör på sitt sätt" följer inte reglerna samt monteringsanvisningar "Det behövs inte"
Alla har fått gjort om!
-
Något som är värt att tänka på är att automatsäkringar löser ut mycket tidigare än de gamla hederliga gör som man lätt kan ligga 30% över en ganska lång tid.
Det märker vi i vårat hus. Har gjort om en hel del och då passa vi på att byta till nya centraler i förebyggade syfte. Jag visste om att det var lite över på vissa faser och det märks direkt nu. I samma skede passade jag helt enkelt på att dra fler ledningar till olika grupper för att spara på det. Men då vi har 16A in så har jag också 16 på en av undercentralerna. Och den löser nu för minsta lilla. Jämfört med innan då vi inte hade några som helst problem.
Så det blir till att snåla lite och inte köra alla saker samtidigt nu. Sparar man lite pengar också.
Det märker vi i vårat hus. Har gjort om en hel del och då passa vi på att byta till nya centraler i förebyggade syfte. Jag visste om att det var lite över på vissa faser och det märks direkt nu. I samma skede passade jag helt enkelt på att dra fler ledningar till olika grupper för att spara på det. Men då vi har 16A in så har jag också 16 på en av undercentralerna. Och den löser nu för minsta lilla. Jämfört med innan då vi inte hade några som helst problem.
Så det blir till att snåla lite och inte köra alla saker samtidigt nu. Sparar man lite pengar också.
Jag har precis låtit installera en anläggning där kravet var smältproppar, då det är lägre risk att de trippar när de inte borde det.
En del serverdatafolk byter ut sina dvärgar mot smältproppar just för att de trippar oönskat.
Som jag ser det finns det några fördelar med dvärgar, de är oftast kompaktare, lättare att återställa om du har mycket regelbunden överlast (Vilket du inte skall ha, då det är fel i sig) och de bryter alla 3 faserna samtidigt för 3-faslaster när en fas får överlast.
En del serverdatafolk byter ut sina dvärgar mot smältproppar just för att de trippar oönskat.
Som jag ser det finns det några fördelar med dvärgar, de är oftast kompaktare, lättare att återställa om du har mycket regelbunden överlast (Vilket du inte skall ha, då det är fel i sig) och de bryter alla 3 faserna samtidigt för 3-faslaster när en fas får överlast.
- prototypen
Om man behöver byta proppar så är det ofta felsektionerat och som skrivet så blir det mer uppenbart med automater så om ni inte delar befintliga grupper så blir det fler "fläpp upp" att springa och göra.
Nejdå, jag har inget emot automater, de är bara billigare.
Protte
Nejdå, jag har inget emot automater, de är bara billigare.
Protte
- prototypen
OM man betalar och lyckas övertala elektrikern att sätta dit 3 poliga, de är väl 3-5 ggr dyrare än att sätta dit 3 st enkla.gkar skrev:och de bryter alla 3 faserna samtidigt för 3-faslaster när en fas får överlast.
Protte
danielr112 skrev:Något som är värt att tänka på är att automatsäkringar löser ut mycket tidigare än de gamla hederliga gör som man lätt kan ligga 30% över en ganska lång tid.
Det beror på vad dvärgbrytarna har för karakteristik. Du kanske bara har säkringar med B...?
TS, kolla upp vad du har för förbrukare på matningarna. Ska du ha C på alla?
http://www.hager.se/kontakt-support/kun ... /20913.htm
Inte de 3 poliga idag:
Biltemas är tom billigare med 3 poliga per pol än enpoliga.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr ... 000021133/
(Ja, jag vet att det finns andra fabrikat folk föredrar!, men som prisjämförelse).
4 poliga brukar kosta mer / pol.
Z kostar mycket mer / pol.
Biltemas är tom billigare med 3 poliga per pol än enpoliga.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr ... 000021133/
(Ja, jag vet att det finns andra fabrikat folk föredrar!, men som prisjämförelse).
4 poliga brukar kosta mer / pol.
Z kostar mycket mer / pol.
- prototypen
Nja, Biltemas elgrejor köps inte in till mina byggen.
Protte
Protte
-
Sverige: Det är B i huset ja och C hade gjort lite nytta. Men överlag oavsett så är dessa mer exakta och bryter tidigare. även om man kör med C.
edit: Hade C på huvudbrytaren in som är 16A Bryter otalt mycket tidigare än innan med de gamla säkringarna
edit: Hade C på huvudbrytaren in som är 16A Bryter otalt mycket tidigare än innan med de gamla säkringarna

Fick ett pris nu, är detta bra lr dårligt?
Pris 17532:- - ev. ROT c:a -2800:- (alla priser är ink. Moms)
All felsökning p.g.a. jordfel debiteras löpande eller enligt ö.k.
Elcentralen är bestyckad med:
1st Huvudbrytare 40A
3st 4-pol Jordfelsbrytare 40A 30mA
9st Dvärgbrytare C16A
24st Dvärgbrytare C10A
2st Personskyddsautomater (Kyl/Frys)
Pris 17532:- - ev. ROT c:a -2800:- (alla priser är ink. Moms)
All felsökning p.g.a. jordfel debiteras löpande eller enligt ö.k.
Elcentralen är bestyckad med:
1st Huvudbrytare 40A
3st 4-pol Jordfelsbrytare 40A 30mA
9st Dvärgbrytare C16A
24st Dvärgbrytare C10A
2st Personskyddsautomater (Kyl/Frys)
- prototypen
Vad är det för fabrikat på materialen?
Personskyddsautomater för kyl och frys är en dålig lösning, lägg kyl och frys på JFB för belysning i något/några rum.
Ser ut som det är beräknat ca 10 timmar, vilket kan vara rimligt.
Protte
Personskyddsautomater för kyl och frys är en dålig lösning, lägg kyl och frys på JFB för belysning i något/några rum.
Ser ut som det är beräknat ca 10 timmar, vilket kan vara rimligt.
Protte