I min lilla flerop har jag DC-motorer med encoder på motoraxeln. På bordet har jag heidenhain glasskalor. Hur hanterar Heidenhain, och andra styrsystem det där. Jag utgår ifrån att man styr utifrån glasskalans feedback men vad använder man då encodern till egentligen? Jag hade ett kuggremshjul på en av axlarna som inte va riktigt draget och fick ett mekaniskt glapp på 0,5mm. Då varnade TNC för grovt positioneringsfel. De va ju en anledning att ha kvar encodern på motorn för att upptäcka mekaniska fel men är det verkligen orsaken att den sitter där?
Sen har jag en Abene med liknande setup, den är dock några år äldre (1984) och har tachos på DC motorerna samt glasskalor. Kombinationen tachos/glasskalor. Måste man ha tachos för att titta på rörelsehastigheten? Skulle man inte kunna räkna pulser från glasskalan, det är tydligen inte så man gör.... eller?
På en svarv jag har där sitter encodern på motoraxeln och på en annan svarv sitter encodern på kulskruven med tacho på motoraxeln. Att encodern sitter på kulskruven känns om det rätta jämfört med att ha den på motorn men återigen, vad har tachon på motorn för uppgift?