Byte av elcentral, att tänka på??
Re: Byte av elcentral, att tänka på??
Ja reglerna är skrivna med rätt mycket godtycke, dvs en konstruktör/installatör måste med andra ord alltid göra en riskanalys (vilken alltid ingår i egenkontrollen).
- prototypen
Om vi ska vikta värdet av förstörd mat i ett kylskåp eller en frys mot värdet av en familjemedlem skadad eller dödad av elström så sätter jag JFB på kyl och frys.
Sedan kan man se hur många gånger en JFB tjuvlöser...... Ingen av mina 13 har löst utan anledning.
Kan ju som exempel ta morsans kylskåp, där har jag bytt termostat 2 ggr, den 3:e så bytte vi skåp och det var då typ 20 grader i skåpet.
Om man nu är rädd för JFB så sätt kylskåpet tillsammans med belysningen i köket, är det mörkt i köket så börjar man att undersöka, det gör även blomvattnaren medan husägaren/hyresgästen är i Thailand.
Protte
Sedan kan man se hur många gånger en JFB tjuvlöser...... Ingen av mina 13 har löst utan anledning.
Kan ju som exempel ta morsans kylskåp, där har jag bytt termostat 2 ggr, den 3:e så bytte vi skåp och det var då typ 20 grader i skåpet.
Om man nu är rädd för JFB så sätt kylskåpet tillsammans med belysningen i köket, är det mörkt i köket så börjar man att undersöka, det gör även blomvattnaren medan husägaren/hyresgästen är i Thailand.
Protte
-
Kylskåpet är nog skit samma, det har man ändå tömt inför semestern.
Men frysen full av hemmagjord sylt och skadeskjuten älgstek ? Det är inte det kamerala värdet utan glädjen av att fylla frysen med eget.
Vår äldsta dotter lyckades hitta on/off switchen på bärfrysen. 120 l jordgubbar, plommon och äppelmos samt åtskilliga liter hallon låg och simmade i frukt soppan, spädd med lite köttsaft.
Jäst någon vecka ialla fall. Ut med skiten...bläj. DET var hela vinterns frossande i sommarbär (självklart svenska) som gick åt h-e. Jag skiter i värdet, det var nöjet som försvann.
Det vill jag inte vara med om igen. Även om jag skall köra frysen på UPS...
Nog fasen behöver hon jordfelsbrytare, dottern...
Blir det fel är vitvarorna jordade av en anledning. Och uttagen är svåråtkomliga. Riskanalys genomförd. Får se om elektrikaren håller med.
Men frysen full av hemmagjord sylt och skadeskjuten älgstek ? Det är inte det kamerala värdet utan glädjen av att fylla frysen med eget.
Vår äldsta dotter lyckades hitta on/off switchen på bärfrysen. 120 l jordgubbar, plommon och äppelmos samt åtskilliga liter hallon låg och simmade i frukt soppan, spädd med lite köttsaft.
Jäst någon vecka ialla fall. Ut med skiten...bläj. DET var hela vinterns frossande i sommarbär (självklart svenska) som gick åt h-e. Jag skiter i värdet, det var nöjet som försvann.
Det vill jag inte vara med om igen. Även om jag skall köra frysen på UPS...
Nog fasen behöver hon jordfelsbrytare, dottern...
Blir det fel är vitvarorna jordade av en anledning. Och uttagen är svåråtkomliga. Riskanalys genomförd. Får se om elektrikaren håller med.
Problemet är ju att försäkringsbolagen, vid en skada har begränsningar för hur mycket de ersätter (vis av erfarenheten).
Så har man typ 200 kg Hummer i frysen, så kanske man inte vill attt JFB'n skall trippa ut den.
Så har man typ 200 kg Hummer i frysen, så kanske man inte vill attt JFB'n skall trippa ut den.
Det finns ju undantag för att INTE ha JFB i vissa installationer, tex där de helt enkelt inte fungerar på för höga jordströmmar, men det är väl lite tveksamt för kyl/frys?..
Vad måste vara jordat i ett hus ?
Antar, badrum, kök, el utomhus?
Vad blir skillnaden att köra 3 poliga brytare istället för 1 poliga på tex vp?
Antar, badrum, kök, el utomhus?
Vad blir skillnaden att köra 3 poliga brytare istället för 1 poliga på tex vp?
Allt måste ha jordfelsbrytare och vara jordat idag. Undantag från jord finns inte, undantag från jfb finns och då är det värmeanläggning och bastu som är med där och inget annat som kyl/frys eller annat.
Anledning att ha 3-polig säkring är för att en förbrukare inte ska gå på en eller två faser istället för tre som den är gjord för. Slipper snebelastning är en fördel.
Anledning att ha 3-polig säkring är för att en förbrukare inte ska gå på en eller två faser istället för tre som den är gjord för. Slipper snebelastning är en fördel.
Okey, har du nån källa på värmepanna utan jfb?
Båda elektrikerna tycker att jag ska köra 1st jfb till kyl, frys & vp och 1st till resterande.
Istället för att köra 1st till kylfrys 1st till vp o 1st till resten, vad tycker ni?
Båda elektrikerna tycker att jag ska köra 1st jfb till kyl, frys & vp och 1st till resterande.
Istället för att köra 1st till kylfrys 1st till vp o 1st till resten, vad tycker ni?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Byt lysmaskar!
Ha separata JFB till 'viktiga' förbrukare. Orsak har det skrivits om tidigare i tråden.
Ha separata JFB till 'viktiga' förbrukare. Orsak har det skrivits om tidigare i tråden.
Inte mer än det som TomasL citerat tidigare och mitt egna minne från när jag gick elsäkerhetskurs hos SSG senast. Bastu har jag också nämnt det är för att den häller man vatten på vilket brukar göra att en jfb löser ut.Zenon88 skrev:Okey, har du nån källa på värmepanna utan jfb?
Hittade nu en till sida på Elsäkerhetsverket ang jfb.
http://www.elsakerhetsverket.se/Fragor- ... sekvenser/
Värmeanläggning går under allvarlig sakskada i min värld om man ser till sönderfrusen vattenledning kan resultera till. Även där säger dom åter igen att kyl och frys inte får undantas.
Och åter igen i min nuvarande lägenhet samt förra lägenheten löste min jfb aldrig ut, väldigt väldigt få fall där dom gör det idag. Sen kolla med din hemförsäkring och vad som gäller förstörd mat i kyl och frys. Vet att det finns hos Folksam, övriga bolag vet jag inte.
Så jag säger en jfb för utomhus och en inomhus, garage kan man sätta som utomhus eller egen. Sen skippa till värmepannan. Sätt inte separat till kyl och frys eftersom man då inte märker om den löst ut.
Problemet är väl om man t.ex. har kyl och frys på samma jordfelsbrytare som t.ex. motorvärmaren till bilen eller utomhusbelysning. Lite fukt i kontakten kan göra att jordfelsbrytaren löser och vips är kyl och frys döda.
Så det optimala är ju att ha flera jordfelsbrytare för olika grupper av uttag.
Så det optimala är ju att ha flera jordfelsbrytare för olika grupper av uttag.
-
Tack föe klargörandet. Då vet jag vad jag skall be elektrikern sätta pris på när.det blir aktuellt.
Sönderfrusen vattenledning kan i princip innebära rivet hus om man är borta länge nog. Om man inte har för vana att att stänga vattnet vid längre frånvaro, eller har skydd för det.
Nerre, det märker du ju. Motorvärmarn skall ju inte vara ansluten när.du är borta. Frysen tinar inte i första taget heller.
Sönderfrusen vattenledning kan i princip innebära rivet hus om man är borta länge nog. Om man inte har för vana att att stänga vattnet vid längre frånvaro, eller har skydd för det.
Nerre, det märker du ju. Motorvärmarn skall ju inte vara ansluten när.du är borta. Frysen tinar inte i första taget heller.
Ja men vad skulle få en jordfelsbrytare att lösa ut när man inte är hemma (så värmen lägger av och ledningarna fryser sönder)?
Det är ju oftast när man "gör" nånting som den löser ut. Och är man hemma lär man märka både att kyl och värme lägger av. Det tar många timmar innan värmen försvinner så att rören fryser sönder.
Det är ju oftast när man "gör" nånting som den löser ut. Och är man hemma lär man märka både att kyl och värme lägger av. Det tar många timmar innan värmen försvinner så att rören fryser sönder.
Angående slutbesiktning, vem anlitar man och vad kostar det?
Du ringer en lämplig Elkonsult, begär offert, skickar över alla handlingar såsom din offertförfrågan, kontrakt osv till konsulten i fråga.
Gissar att det kostar 2-4k/ timma eller nått sånt.
Notera att konsulten ENBART besiktigar utifrån den verkliga beställningen, inget annat.
Gissar att det kostar 2-4k/ timma eller nått sånt.
Notera att konsulten ENBART besiktigar utifrån den verkliga beställningen, inget annat.