Tygkabel 500volt spara?
Tygkabel 500volt spara?
Snabb fråga gällande säkerhet: har en tygkabel till ett 3fas uttag av stora modellen med 500v istället för 380vv,gamla modellen som är oval,sittandes på ladan.Är detta något att ha kvar eller byta ut? Behöver jag 500v uttag i dagens maskiner...(visst är det 4 ledare i dessa?) ska man kanske sätta en modern hanske med 3 faser och isolera bort sista fasen bara?
Re: Tygkabel 500volt spara?
Det är ingen skillnad på 380V och 500V av den gamla modellen.stora modellen med 500v istället för 380v
SEMKO 17 förbjudet att sälja sedan 1992
http://www.voltimum.se/articles/varning-semko-17-donen
OCH att SEMKO 17 kontakter var godkända för 500[V] därför märkt så.
Betyder INTE är inkopplad till 500[V] nästa söker 400[V] om det inte är en gammal industribyggnad.
http://www.voltimum.se/articles/varning-semko-17-donen
OCH att SEMKO 17 kontakter var godkända för 500[V] därför märkt så.
Betyder INTE är inkopplad till 500[V] nästa söker 400[V] om det inte är en gammal industribyggnad.
Antagligen en blykabel.
Bäst att plocka bort den. (Ny kabel, nytt uttag, ny installation.)
Har inte fler än 3 faser, men nollan kan vara bra att ha ibland...
Bäst att plocka bort den. (Ny kabel, nytt uttag, ny installation.)
Har inte fler än 3 faser, men nollan kan vara bra att ha ibland...

Med tanke på att TS tror att det är fyra faser 500V är det tydligt att han inte har någon koll på detta alls. Det enda jag kan säga är RÖR INTE UTAGET.
Det tvivlar jag på.Sverige skrev:Antagligen en blykabel.
Dessa brukar vara mantlade med papper och beck.
- prototypen
Nja, utanpå blyet så var det flätad textil på mina gamla kablar.
Protte
Protte
Ni har rätt bara 3faser ,jag som förvirrade till det. Nå bryten ström ditt,en av kablarna låg mot höljet
tur man inte tagit i kontakten då den varit inkopplad.

- prototypen
Höljet ska vara skyddsjordat så det bör varit riskfritt att komma åt.
Protte
Protte
Märkligt att inte säkringen har gått.Teelbest skrev:en av kablarna låg mot höljet
"Vid halvårsskiftet 1992 förbjöds tillverkning och leverans av de gamla platta anslutningsdonen i SEMKO 17-utförande.prototypen skrev:Höljet ska vara skyddsjordat så det bör varit riskfritt att komma åt.
Protte
Anledningen var att det inträffat ett oacceptabelt antal dödsolyckor på grund av spänningssättning av höljet beroende på brister i skyddsledarförbindningen mellan uttag och stickpropp."
http://www.elektriskanamnden.nu/informa ... 2/semkodon
Inte tillräckligt bra kontakt för att komma upp i strömmen som behövdes för att säkringen skulle gå.säter skrev:Märkligt att inte säkringen har gått.Teelbest skrev:en av kablarna låg mot höljet