Stora ODROID-tråden

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: Stora ODROID-tråden

Inlägg av lillahuset »

Ser ut som om du har en färdig lösning där.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Jo men det är ju inte lika kul, borde ju finnas fler sätt tycker man.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Ja har man inget bättre för sig kan man ju uppfinna hjulet på nytt varje gång man känner sig sysslolös. Varför inte bygga sig en 7400 med diskreta komponenter.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Jo så kan man ju göra, men jag menar det borde ju finnas många sätt att bygga på, den i länken funkar säkert men borde ju inte vara det enda sättet. Borde ju vara fler på forumet som kör med 1-wire.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

1-wire är inte speciellt märkvärdigt. Däremot kan det ju vara skönt med lite skydd mellan processorn och stora stygga världen.
opatagio

Inlägg av opatagio »

Kanske denna kan vara en bra start på ett skydd till 1-wire, DS9503 och länk: https://www.maximintegrated.com/en/prod ... S9503.html

Såg också att det fanns massor av tutorials och app notes gällande 1-Wire på Maxims hemsida. Använd www.maximintegrated.com.... råkat skriva maxim.com i begynnelsen och hamnade fel.. visserligen småtrevligt men helt fel :D
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Idag upptäckte jag att min ODROID har blivit ledsen. :cry: Ingen aning om det är kroniskt eller om det räcker att fixa SD-kortet. Räcker inte att boota om iallafall. Får tyvärr bli en senare fråga.
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

Vad kostade klabbet totalt från Korea, tull, frakt, mums etc? Är saker och ting stängt IP på Samsung Exynos5422 Cortex™-A15 2Ghz and Cortex™-A7 Octa core CPUs som med Broadcoms som sitter på PI?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Första frågan: http://www.hardkernel.com/main/main.php Jag köpte lite blandad smågodis. Moms och någon avgift på knappa hundringen till UPS tillkom.
Andra frågan: Jag är inte medveten om att det finns någon binär blobb till SOCen. Men jag har inte forskat i det.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag är glad att jag köpte consoleadaptern så jag kan se vad som händer vid boot. Problemet var att ODROIDen inte hittade externa hårddisken.

Lite kirurgi senare funkar ODROIDen men disken säger "kvitt kvitt kvitt kvitt kvitt kvitt kvitt kvitt kvitt kvitt kvitt". Tur att det inte fanns något viktigt på den. Backup är en dygd. :)
Bara att köpa en ny disk. Hade det varit ODROIDen hade jag blivit bedrövad.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Nu har jag installerat Debian 8.2 istf Ubuntu som jag köpte med. Väldigt trevligt. Fläkten går inte alls så mycket.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

För ett par månader sedan fick jag en kompis att titta på kylningen till processorn.
Jag hade blivit lite irriterad på att fläkten går igång ibland trots att CPUn knappt användes. Det visade sig att kylflänsen inte låg an ordentligt mot processorn.
Efter att det blev fixat går fläkten nästan aldrig. :D

Odroiden har också fått en 2TB USB3 disk. Betydligt snabbare än den gamla 250G disken.
Skriv svar