Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
http://images.clasohlson.com/medias/sys ... 207390.pdf
Nej men 40A 10mA upplösning (4000 Counts), den borde fungera för att hitta din kortslutning.
Nej men 40A 10mA upplösning (4000 Counts), den borde fungera för att hitta din kortslutning.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Vore uppskattat. Kanske är det något slags termistor som påverkar kontaktorn/reläet CR1 och gör att fläkten fortsätter snurra om det är tillräckligt varmt även om spindeln inte snurrar och aktiverar fläkten FMA via 2M.säter skrev:Det verkar vara en komponent som är limmad i fläktens ytterhölje. Jag kan ta en bild.den okända enheten FA
Är FMA 400V och kopplad mellan två faser eller går CRA1/CRA2 till en nolla någonstans? Samma med FM?
En skarp bild på den stora kopplingsplinten och på kopplingarna under spindelmotorns motorskydd där man kan se märketiketterna på bottenplåten vore intressant.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Det finns ju ingen nolla in till drivaren, så jag antar att fläktarna är 2-fas.Är FMA 400V och kopplad mellan två faser eller går CRA1/CRA2 till en nolla någonstans? Samma med FM?
FM är definitivt 2-fas, det framgår av ritningen.
Det är 200V mellan faserna, typiskt japanskt.
Jag har hämtat strömtången samt automatsäkringarna.
Nu återstår lite pyssel med att löda fast automaterna på gamla trasiga säkringar.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Det här ter sig alltmer märkligt.
Jag stoppade i automaterna och gjorde en provstart.
Alla säkringar höll de 5 minuter jag provade.
Kopplade återigen in den externa fläkten till spindelmotorn, FM1 och FM2.
Ny start, säkringarna verkar hålla.
Jag hade en ny originalsäkring kvar, den stoppade jag i istället för en av automaterna.
Säkringarna håller fortfarande.
Det enda jag gjort sedan sist, är ta loss och återmontera CN22.
Samt rucklat runt med lite med andra kablar och kort.
Det verkar som att detta fel har lagat sig själv.
Jag gjorde ett försök att starta spindeln.
Efter 15 sekunder löser driven ur, och larmlamporna tänds.
Alla säkringar hela.
Spindeln rörde sig inte överhuvudtaget.
Jag noterade att kontaktorn 2M aldrig drog.
Edit:
Skrev fel namn på kontaktorn.
Jag stoppade i automaterna och gjorde en provstart.
Alla säkringar höll de 5 minuter jag provade.
Kopplade återigen in den externa fläkten till spindelmotorn, FM1 och FM2.
Ny start, säkringarna verkar hålla.
Jag hade en ny originalsäkring kvar, den stoppade jag i istället för en av automaterna.
Säkringarna håller fortfarande.
Det enda jag gjort sedan sist, är ta loss och återmontera CN22.
Samt rucklat runt med lite med andra kablar och kort.
Det verkar som att detta fel har lagat sig själv.

Jag gjorde ett försök att starta spindeln.
Efter 15 sekunder löser driven ur, och larmlamporna tänds.
Alla säkringar hela.
Spindeln rörde sig inte överhuvudtaget.
Jag noterade att kontaktorn 2M aldrig drog.
Edit:
Skrev fel namn på kontaktorn.
Senast redigerad av säter 24 oktober 2015, 00:19:27, redigerad totalt 1 gång.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
swesysmgr skrev:Kanske är det något slags termistor som påverkar kontaktorn/reläet CR1 och gör att fläkten fortsätter snurra om det är tillräckligt varmt även om spindeln inte snurrar och aktiverar fläkten FMA via 2M.
En skarp bild på den stora kopplingsplinten och på kopplingarna under spindelmotorns motorskydd där man kan se märketiketterna på bottenplåten vore intressant.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Tack för bilderna. Tokin-kortet vid fläkten gissar jag är ett temperaturaktiverat reed-relä där den röda grejen är ett effektmotstånd som ligger och värmer det så att fläkten startar.
Att spindeln vägrar snurra och larmet går antar jag är dåligt? Såg du vilket larm den indikerade?
Att spindeln vägrar snurra och larmet går antar jag är dåligt? Såg du vilket larm den indikerade?
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Vi får väl lämna det ursprungliga felet tills vidare.
Man kanske får någon förklaring så småningom.
Jag kan kolla larmdioderna imorgon.
Jag är mest fundersam varför 2M aldrig drar.
Måste utreda vad som styr denna.

Man kanske får någon förklaring så småningom.
Jag kan kolla larmdioderna imorgon.
Jag är mest fundersam varför 2M aldrig drar.
Måste utreda vad som styr denna.
Jag är återigen imponerad av din syn.Tokin-kortet

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Nu har jag gjort lite iakttagelser vid startförsök av spindeln.
Vid spänningstillslag (via huvudbrytaren) tänds en lysdiod, LD20 = SPZ
Sedan kan man starta upp maskinen och inga ytterligare dioder tänds.
Sedan programmerar jag "spindelstart medurs 200r/m" dvs S200 M3.
Sedan "cycelstart".
Efter 10 sekunder löser drivaren ur och hydrauliken slår av.
Larmlamporna tänds.
Följande lysdioder lyser då på drivaren:
LD5 = CW
LD16 = SPE ALM
LD20 = SPZ
LD23 = ALARM
Dessa larm kan bara återställas genom att stänga av huvudbrytaren.
En annan iakttagelse.
I samma ögonblick som jag trycker på "cycelstart", dvs aktiverar spindelstart,
då tänds DGN53 på 7-segmentaren sittande i elskåpsdörren.
Edit:
Jag hade felaktigt skrivit LD26 istället för LD23.
Vid spänningstillslag (via huvudbrytaren) tänds en lysdiod, LD20 = SPZ
Sedan kan man starta upp maskinen och inga ytterligare dioder tänds.
Sedan programmerar jag "spindelstart medurs 200r/m" dvs S200 M3.
Sedan "cycelstart".
Efter 10 sekunder löser drivaren ur och hydrauliken slår av.
Larmlamporna tänds.
Följande lysdioder lyser då på drivaren:
LD5 = CW
LD16 = SPE ALM
LD20 = SPZ
LD23 = ALARM
Dessa larm kan bara återställas genom att stänga av huvudbrytaren.
En annan iakttagelse.
I samma ögonblick som jag trycker på "cycelstart", dvs aktiverar spindelstart,
då tänds DGN53 på 7-segmentaren sittande i elskåpsdörren.
Edit:
Jag hade felaktigt skrivit LD26 istället för LD23.
Senast redigerad av säter 24 oktober 2015, 15:15:03, redigerad totalt 1 gång.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
CN12, vänsterkanten av ritningen sidan 3 (SQC-kortet). De är ritade som kopplade till relän CR1-CR4, det är Matsushita-Panasonic reläna som krånglade för 4-5 år sedan. Verkar vara in/utsignaler från drivaren.
Undra om CR1 på ritningens sidan 1 är detta lilla relä eller det som är märkt "160 CR" och sitter bredvid den stora kopplingsplinten? Ser ut att vara kopplat till plintens "OVR" (överström?) signal via kabel 406B.
Undra om CR1 på ritningens sidan 1 är detta lilla relä eller det som är märkt "160 CR" och sitter bredvid den stora kopplingsplinten? Ser ut att vara kopplat till plintens "OVR" (överström?) signal via kabel 406B.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Det där var nog fel, CR1 ser ut som ett mindre svart relä sittande mellan transformator t4 och RPR-reläet tillsammans med en större svart ingjuten sak skruvad i lådan. Två relän med samma namn i så fall men de kanske hänger ihop.swesysmgr skrev:CN12, vänsterkanten av ritningen sidan 3 (SQC-kortet). De är ritade som kopplade till relän CR1-CR4, det är Matsushita-Panasonic reläna som krånglade för 4-5 år sedan. Verkar vara in/utsignaler från drivaren.
Undra om CR1 på ritningens sidan 1 är detta lilla relä eller det som är märkt "160 CR" och sitter bredvid den stora kopplingsplinten? Ser ut att vara kopplat till plintens "OVR" (överström?) signal via kabel 406B.
Flyter det ingen ström via FMA eller FA genom de inringade 2M (och CR1) då aktiveras inte 2M-brytarna och spindelmotorn startar aldrig.
Kopplar man bort fläkten FMA och FA är öppen pga. värmaren då går spindeln aldrig igång.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Jag tror det är kontakterna på dessa relän indikerar vilkor för resten av maskinen.swesysmgr skrev:CN12, vänsterkanten av ritningen sidan 3 (SQC-kortet). De är ritade som kopplade till relän CR1-CR4, det är Matsushita-Panasonic reläna som krånglade för 4-5 år sedan. Verkar vara in/utsignaler från drivaren.
CR1 är det vi bytte. Indikerar "spindel stopp". Det borde vara signalen SPZ (spindle zero).
Jag har nu konstaterat att det inte är SPZ-reläet. Det finns 2 CR1 tydligen.Undra om CR1 på ritningens sidan 1 är detta lilla relä eller det som är märkt "160 CR" och sitter bredvid den stora kopplingsplinten? Ser ut att vara kopplat till plintens "OVR" (överström?) signal via kabel 406B.
Detta relä sitter separat under SQC-kortet. Det ser ut att vara utbytt på den gamla driven.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Jag hade läst fel på kortet.swesysmgr skrev:INPOS måste vara LD22 uppe till höger på sidan 3?
LD23 = ALARM ska det vara.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Du tror alltså att det inte är någon knutpunkt där jag har markerat på ritningen?swesysmgr skrev:Flyter det ingen ström via FMA eller FA genom de inringade 2M (och CR1) då aktiveras inte 2M-brytarna och spindelmotorn startar aldrig.
Kopplar man bort fläkten FMA och FA är öppen pga. värmaren då går spindeln aldrig igång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Nej jag tror de inringade "2M" och "CR1" är "kontrollspolarna" (eller hur säger man på reläspråk?) som aktiverar kontakterna i relän/kontaktorer.
Den inringade 2M måste ha ström igenom sig för att 2M kontakterna/"strecken" på ledningarna skall aktiveras. Annars ligger BR som jag antar är motorns bromsmotstånd inkopplat över spindelmotorn.
Jag tror det är en säkerhetsfunktion, snurrar inte FMA då kan tyristorerna bli överhettade alltså vägrar 2M slå till och starta motorn om ingen ström går genom fläkten.
Känner du något vinddrag genom fläkten FMA när strömmen till motordrivaren är på eller kan du se om det går ström till styrningen av/igenom 2M och CR1 med tången? Åtminstone CR1 verkade ha lätt tillgängliga röda ledare till sig.
Den inringade 2M måste ha ström igenom sig för att 2M kontakterna/"strecken" på ledningarna skall aktiveras. Annars ligger BR som jag antar är motorns bromsmotstånd inkopplat över spindelmotorn.
Jag tror det är en säkerhetsfunktion, snurrar inte FMA då kan tyristorerna bli överhettade alltså vägrar 2M slå till och starta motorn om ingen ström går genom fläkten.
Känner du något vinddrag genom fläkten FMA när strömmen till motordrivaren är på eller kan du se om det går ström till styrningen av/igenom 2M och CR1 med tången? Åtminstone CR1 verkade ha lätt tillgängliga röda ledare till sig.