Var köpa gammal hårddisk (40MB 90-tal)?
Var köpa gammal hårddisk (40MB 90-tal)?
Hej, någon som vet var man kan köpa / har att sälja en gammal hårddisk. Jag har köpt en gammal mätmaskin och vill gärna klona disken i styrdatorn för att ha en back up.
Datorn är en HP från 1990 med ett "Panda" controller kort, disken som sitter i heter HP D1665-60007 och är på 40MB. Jag behöver en sådan eller liknande som kontrollerkortet troligtvis klarar av.
Hälsningar Staffan
Datorn är en HP från 1990 med ett "Panda" controller kort, disken som sitter i heter HP D1665-60007 och är på 40MB. Jag behöver en sådan eller liknande som kontrollerkortet troligtvis klarar av.
Hälsningar Staffan
Re: Var köpa gammal hårddisk (40MB 90-tal)?
Hej,
Jag hade först provat att kopiera hårddisken med dd till modernare masslagring.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dd

http://www.efdevstore.com/hp-40mb-3-5-ide-hard-i328623/
"Interface AT" gissar jag är ATA (AT Attachment) och då passar hårddisken i en nyare PC. Samtidigt borde nyare P-ATA/IDE även då passa i din mätmaskin.
Jag hade först provat att kopiera hårddisken med dd till modernare masslagring.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dd

http://www.efdevstore.com/hp-40mb-3-5-ide-hard-i328623/
"Interface AT" gissar jag är ATA (AT Attachment) och då passar hårddisken i en nyare PC. Samtidigt borde nyare P-ATA/IDE även då passa i din mätmaskin.
Blev nästan besviken - trodde i någon sekund att du frågade efter en MFM/RLL-disk
(ST506/ST412-gränssnitt)
då hade det varit mer utmaning att finna!!.
---
IDE finns som tur var fortfarande kvar i mycket utrustning, och tex transcend har nya 32 GB SSD på dustin.
problemet är att den är nästan 1000 ggr större i storlek och det kan bli flippande med BIOS innan disken blir synlig och kan accepteras.
jag skulle också som andra redan sagt - ta en imagekopia på disken fortast möjligt...
har datorn USB eller CD-skivläsare?

då hade det varit mer utmaning att finna!!.
---
IDE finns som tur var fortfarande kvar i mycket utrustning, och tex transcend har nya 32 GB SSD på dustin.
problemet är att den är nästan 1000 ggr större i storlek och det kan bli flippande med BIOS innan disken blir synlig och kan accepteras.
jag skulle också som andra redan sagt - ta en imagekopia på disken fortast möjligt...
har datorn USB eller CD-skivläsare?
Precis som några redan skrivit så är det där en helt vanlig IDE disk. Som i sin tur är kompatibelt med EIDE.
Så vilken ide-disk som helst borde funka. Om du verkligen vill köra disk, kolla efter nån gammal laptopdisk, de bör vara ungefär så små, adapter mellan liten ATA och stor kostar inte många kronor.
Eller kanske köra på en IDE-SD adapter. Till exempel nån av de här. Då blir det enkelt att göra backup, då man bara tar ur sd-kortet och kopierar i en annan dator.
Så vilken ide-disk som helst borde funka. Om du verkligen vill köra disk, kolla efter nån gammal laptopdisk, de bör vara ungefär så små, adapter mellan liten ATA och stor kostar inte många kronor.
Eller kanske köra på en IDE-SD adapter. Till exempel nån av de här. Då blir det enkelt att göra backup, då man bara tar ur sd-kortet och kopierar i en annan dator.
Finns det inga 'över disk' säljare i Sverige för sådana adapter ?? - visserligen får man betala mer då...
Jag köpte IDE-> CF hos kjell för några år sedan för att ersätta en 20MB disk. Men hittar inget där nu, så den har väl utgått. Lär ju inte vara så stor marknad hos vanliga konsumenter.
Tänk på att CF har mycket lägre IOPS än en vanlig hårddisk, dock kanske det inte gör så mycket i det här fallet.
-
Jag blev nyfiken på vad är det för en mätmaskin?
Själv har jag en gammal Poli, köpt här på forumet för ett tag sedan.
Själv tog jag en DD kopia på hårddisken i min. Var en hel del strul innan jag lyckades p.g.a. att disken var så gammal att den inte stödde att läsa ur hur många sektore, cylidrar etc. den hade.
P.g.a. detta så lyckades jag inte köra den på en usb adapter. Ingen av mina andra maskiner hade IDE gränssnitt.
Till slut lyckades jag genom att köra Linux från floppy på original maskinen. Hittade en floppy image som kunde boota och hade stöd för 3c509 nätverkskort.
Själv har jag en gammal Poli, köpt här på forumet för ett tag sedan.
Själv tog jag en DD kopia på hårddisken i min. Var en hel del strul innan jag lyckades p.g.a. att disken var så gammal att den inte stödde att läsa ur hur många sektore, cylidrar etc. den hade.
P.g.a. detta så lyckades jag inte köra den på en usb adapter. Ingen av mina andra maskiner hade IDE gränssnitt.
Till slut lyckades jag genom att köra Linux från floppy på original maskinen. Hittade en floppy image som kunde boota och hade stöd för 3c509 nätverkskort.
Finns det nån MFM till CF/SD-kort adapter på marknaden?
Tjugo7, Vad är det för operativsystem på maskinen? finns det någon floppy? eller annat som man kan boota ifrån? finns parallell-port eller serieport? nätverk?
Disken lär rent fysiskt gå att ansluta i en modern maskins P-ATA gränssnitt. Frågan är om man kan ställa in "typ 37" på något sätt..
Hur mappas C-H-S till blockenheten för en sådan gammal disk till disk-device under unix?
I synnerhet om det är någon P-ATA till USB eller BIOS som saknar CHS/typ inställning.
Disken lär rent fysiskt gå att ansluta i en modern maskins P-ATA gränssnitt. Frågan är om man kan ställa in "typ 37" på något sätt..
Hur mappas C-H-S till blockenheten för en sådan gammal disk till disk-device under unix?
I synnerhet om det är någon P-ATA till USB eller BIOS som saknar CHS/typ inställning.
Var inte typ 37 den man specar antal spår och antal sektorer i setupen?