Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Inlägg av säter »

Jag har problem med att spindelservot vill skjuta inkommande säkringar i bland.
Drivningen är för 7.5kW borstad DC-motor med tachoåterföring till servot.
Inkommande är analog 0-10V.

Nu har jag kommit felet lite på spåret. Ibland när spindeln ska indexera för verktysväxling, startar den med full fart. :tumner:
Spindelindexering fungerar som så, att spindeln går på mycket låg fart och högväxel, tills en hydraulpåverkad plunge går in i ett urtag på spindeln och låser denna. Troligtvis känner den av när plungen är i läge och stänger spänningen till motorn.

Nu är frågan hur man ska felsöka vidare?
Jag funderar om ska försöka koppla bort signalen till låsplungen och därefter testa att köra spindelindexering?
Då borde rimligtvis spindeln rotera i all evighet och vänta på kvittering från plungen.
Det är inte så nyttigt att hålla på och testa när plungen går i på fullt varvtal.

Fråga två, varvtalet som ska vara vid indexering, styrs det från styrsystemet via analogingången på servot, eller är det något som aktiveras internt i spindelservot?
Servot har två pinnar som kortsluts med ett relä, pinnarna benämns "spindle index".
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Inlägg av tecno »

Koppla bort 0-10V så ser du om den fortfarande varvar, givetvis med plungen bortkopplad.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Steg ett får bli att leta på var man kopplar ur plungen.

Jag kollade i manualen för styrsystemet, och där finns SpindleOrientationSpeed med i parameterlistan.
Så det är nog troligt att varvtalet styrs från styrsystemet.
Ligger det till så, kan ju felet lika gärna finnas i styrsystemet.

Tecno, bra förslag att testa koppla bort 0-10V, då borde man få svar på detta.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu har jag gjort lite test.

Drog ur reläet som påverkar magnetventilen till indexeringsplungen. Mycket riktigt, nu står spindeln och snurrar sakta,
förmodligen i väntan på kvitteringssignal att plungen har gått i, vilket den inte kan göra nu.
Mäter man på inkommande 0-10V på servot, ligger det på 0.11V.

Kopplade sedan ur 0-10V vid override-potentiometern. Försöker man starta spindeln på vanligt sätt, händer ingenting, verkar vara normalt.
Däremot om man kör en spindelindexering(M19), så snurrar spindeln och 0-10V ligger på 0.11V.
Kanske den signalen inte går via override-potentiometern? Det är nog till och med troligt.

Allting tyder på att det är styrsystemet som bestämmer hastigheten vid indexering.
Nu är det tråkiga att jag lyckas inte framkalla felet.

Vad jag kan begripa, går det inte heller att skriva ett program som upprepar M19 hela tiden, när låsplungen är urkopplad?
Är det någon som har något tips?

Vad återstår annars att göra? Koppla in plungen igen och forsätta köra?
Jag har en säkring kvar, sedan är det färdiglekt på ett tag. :tumner:
H.O

Inlägg av H.O »

Har du bara problem vid indexering och aldrig annars?
Problem med tacho-återföringen är ju ett problem som typiskt visar sig genom att motorn "skenar", men om problemet bara uppkommer vid indexering så är det ju mindre sannolikt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Bara problem vid indexering.
Knappt då heller, kanske var 30'nde verktysväxling. Nu med plungen bortkopplad lyckas jag inte provocera fram felet.
Hade varit intressant att veta inkommande spänning till servot när spindeln rusar.
Men hur ska man kunna mäta den?
H.O

Inlägg av H.O »

Du får väl ha voltmetern "permanent" hängandes på analogsignalen och köra tills felet kommer tillbaka. Beställ fler säkringar under tiden ;-)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det alltid samma verktyg som strular?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

En viss framgång i felsökningen.

Jag stoppade tillbaka reläet och fortsatte köra klar den påbörjade detaljen, tid ca: 1tim. Inga problem.
Laddade ny detalj och när det var dags för första verktygsväxling var jag beredd med nödstopp.
Spindeln rusade men jag hann få i nödstopp innan säkringarna stack.
Ur med reläet snabbt som tusan och körde M19, spindeln idiotrusar tills säkringarna blåser. Jag var inte lika beredd med nödstopp den här gången. :tumner:
Byter säkringar och får dit voltmetern permanent. Kör M19, men då fungerar det som det ska igen.

#Är det alltid samma verktyg som strular?#
Vid närmare eftertanke är det faktiskt det. Det har alltid varit dom två första.
Det första går på högväxel, det andra på lågväxel, så man kan inte skylla på att det har med växlingen av lådan att göra.
Däremot går dom första verktygen på rätt hög effekt. Kan det vara att servot blir varmt av det och någon komponent ballar ur?
Hur som helst så blåser säkringarna på grund av att spindeln rusar, inte på grund av att plungen ligger på och smattrar.

Lite märkligt att 3-fassäkringarna blåser. Finns det inte någon konstruktion som på "konstgjord" väg blåser säkringarna vid kortvarig överström? Kanske det är gjort på det viset?

Nu har jag bestämt mig för att köra klart detaljen med reläet urtaget och handväxla alla verktyg. Voltmetern permanent inkopplad.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kan du ta och kolla hur plungen går i hålet, kan det vara nåt som gör att den inte bottnar ordentligt så att systemet får en fladdrande klar signal från plungen dvs i - ur - i - ur osv.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nytt test.
Nu lyckades jag få fram felet. Spindeln rusar och voltmetern verkar inte gå över 0.11V.
Felet måste sitta i spindelservot.

Då är frågan hur man felsöker vidare, utan elschema på servot?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

vad heter ditt styrsystem (har glömt....)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Jag antar att det är tyristorer i slutsteget i motorstyrningen.
Tyristorer kan "hänga" sig så att de triggar sig själva, oftast när de blivit varma.
Tråkigt fel att leta efter då, om du inte byter allihop förstås.

Kommer med lite frågor nu. :mrgreen:

Skjuter den alla säkringarna alltid, om inte, är det samma varje gång?
Är det separat fältmatning på den, har du full fältström när det händer?
Har du bara svagt fält så rusar motorn även med bara lite utstyrning på ankarmatningen och drar massvis med ström på ankaret.
Hur ser kolen i motorn ut, gnistrar det om du kör med luckorna öppna?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#vad heter ditt styrsystem (har glömt....)#
Fanuc-7M

#skjuter den alla säkringarna alltid, om inte, är det samma varje gång?#
Det blåser alltid en av de tre 50A säkringarna på ACsidan. Olika varje gång.
Dessutom sticker en 0.5A samtidigt. Det tror jag bara är följden av att den stora har gått.

#Är det separat fältmatning på den?#
Ja, det är det. Hur det ligger till med fältström har jag ingen aning.

#Hur ser kolen i motorn ut?#
Motorn är relativt nyservad och någon kraftig gnistbildning har jag inte sett.

Det lustiga är ju motorn fungerar perfekt vid normal körning. Spindel rusar enbart när man ska indexera.

Det borde vara någonting på styrkorten som enbart aktiveras vid indexering.
Det finns som sagt tidigare, två pinnar på servot som man kortsluter vid indexering, så servot borde "veta" att det indexering som sker.
Men vad felet är kan vara svårt att sia om utan elritningar. Dock tvivlar jag på att kraftelektroniken är kass, det fungerar ju vid normal körning.

Jag ska ringa NC-jour i morgon, jag tror dom har ett beg. servo som är identiskt. Hoppas att dom inte är allt för hutlösa i pris.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Lasse på nedan firma var här en gång och tittade på mina servokort.
Han hade vägarna förbi och hade betalt ända hem sa han.......så visst var han välkommen.

Jag hade precis bytt en kass z-motor (kontraves) mot en Sanyo-Denki) Han jobbar företrädesvis med Siemens
men har har bred kunnskap. Lagade ett servokort för 1500:- inkl BUV21 transingar.
alltid trevlig. -brukar bara fråga han om han har tid med en lite support, han är ju ofta i bilen och vi män kan ju
lösa 2 grejor då.........sen har han lite backup hos en som heter Lars Gunnar Ryden i Vimmerby.
Lasse jobbar heltid med maskiner, LG Ryden fyllde 65 nyss och har jobbat heltid fram till dess men han är inte omöjlig.

STOREBRO TEKNIK AB
UVEBERGSGATAN 1
59083 STOREBRO
070-6664003

bara att slå en ping
Skriv svar