Stora ODROID-tråden
- lillahuset
- Gått bort
Stora ODROID-tråden
Kanske lite svulstigt, men idag kom det ett litet paket från Korea. Det innehöll en ODROID-XU4 och lite tillbehör. Ska bli kul att testa nästa vecka.
Någon annan med en ODROID?
Någon annan med en ODROID?
Re: Stora ODROID-tråden
Japp har en C1, ligger uppe som backup server för foto just nu. Men tanken är att få in lite temp och loggning i den å.
<reklam>Styr servon med mitt fina kort! (Men köp direkt av mig:) ) http://ameridroid.com/products/chroma-c1-servo-board</reklam>
- lillahuset
- Gått bort
Vad kör ni för OS? Jag noterar att det finns färdigkonfigurerad Ubuntu hos Hardkernel. Hade helst kört Debian men hittar inget färdigt så det får bli Ubuntu.
Jag kör Ubuntu, det som finns på hardkernels hemsida, funkar finfint. Och i den finns ju delarna för att få igång gipo pinnarna, är inte helt hundra på hur det där funkar men kernel måste ju vara rätt för att dom ska funka. Men har inte satt mig in i det helt än.
Dom har även en tidning som heter odroid magazine och finns gratis på nätet och finns även med i Google böcker.
Dom har även en tidning som heter odroid magazine och finns gratis på nätet och finns även med i Google böcker.
- lillahuset
- Gått bort
Förr brukade man bara mappa in den I/O man vill ha tillgänglig till user space och sätta upp pekare.
Det verkar som om man har något mer rumsrent idag till BeagleBone och RaspberryPI. Men i botten är det förmodligen samma metod fast med lite vackra kulisser framför.
Jag tänkte bara köra min ODROID som server så I/O-biten är inte så intressant.
Det verkar som om man har något mer rumsrent idag till BeagleBone och RaspberryPI. Men i botten är det förmodligen samma metod fast med lite vackra kulisser framför.
Jag tänkte bara köra min ODROID som server så I/O-biten är inte så intressant.
- lillahuset
- Gått bort
Ibland växer näsan lite väl mycket.
Jag har ägt tre USB-tangentbord. Det första minns jag inte vad jag gjorde av. Kanske hittar det nästa vecka. Det andra bytte jag mot ett mycket bättre med mini-DIN. Det tredje gav jag bort till en kompis.
Resultat, när jag skulle testa min ODROID i helgen hade jag inget tangentbord. Lånade ett av en kund idag och en timme efter hemkomst var ODROID-en uppe och snurrade. Trevligt.
Vad som var mindre trevligt var att jag igår fick ett brev med en räkning från UPS på knappt 300kr. Lägg till de USD30 jag betalade för frakten så känns det som om UPS kan... Men det var det trots allt värt.
Jag har ägt tre USB-tangentbord. Det första minns jag inte vad jag gjorde av. Kanske hittar det nästa vecka. Det andra bytte jag mot ett mycket bättre med mini-DIN. Det tredje gav jag bort till en kompis.
Resultat, när jag skulle testa min ODROID i helgen hade jag inget tangentbord. Lånade ett av en kund idag och en timme efter hemkomst var ODROID-en uppe och snurrade. Trevligt.
Vad som var mindre trevligt var att jag igår fick ett brev med en räkning från UPS på knappt 300kr. Lägg till de USD30 jag betalade för frakten så känns det som om UPS kan... Men det var det trots allt värt.
- lillahuset
- Gått bort
Jaha, nu har jag kört lite grand och det känns inte helt klockrent.
1. Fläkten går igång några gånger per minut trots under 1% CPU-belastning.
2. Det gick inte att komma åt den via ssh trots flera ombootningar ett tag. Heartbeat LEDen betedde sig också konstigt. Kan naturligtvis ha varit kabel eller switch men det tror jag inte.
3. När vi tittade på film igår "hackade" den. Märkligt med så mycket processorkraft. Kan iofs ha varit internetuppkopplingen eller youtube.
4. Inga temperatursensorer åtkomliga med Ubuntu. Så vitt jag förstår iallafall.
Jag vet inte vad som beror på hårdvaran och vad som beror på Ubuntu men det känns som om den får stå under observation ett tag innan jag lägger mer tid på den.
Någon som vet om det finns en serverversion av Ubuntu eller ännu hellre Debian till XU4?
1. Fläkten går igång några gånger per minut trots under 1% CPU-belastning.
2. Det gick inte att komma åt den via ssh trots flera ombootningar ett tag. Heartbeat LEDen betedde sig också konstigt. Kan naturligtvis ha varit kabel eller switch men det tror jag inte.
3. När vi tittade på film igår "hackade" den. Märkligt med så mycket processorkraft. Kan iofs ha varit internetuppkopplingen eller youtube.
4. Inga temperatursensorer åtkomliga med Ubuntu. Så vitt jag förstår iallafall.
Jag vet inte vad som beror på hårdvaran och vad som beror på Ubuntu men det känns som om den får stå under observation ett tag innan jag lägger mer tid på den.
Någon som vet om det finns en serverversion av Ubuntu eller ännu hellre Debian till XU4?
- lillahuset
- Gått bort
Nummer 1 är fixad. Alla kärnorna gick på högsta möjliga frekvens. I ODROID-forumet fanns det en tråd om det så nu är ODROIDen tyst.
- lillahuset
- Gått bort
Efter två veckor är jag rätt nöjd med min XU4. Hade nog förväntat mig lite högre prestanda. Och hade gärna kört Debian.
Men som sagt, fungerar bra efter första bekymren.
Snurrat runt lite och letat, men hittar inte det jag söker. Iaf tänkte koppla DS18b20 1-wire till min C1, men hur skyddar jag pinnen mot störningar, sätter man dit 15m kabel blir det ju skaplig antenn.
- Jan Almqvist
Kommer du att prova att köra Android på den?lillahuset skrev:Efter två veckor är jag rätt nöjd med min XU4. Hade nog förväntat mig lite högre prestanda. Och hade gärna kört Debian.
- lillahuset
- Gått bort
Miramithe: Jag har för mig att Dallas (Maxim) hade någon sorts applikationsnot.
Jan Almqvist: Nä vet du vad!
Jag kör bara ssh mot den. Iofs ibland X över ssh.
Det enda Android jag kör är mobilt BankID under Android i en VirtualBox. Liten fråga till en expert. Vad använder man för språk/miljö för utveckling av "appar" till Android?
Jan Almqvist: Nä vet du vad!

Det enda Android jag kör är mobilt BankID under Android i en VirtualBox. Liten fråga till en expert. Vad använder man för språk/miljö för utveckling av "appar" till Android?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Såg denna och där står det att man kan filtrera och ha upp mot 100m kabel, men står även att pinnen ju sitter och går rakt in i cpun, och den kan gå sönder, detta är ju på rpi, men risken borde ju finnas på odroiden å tänker jag.
Länken: http://raspberrypi.tomasgreno.cz/therma ... r-i2c.html
Länken: http://raspberrypi.tomasgreno.cz/therma ... r-i2c.html