National Panasonic RC-200BS
National Panasonic RC-200BS
Jag har skaffat en National Panasonic RC-200BS som är en ganska stor klockradio. Den har t.ex. uttag för extern FM-antenn (även om det är bra mottagning ändå) och det sitter tre (!) glasrörssäkringar i den.
Allt fungerar utom skalbelysningen (och belysning där den ska säga FM eller AM tror jag), så jag vill öppna den och fixa det. Pinsamt nog har jag inte lyckats med det utan det ser ut som muttern på tredje bilden sitter i vägen och jag har inget att öppna den med. Den är ganska tunn så jag vet inte ens om det skulle gå med en vanlig hylsnyckel. Hålet där den sitter är ganska trångt så får inte ner en skiftnyckel heller...
Det är ingen som råkar ha servicemanualen eller några bra tips?
Allt fungerar utom skalbelysningen (och belysning där den ska säga FM eller AM tror jag), så jag vill öppna den och fixa det. Pinsamt nog har jag inte lyckats med det utan det ser ut som muttern på tredje bilden sitter i vägen och jag har inget att öppna den med. Den är ganska tunn så jag vet inte ens om det skulle gå med en vanlig hylsnyckel. Hålet där den sitter är ganska trångt så får inte ner en skiftnyckel heller...
Det är ingen som råkar ha servicemanualen eller några bra tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DaXiong 20 augusti 2015, 21:52:28, redigerad totalt 1 gång.
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: National Panasonic RC-200BS
En plattång skulle funka, men det är fel verktyg och du kommer garanterat slinta, skava upp radion och dessutom klämma dig.
Jag röstar därför på en hylsmejsel! De är i regel mer tunnväggiga än vanliga hylsor. Typ något sådant här: 80-219-66
Jag har ett kit som jag älskar! Bör inte saknas i något hem.
Jag röstar därför på en hylsmejsel! De är i regel mer tunnväggiga än vanliga hylsor. Typ något sådant här: 80-219-66
Jag har ett kit som jag älskar! Bör inte saknas i något hem.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Det där ser ut som en pot eller vridomkopplare tycker jag. Själv har jag ett verktyg som ser ut som en gammaldags tändstiftsnyckel och den har fördelen att man kan lossa muttern även om det sitter en lång axel. Det är ju bara ett rör som är format sexkantigt i ena änden.
Edit: Jag håller absolut med anders, att vrida så med plattång ger en av mig självupplevd oskön känsla i handen
Edit: Jag håller absolut med anders, att vrida så med plattång ger en av mig självupplevd oskön känsla i handen

Det är en vridomkopplare men det ser ut som radion sitter ihop just där när jag försöker ta isär den.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Jag förstår. Undrar om man inte kan köpa såna där små "tändstiftsnycklar" bland muttrarna på ikea. Tag med en pot nästa gång du åker dit. Kan dock minnas fel, jag gjorde det förut en gång för några år sedan. 

Köp en billig hylsnyckelsats. Där finns ofta genomgående hål så axeln kan passera igenom.
En vanlig spetstång borde också fungera om inte muttern är för hårt dragen.
En vanlig spetstång borde också fungera om inte muttern är för hårt dragen.
hassefikonkasse
>Själv har jag ett verktyg som ser ut som en gammaldags tändstiftsnyckel
hylsskruvmejsel
Ett underbart verktyg för muttrar i kopplings dosor på 3-fas motorer.
https://www.google.se/search?q=hylsskru ... LAodS4ECow
>Själv har jag ett verktyg som ser ut som en gammaldags tändstiftsnyckel
hylsskruvmejsel
Ett underbart verktyg för muttrar i kopplings dosor på 3-fas motorer.
https://www.google.se/search?q=hylsskru ... LAodS4ECow
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
ja dom är bra, men det var dessa jag menade. Här är tre olika dimensioner.
Funkar jättebra när pottarna sitter djupt och/eller har långa axlar.
Har för mig att dom kommer från olika möbelpaket genom åren.
Edit: Därav mitt förslag att kolla den där hyllan på IKEA där man kan
komplettera med skruvar och olika nycklar.
Funkar jättebra när pottarna sitter djupt och/eller har långa axlar.
Har för mig att dom kommer från olika möbelpaket genom åren.
Edit: Därav mitt förslag att kolla den där hyllan på IKEA där man kan
Äh, det där går nog bra med en plattång, visst, fel verktyg, men det brukar inte sitta så hårt.
Ser ju ut att funka med vanlig hylsa också iofs.
Ser ju ut att funka med vanlig hylsa också iofs.
Ja, plattång funkar nog. Ratten döljer ju dessutom eventuella smärre repor om man slinter litegranna.
Det fanns inga nycklar där, bara lite skruvar.hassefikonkasse skrev:Edit: Därav mitt förslag att kolla den där hyllan på IKEA där man kan
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
OK synd
i Kungens Kurva fanns det iaf förut massor med lådor med diverse monteringsdetaljer. Men mina nycklar kan ha kommit med andra möbelfabrikat. Jag minns inte.

Öppnade åbäket med en tång, men lampan verkar inte vara något som är tänkt att bytas? Hur tänkte man då?