En sak (som alltid måste funka) vore dock trevligt: kunna styra belysningen: styra vilken/vilka lampor en strömbrytare slår på, ha en "alla lampor av"-knapp osv. Min plan är att dra alla belysnings- och brytarkablar till elskåpet, så man där kan koppla hur (och med vad) man vill. Här behöver jag er hjälp: vad kopplar jag mellan strömbrytare och lampa, som dessutom kan styras via någon form av controller (t.ex. en Vera Light)? Strömbrytarna ska alltid fungera, men controllern ska t.ex. kunna stänga av alla lampor.
Behöver lite tips i rätt riktning – har ingen större koll på hur man kan göra och vad som finns, så det är lite svårt att leta. Stötte ikväll på följande pryl, en programmable logic relay: https://www.phoenixcontact.com/online/p ... e73d9d6279
Med en sådan verkar man ju kunna göra detta, så vitt jag kan se. Lite programmering av den, använda 2 inputs (brytare+controller) för varje output (går att ställa lite hur många inputs/outputs man vill ha). Reläer och allt i ett smidigt ihopplocks-paket, möjlighet att programmera in en del logik här (t.ex. masterswitch för belysning, om man inte vill göra det via en extern controller). Dessutom verkar de vara rätt hyfsat pris på grejerna, så vitt jag lyckats se.
Så: om nu någon orkat läsa så här långt (föga troligt) och förstått vad jag menar ("otroligt") och dessutom har något svar på min undran (fantastiskt!) så vore jag väldigt tacksam om jag fick ta del av det!