Var köpa gammal hårddisk (40MB 90-tal)?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Re: Var köpa gammal hårddisk (40MB 90-tal)?

Inlägg av xxargs »

Linux brukar kunna hantera sådant bra - och när det väl är 'översatt/accepterat' så bryr den sig inte om CHS-adressering utan räknar från sektor noll när man gör 'dd' eller 'ddresque'

Det som kan vara bra är om man också tar en kopia på första partitionen ( /dev/sda1 ) då man får innehållet i själva partitionen och man behöver inte hålla reda på CHS-adresseringen när man sedan lägger in på en ny disk, där man i förväg har skapat en ny partitionstabell för den nya disken och skapat en partition som är minst lika stor som den man kopierade ut - för när den väl hittat filsystemets entry-punkt vid bootning så räknar den rätt därifrån sas.

40 MB är inga stora volym med dagens ögon sett och på en modern snurrdisk så flyttar man innehållet på ca 1/4-dels sekund ungefär och på en SSD ännu mycket fortare.

och åter igen - om man är minsta osäker på hur det hela hanteras - prova på 'ofarliga' diskar tills man förstått hur det hela fungerar och man kallar diskarna vid rätt namn och inte gör kopieringen åt fel håll...
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Hur funkar det här med CHS när man ersätter HDD´n med ett CF-kort? Alltså på dom datorer som kräver dessa inställningar i BIOS.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Den där ger antagligen vettiga svar på geometrin, gissar jag.

Riktigt antika diskar svarar dumma svar. Jag har t.ex. stött på en såndär Conner 60MB 5,25"-disk som satt i Compaq Deskpro 386/20, den ljög och sa en för mycket om antal sektorer eller nåt sånt vilket gjorde linux ledset.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har lådor efter lådor med äldre diskar, så jag kan troligen leta rätt på nån gammal 42M om jag får tid på mej, möjligen även en identisk.. tyvärr har jag rätt dålig ordning på alla grejer :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

MiaM skrev:Den där ger antagligen vettiga svar på geometrin, gissar jag.

Riktigt antika diskar svarar dumma svar. Jag har t.ex. stött på en såndär Conner 60MB 5,25"-disk som satt i Compaq Deskpro 386/20, den ljög och sa en för mycket om antal sektorer eller nåt sånt vilket gjorde linux ledset.
Det där känner jag igen - tydligen var inte alla överens om 0-23 eller om det var 1-24 gällde för samma antal sektorer... räknar man då 0-24 i sista fallet när man läser av så kan det bli lätt en sektor för mycket...

det kanske var pascal-programmerare som skrev just denna del HD-bioset medans alla andra körde på 'C'...
Tjugo7

Inlägg av Tjugo7 »

Tack för alla svar. Jag har tagit ut disken och anslutit den til en något modernare dator (Windows 98...) med CD, USB, osv. Där tänkte jag klona den till en modern disk men när filsystemet var okänt och jag fick klagomål på inkompatibel geometri blev jag osäker och tänkte mig att en någorlunda kompatibel disk skulle vara bra.

OS är någon form av MS-DOS, den bootar direkt i applikationen som inte går att stänga ner helt. En DOS prompt går att få fram.

Mätmaskinen är en Mitutoyo BH504, i mycket bra skick. Komplett med allt inkl. ett urval probspetsar, dokumentation och övningsmaterial.

Jag är bortrest för tillfället, tänkte fixa diskkloningen innan men så blev det inte. Ställde frågan här för att förhoppningsvis ha lite nya idéer och helst en liknande disk att prova med när jag är tillbaka om 2 veckor.

/Staffan
qx5

Inlägg av qx5 »

Om du kan få fram en MS-DOS prompt så kanske det enklaste är att läsa ut disken genom att läsa sektor för sektor till floppy (eller laplink). Alternativt så kan man använda de inbyggda kommandona för "backup" som ms-dos har. I det senare fallet får man inte glömma att göra en "sys a:" så att man får med en bootbar och installerbar kopia av operativsystemet.

Ta gärna och skriv "ver" vid ms-dos prompten så vi får reda på hur kapabelt operativet är.
addeswe

Inlägg av addeswe »

Annat förslag. Klona disken via dd i linux. Då får du alla sektorer i en 1:1 kopia som du i ett senare skede kan skriva ut till en ny disk av valfritt slag.
Information finns att läsa här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dd_%28Unix%29
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Bra tips är annars gratisprogrammet Clonezilla
Behöver du bara klona disken till en annan disk så kan du ta ner en imagefil och bränna på cd (eller usb-sticka), boota upp och så köra klona disk till annan disk, programmet är lättanvänt (och ja det är en liten minimal Linuxdistribution som sköter allt, men man behöver inte installera något på datorn).
Skriv svar