Fundering gällande "det smarta hemmet"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
qx5

Re: Fundering gällande "det smarta hemmet"

Inlägg av qx5 »

Vill minnas av diskussioner med elsäkerhetsverket att all ström som är "farlig" räknas som stark-ström. En riktig luring!

Således får man nog räkna med 50 V DC och 20 mA som maximalt (1 W).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den gränsen är satt till 200W för klenspänning.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Var inte den gränsen 400W förr?

Nu är den tydligt 200VA, eller max 10A eller max 50V, vad som inträffar först helt enkelt...
Nerre

Inlägg av Nerre »

200 VA har det varit de senaste 15 åren i alla fall, möjligt att det var annat tidigare.

Lärde mig det på min första kurs om lågspänningsdirektivet där de tog upp just lågspänning, högspänning, klenspänning, starkström och sånt eftersom väldigt många blandar ihop grejerna. För de flesta lekmän är det ologiskt att 230 V är lågspänning.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Just ja kom på nu ang trådlöst det är nog på G att bli vettigt men en knapp kostar mellan 2 och 3000, om jag minns rätt. Då är den inte speciellt fin heller eftersom den är ämnad för industrin. Men när den tekniken kommer till Eljo och Elko så då lär det explodera på marknaden!

http://www.schneider-electric.se/sites/ ... knapp.page
marcusg

Inlägg av marcusg »

Jag bor dock inte i Sverige utan på Åland, så vad som gäller här (för vad man får göra själv) måste jag kolla upp på egen hand, då det kan vara samma som svenska eller finska reglerna, eller något specifikt åländskt...

Vill nog ha kabel från tryckknappar, känns mera tillförlitligt och framtidssäkrat än trådlös, plus att det ger en möjlighet att bestämma hur man tar emot signalen från tryckknappen (var man tåtar in kabeln). Rätta mig om jag har fel! :-)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Purre skrev:Just ja kom på nu ang trådlöst det är nog på G att bli vettigt men en knapp kostar mellan 2 och 3000, om jag minns rätt. Då är den inte speciellt fin heller eftersom den är ämnad för industrin. Men när den tekniken kommer till Eljo och Elko så då lär det explodera på marknaden!
Eh...

http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... re-408073/
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... re-408078/

Mottagare är inte heller så dyra idag.
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... re-408080/
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... re-408087/

Köper man många så går det antagligen att pressa priset lite till.

Jag har förut köpt 3-pack mottagare (pluginmodellen) på Rusta för 149 spänn (då ingick en fjärrkontroll också).

De där systemen är ju då primärt gjorda för att koppla ihop brytare direkt med en mottagare (med de självlärande systemen kan man säga att man säger åt mottagaren vilka brytare den ska lyssna på), men med Tellstick och liknande kan man sätta upp en dator som mellanhand (den lyssnar på sändarna och skickar kommandon till mottagarna, eller skickar kommandon baserat på tid eller annat). Minns inte vilken Tellstick man behöver för att lyssna, gissar att det är den som heter Duo (jag har bara den gamla som bara är sändare).

http://telldus.se/products/range

De flesta såna där konsumentprodukter använder samma protokoll, jag kör med grejer från Nexa (köpta på olika ställen), Rusta (minns inte vilket märke de egentligen är), Proove, Anslut (Julas eget märke) och några till. Har t.o.m. ett par gamla mottagare som jag köpt på loppis för 20 spänn som går att styra från Tellsticken.

Den stora nackdelen med trådlöst är batterier i sändarna, men det finns ett system (inte kompatibelt med de andra tror jag) som verkar jobba med piezoelektrisk drift (behöver inget batteri alltså).
Minns dock inte vad tillverkaren heter, eftersom de har eget system så är de ju dyrare än övriga.

Men kör man Tellstick kopplad till en dator kanske man kan ha en I/O-modul till datorn med digitala ingångar dit man kopplar alla brytare istället. Bara trådlöst där man verkligen måste ha det.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Nerre då läser vi på min länk igen. Knappen är trådlös men det riktigt intressanta är inte det utan att den inte behöver någon strömförsörjning på något sätt, inte ens batteri.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men den lösningen finns som konsumentprodukt redan idag.

Namnen Eltako och Peha hittade jag efter lite googlade i en gammal tråd på Byggahus forum. De ska alltså ha trådlösa knappar utan batteri.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Se där ja då är det väl kanske en prisfråga för dom lär fortfarande vara dyrare, å andra sidan kostar kabeln och rören i väggen också. Sen kanske att märkena inte är så kända. Annars vet jag inte varför man inte kör det oftare än vad man gör.
Eller om det är så att tekniken inte fungerar så bra ännu, dålig räckvidd eller tappar inställning med mottagaren osv.
Nerre

Inlägg av Nerre »

De har som sagt var egna protokoll, inte kompatibla med de andra vad jag förstått. Sen tror jag att de har olika marknadssegment. De är dyrare ja, har inte jämfört priser på ett tag så jag vet inte hur mycket (det var svårart att hitta återförsäljare som sålde deras trådlösa grejer).
JostyKid

Inlägg av JostyKid »

Jag funderat också över 230 och belysing när vi skulle bygga, jag vill ha koll på då det är ett sommarhus som står tomt då och då. Alla färdiga smarta trådlös strömbrytare är fula som stryk och kostar skjortan oavsett om de är med tråd eller inte.

Ett hus är sällan så stort att det lönar sig med ett distribuerat I/O typ KNX eller trådlöst då du ju måste fram med el till förbrukarna ändå. Minst 1000kr för att tända en lampa och det får du väldigt mycket kabel för tänkte jag. och det är många lamor och uttag att styra.

Det blev det färdig slang med 5 ledare i varje och en slang till varje rum så att jag kan styra lite som jag vill. Och där det inte räcker till så blir det en liten Nexa infälld.

Lite mer kabel en större central med blintar till varje och med oändliga möjligheter, uppkopplat till världen med en Siemens Logo 8 som också har koll på värme, ventilation och närvaro.

Nästa del som är minst lika viktig är ju nätverk, temp mätning etc. perfekt med RS485 slinga i huset där man vill kunna styra eller mäta lite mer, dra ett rör till för framtiden - inte en sladrig flex slang som om den inte klammas var 20 cm inte går att dra igenom - med en egen dosa. Lägg dem brevid varanra och ett rör imellan så kan du styra också den vägen.
marcusg

Inlägg av marcusg »

JostyKid, vad har du för lampor och reläer/dimmers?

Trådlöst med batteri är inte ett alternativ för mig, det faller bl.a. på kravet "bara fungera när det väl är konfigurerat". Att lampan inte tänds p.g.a. att batteriet är slut uppfyller definitivt inte det... Säkert jättebra lösning för andra, men jag avstår! :)
Skriv svar