Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
http://www.ebay.com/itm/FUJI-Magnetic-C ... 20f04e8ac4
http://www.americas.fujielectric.com/si ... schart.pdf
SC-N2S / 3NC2F0 skall vara ersättaren.
Kanske tvingade felet kontaktorn bryta med motorn belastad vilket den inte gjort de senaste 30 åren eftersom styrningen stängt av tyristorerna först. Är dioden Q1 hel?
http://www.americas.fujielectric.com/si ... schart.pdf
SC-N2S / 3NC2F0 skall vara ersättaren.
Kanske tvingade felet kontaktorn bryta med motorn belastad vilket den inte gjort de senaste 30 åren eftersom styrningen stängt av tyristorerna först. Är dioden Q1 hel?
Jag undrar om en sådan är helt kompatibel?SC-N2S / 3NC2F0 skall vara ersättaren.
Jag vill gärna att allt ska passa, i och med att det är plåtbleck, och inte kablar, ner till motorskyddet.
Det borde inte ha skadat spolen.Kanske tvingade felet kontaktorn bryta med motorn belastad vilket den inte gjort de senaste 30 åren eftersom styrningen stängt av tyristorerna först.
Jag ska mäta den.Är dioden Q1 hel?
Jag antar att reed-reläet är den svarta komponenten?swesysmgr skrev:Motståndsmät reed-relät i kallt tillstånd och värm sedan lite med värmepistol och se vad som händer?
Mätt i kallt tillstånd på den gamla driven, stickproppen till fläkten urdragen:
Den röda komponenten mäter 675Ohm.
Den svarta 1Ohm.
Märker ingen större skillnad på den svarta vid uppvärmning.
Möjligtvis att resistansen sjunker något.
När jag mäter på den svarta tar det lite tid innan mätvärdet kommer.
Liknande som när man mäter på en kondensator.
Den röda och den svarta verkar inte ha någon kontakt med varandra.
Ok då gissar jag att det röda motståndet ligger mellan f4/f6 och värmer Reedreläet som i sin tur påverkar något annat. FA är ritad som normalt öppen tillsammans med RPR och OCR på sidan 1 som tänder Led25 och aktiverar Alarm på sidan 3 om någon av dem aktiveras.
Då tycker jag att temperaturreläet borde vara normalt öppet men det kanske är kopplat parallellt med RPR eller något annat som är slutet så länge strömmen är av.
Då tycker jag att temperaturreläet borde vara normalt öppet men det kanske är kopplat parallellt med RPR eller något annat som är slutet så länge strömmen är av.
Det verkar vara så när man mäter.säter skrev:För att den teorin ska hålla, då borde CRA1 vara ansluten till säkring f6.
Jag har mätt mellan stickproppen till fläkten och effektmotståndet.swesysmgr skrev:Ok då gissar jag att det röda motståndet ligger mellan f4/f6 och värmer Reedreläet som i sin tur påverkar något annat.
Motståndet verkar vara kopplat över fläktens anslutningar, precis som det är ritat.
Reed-reläet har ju blåa kablar, det tyder på att där är en annan spänning än 200VAC.swesysmgr skrev:FA är ritad som normalt öppen tillsammans med RPR och OCR på sidan 1 som tänder Led25 och aktiverar Alarm på sidan 3 om någon av dem aktiveras.
Sumrar man så finns kontakt på diverse olika ställen.
En bikontakt på motorskyddet OCR, men även på plinten på TA1.
Det är även kontakt med blåa kablar på RPR.
Det är nog meningslöst att mäta på reed-reläet utan att löda loss.
Tyvärr verkar SC-N2S ha andra mått än SC-2S.swesysmgr skrev:SC-N2S / 3NC2F0 skall vara ersättaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dala Elektrolindningar skulle ha 700:- för att linda om.tecno skrev:Annars får du väl linda om.
Jag tror jag kör på det.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Bara att hoppas att inget annat äre vajkalle på så det nylindade drar åt pipan.
En rengöring av allt ev. ledande damm/partiklar/fett är nog på sin plats också.
En rengöring av allt ev. ledande damm/partiklar/fett är nog på sin plats också.
Jag erkänner att jag bara läste i korsreferensen och kontrollerade inte kontaktorns bredd eller hålbild, den befintliga är från 70-talet och ersattes på 80-talet och jag lyckades aldrig hitta ett datablad men jag antar den gamla är smalare?säter skrev:Tyvärr verkar SC-N2S ha andra mått än SC-2S.swesysmgr skrev:SC-N2S / 3NC2F0 skall vara ersättaren.
Nu kanske det redan är löst men kan du inte byta hela paketet kontaktor + motorskydd? Så länge helheten inte är mycket längre än det befintliga borde det gå?
Nu har lämnat spolen på omlindning.
Misslyckas detta så är det ju inget som hindrar att man monterar en modernare kontaktor.
Det var bara jag som var lite bekväm och inte ville borra nya hål.
Misslyckas detta så är det ju inget som hindrar att man monterar en modernare kontaktor.
Det var bara jag som var lite bekväm och inte ville borra nya hål.

Jag ringde lindrarverkstaden idag.
Troligtvis blir den klar imorgon.
Tydligen hade det varit lite problem med att bobinen ville spricka.
Troligtvis blir den klar imorgon.
Tydligen hade det varit lite problem med att bobinen ville spricka.
Jag hämtade spolen idag, men tyvärr är en av anslutningskablarna 5mm för kort.
Kan man klippa av den och löda in en liten kabelstump?
Kan man klippa av den och löda in en liten kabelstump?