Induktiv Diskkastare [Nu med fler filmer]
Nu tog jag och testade med att linda en spole så att den ligger tätt emot botten på en drickaburk, det resulterade i att den blev några centimeter kortare av accelerationen, tyvär så använde jag smältlim till spolen så den tål inte värme så bra så den höll bara för två skott innan allt smälte och blev en aning deformerad.
ondskehem:
Lägg gärna upp din design senare så att man kan få se på den.
Jo reläet låter en heldel, men det är inte så farligt.
Tekko:
Kylflänsen flög ca10m , men jag tror att jag förlorade en heldel energi på att göra kaffeved av träskivan så jag tror att man kan få ännubättre resultat.
Andy:
Hårdmetallskären är det som jag har fått att fungera bäst, annars så brukar det vara svårt att få kontakterna att inte bränna ihop men med dom här så funkar det perfa.
MadModder:
Skicka ett PM eller lägtill mig på msn så kan jag skicka filmen.

Edit: lade till lite mer information och bilder[/img]
ondskehem:
Lägg gärna upp din design senare så att man kan få se på den.
Jo reläet låter en heldel, men det är inte så farligt.
Tekko:
Kylflänsen flög ca10m , men jag tror att jag förlorade en heldel energi på att göra kaffeved av träskivan så jag tror att man kan få ännubättre resultat.
Andy:
Hårdmetallskären är det som jag har fått att fungera bäst, annars så brukar det vara svårt att få kontakterna att inte bränna ihop men med dom här så funkar det perfa.
MadModder:
Skicka ett PM eller lägtill mig på msn så kan jag skicka filmen.
Edit: lade till lite mer information och bilder[/img]
-
-
- Kontakt:
"Nu tog jag och testade med att linda en spole så att den ligger tätt emot botten på en drickaburk, det resulterade i att den blev några centimeter kortare av accelerationen"
Är du säker på att det är accelerationen som knycklade ihop burken och inte nån virvelströmseffekt modell CanCrusher?
Har du provat att linda spolen runt burken?
Är du säker på att det är accelerationen som knycklade ihop burken och inte nån virvelströmseffekt modell CanCrusher?
Har du provat att linda spolen runt burken?
Det är pågrund av virvelströmmarna som den flyger överhuvudtaget.
Att den blir ihoptryckt beror på att den botten närmast spolen skjuts iväg med hög fart men resten av burkens tröghet gör att den hinner tryckas ihop innan den har fått upp farten. Såg att jag inte heller hade skrivit att den burken hade varit utsatt för två skott, ett från vardera sida.
Men jag kjorde ett försök med att linda spolen runt burken men resutatet var något av en besvikelse, burken blev bara lätt rynkig.
Att den blir ihoptryckt beror på att den botten närmast spolen skjuts iväg med hög fart men resten av burkens tröghet gör att den hinner tryckas ihop innan den har fått upp farten. Såg att jag inte heller hade skrivit att den burken hade varit utsatt för två skott, ett från vardera sida.
Men jag kjorde ett försök med att linda spolen runt burken men resutatet var något av en besvikelse, burken blev bara lätt rynkig.
Nu fick jag äntligen lite tid över! Jag fick bara ihop 4500 uF (3*1500), men den kastar disk iaf. Om du kallar ditt relä hafsverk skulle du se mitt bygge, bara en remsa kopparplåt och ett snöre att rycka i.
Problemet är att dioderna inte håller, 4 st 1N4007 i brygga. 1A och 1000V borde räcka, med de går sönder när jag skjuter.
??:
Kanske enklast att bygga en växlande kontakt i ställer så dioderna är helt ute ur kretsen när det smäller...
Problemet är att dioderna inte håller, 4 st 1N4007 i brygga. 1A och 1000V borde räcka, med de går sönder när jag skjuter.

Kanske enklast att bygga en växlande kontakt i ställer så dioderna är helt ute ur kretsen när det smäller...