Segelbåtar går som regel inte särskilt effektivt för motor (undantaget moderna katamaraner och liknande), brukar vara en seg kossa i vattnet som dessutom väger fruktansvärt mycket mer i förhållande till storleken på grund av barlastförhållandet, tycker jag jämfört med en riktig motorbåt. Dessutom blir överbyggnaden motsatt viktförhållande på en segelbåt på grund av att man måste ta hänsyn till mastens genererade tyngdpunkt osv. Det är rent ut sagt skitsvårt att bygga en snygg och välfungerande motorseglare (även om det finns).
Min gamla motorseglare går bäst för segel tex, (är tom en mycket bra seglare, fast det är egentligen inte en riktig motorseglare utan ett rent segelskrov med motor¨(=enorm totalvik jämfört med en motorbåt då kölvikten också tillkommer oförändrat för seglingsutförande, väger nästan tre ton olastad... Motorutförandet väger mindre än hälften och har dessutom mer inneryta då den är kortare och bradare.) men går att köra hyfsat att köra med motor andra går bäst för motor men kan segla hyggligt osv.
Det är en myt att segelbåtar är smäckrare även om de ser betydligt mer gracila ut när man ser dem på vattnet jämfört med motorbåtarna som ofta ger ett klumpigt och grovt intryck i jämförelse med de smäckra seglarskroven , men det är alltså tvärtom när man fiskar upp dem ur vattnet och ställer dem bredvid varandra...

Edit, Sven Yrvind har gjort en sådan konvertering av ett litet skepp på 70 talet har jag för mig det var, finns en heldel matnyttigt där om du kollar upp hans äldre skrifter som till viss del finns utlagda på nätet.