National Panasonic RC-200BS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DaXiong

Re: National Panasonic RC-200BS

Inlägg av DaXiong »

Jag kan rapportera att inte ens med en resistor på 1 ohm lyser det särskilt starkt med en 12V-lampa...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Men dom brukar inte lysa speciellt starkt vad jag vill minnas iallafall?
Har du testat i ett mörkt rum hur belysningen blir där?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Om det är lampan designad för 1,8 Watt (12V x 150mA) som du använder, så kommer lampan att förbruka den effekten (1,8 W), om det är 12 Volt uppmätt över lampan. Det bör vara rätt mycket ljus, nog för att belysa en radio-skala tycker jag.

Om det nu är den lampan du använder, så kommer det gå samma ström som genom lampan som genom ditt motstånd på 1 Ohm.
Spänningsfallet på motståndet blir (1 Ohm x 0.15 A =) 0,15 Volt. => Så lågt spänningsfall är försumbart, och har ingen betydelse för hur stark lampan lyser.

Om lampan lyser svagare än vad den är designad för kan man kolla genom att mäta spänningen över lampan vilken sak vara 12 Volt.
Gissar att om lampan lyser för svagt faller spänningen kraftigt över trafon när den lastas, eller finns ytterligare motstånd i serie.

Om spänningen från transformatorn räcker till kan man välja en lampa som lyser starkare, antingen genom att gå upp i effekt typ 3 Watt ljustake-lampa eller effektivare lamptyp, dvs en lampa som ger mer ljus för samma effekt.
Halogen-lampa är exempel på effektivare lamptyp. Halogen-lampan finns i många storlekar, mindre än den du har nu fanns i äldre penn-ficklampor, innan lysdioder blev modernt även i denna typen av ficklampa. Halogen reservlampor finns fortfarande att köpa i sportaffärer och liknande. Allra enklast och billigast att få bra ljus är med lysdioder.

Troligen lyser en vanlig lampa i fel riktning i din radio för att ge bäst ljus på radio-skalan. Det är nog därför man försöker rikta om ljuset med en stor plåt, och det finns inget av intresse att belysa bakom plåten?
Det blir bara onödiga ljusförluster med extra reflektioner i plåten och plåten bidrar minimalt till att sprida ljuset jämnt över radio-skalan men naturligtvis så riktas mer av lampans ljus i någorlunda rätt riktning, så det är bättre än ingen reflektor alls.
Möjligen bidrar plåten även till att avskärma så att ljuset inte sprids till klockan.
På den tiden när radion designades fanns inte lysdioder som enkelt klarar sej utan plåtreflektorn.
Med mer rätt riktning på ljuset bör radion bättre kunna ta tillvara ljuset genom att använda ett antal av de tidigare föreslagna lysdioderna som ledigt får rum.

Av vad jag kan se av konstruktionen, om jag skulle behöva ersätta en lampa med något bättre på enklaste sätt, hade det blivit 9 st (3x3) rgb lysdioder på ett experimentkort komplett med lagom förkopplingsmotstånd för önskad färgton. Experimentkortet hade sedan limmats direkt på plåten. RGB-dioder gör att man kan komma rätt nära samma färgton som för klock-segmenten.
Att använda glödlampor är lite gammaldags om det inte är så att man av autenticitets-skäl vill behålla original belysnings-lösning.
Skriv svar