Framförallt är det bränsleförbrukningen jag försöker få grepp om.
Först lite info om vad jag lärt mig sen tidigare liknande funderingar..
En sån båt jag pratar om kräver en hel del underhåll, t.ex torrdocka vart 4-5e år, problem med fukt om man inte har byggt korrekt, alltid är det väl nåt som måste fixas o.s.v. Om nån har några prisuppgifter på vad det kostar att torrdocka / dra upp på slip samt byta delar av skrovet, hur mycket som dom varit med om behövt bytas o.s.v så är jag givetvis nyfiken på mängd jobb och kostnader!

Men allt detta är ju ett tankeexperiment!
Om vi antar att det gäller en plåtskorv typ denna:
Lindön, 112 Ton skepp i stål (om jag nu läst rätt viktsiffror)
Dubbla Scania, D11 R81, 113 kW, 153 hkr vid 1800 rpm för drift
En Cummins, MDKBT705033Cummins Onan, 34,4 kVA som hjälpmotor (Antar att det är generator?)
Förbrukning: 30L/timme
Om man skule bygga om den till bobåt så kan den ju bli rätt fin. kvadratmetrarna räcker nog till riktigt bra (kanske blir c:a 120kvm att bygga bostad i?), andra bonus-saker är ju att man lever "off-grid", tar med sig huset till medelhavet eller liknande under vinterhalvåret o.s.v.
Det stora problemet är soppan. Den drar 30L/timme vid normal drift. Det är lite för saftigt för att kunna tuffa runt som privatperson om man ska åka 2-4h per dag i en månad (4+2/2*30 = 90timmar * 30liter = 2700liter diesel för att tuffa runt lite smått en månad).
Hur skulle det se ut om man elkonverterade båten?
Inlagring:
Laddning av batterier kan man nog lösa (åtminstone delvis) genom att täcka taket med solceller, det kan då bli c:a 18x4.5m = 81kvm med solceller vilket under bra förhållanden bör ge c:a 81*120w/h = 9720w/h som man kan ladda batterier med, jag räknar (antagligen rätt optimistiskt) på 10Kw/h.
Motor:
Jag antar att det fortfarande behövs ungefär samma maxeffekt, d.v.s 226kW till propellern för att kunna göra skarpare manövrar o dyl.
Motorn skulle antagligen bli en 3fas elmotor, förmodligen likt den i en Tesla Model S som maxar runt 320KW, underhållet minskar förhoppningsvis drastiskt då det endast är en elmotor samt en enväxlad låda + batterier (vätskenivå) att underhålla jämfört med det som krävs om man har dubbla dieslar. I och med detta gissar jag att framförandet av skeppet på 2pers kan vara aktuellt.
Energiförvaring Alternativ A:
En tesla har c:a 96kw i sina ackar. 96kw räcker nog inte en tillfredställande sträcka.
Så några av teslas batteripaket för c:a 300k per styck (Det känns som ett rätt dåligt alternativ då vikt är relativt irrelevant)
Energiförvaring Alternativ B
Blybatterier likt de man har i truckar eftersom 10ton hit eller dit inte spelar så stor roll på en sån båt om man kan plocka bort lite annat skrot samtidigt. Priset verkar vara c:a 1/3 av teslas.
Ett truckbatteri med samma energiinnehåll som en tesla (96kwh) skulle t.ex bli 64st 2v 750A blyackar, typ dessa, total vikt runt 2500kg, pris c:a 110 000kr. (ex moms).
Eftersom detta är ett tankeexperiment och truckbatterier är relativt billiga jämfört med teslabatterierna så installerar vi i vart fall 4ggr så mycket effekt om vi väljer truckbatterier och får då 10 000kg batterier med totalt 384KWh energi. Batterierna bör då kunna köra elmotorn på 3/4 effekt (c:a 250kw / 340hk) i cirka 90minuter.
1/2 effekt (c:a 160kw, 217hk) c:a 144minuter.
1/4 effekt (c:a 80kw, 108hk) c:a 288minuter.
10kw solceller skulle ladda upp en halvfull batteribank på i runda slängar 20 riktigt schyssta soltimmar om man lagar maten på spritkök och använder ficklampa när man går runt i båten.

Energiförbrukning:
Jag misstänker att en sån båt endast behöver gå på maxeffekt korta stunder. och att den övrig tid endast behöver en bråkdel av maxeffekten för att hålla farten.
Detta har jag inte någon aning om och det är det största frågetecknet.
Hur mycket energi kan det krävas för att hålla lite drygt 100ton stålbåt av nämnd design i 6-7knop under gynnsamma förhållanden?, Har någon här nån aning? (finns det bättre skrovformer som fortfarande har mycket potential till boyta?)
Ransonering av energi:
Elen inne i båten blir relativt batteribanken ganska försumbar om man bygger på ledlampor, gasolspis o.s.v. men jag misstänker att jag nog skulle peta in en 5-10kw inverter för att kunna köra dammsugare och spis m.m utan att behöva fundera så mycket på detta.
Backupström/Backuppladdning:
Det bör sitta ett hyffsat dieselverk i båten som ren laddare/generator om blyackarna börjar ta slut. T.ex om man stått i hamn under lång tid och har dåligt väder så solcellerna inte orkar ladda tillräckligt, eller om man behöver färdas över större sträckor i ett svep.
Dieselverket bör generera lite drygt den energi som elmotorn kräver under lite svårare väder för att garantera sjösäkerhet, så krävs det 160kw för att hålla hyffsad fart i riktigt dåligt väder behöver dieselverket generera 180kw el. Fördelen är att Dieselverket i så fall bara behöver gå i nån timme för att ladda blyackarna fullt om dom nu skulle ta slut av annan anledning. (riktigt mulet väder några dagar)
Så, har nån här nån aning om hur mycket ett sån fartyg kräver i energi för förflyttning?, vad tror ni om idén i övrigt?
Om båten kostar 3M, konverteringarna 2M så är det ju fortfarande relativt billigt jämfört med en 3a/4a vid odenplan