Fast den drivern för 55kr du länkade till, är inte dimbar.

Det var jag inne på från början. Sen pratade jag med ett företag som sysslar med just marin elektronik och de menade bestämt att man ska ha en trafo med 230 V på sekundären "för att slippa nollan". Jag KAN ju göra om systemet nu, men elen är dragen i hela däckshuset så det slipper jag ju helst. Men bättre att göra det nu än senare. Dock avskräcker prislappen (30 000 spänn?).sysop skrev:Överväg tanken att skaffa en ny D400 - Y400 trafo!
OK. Om jag då vill behålla min 230 V-trafo så måste jag ju koppla trefasuttagen utanför transformatorn. Du tycker då att man ska koppla faser + nolla till landströmmen och sen jorden till båtjord?EN PE ombord! Dra aldrig någonsin in Matande PE i några "temporära CEE-don"
RCD = jordfelsbrytare lyckades jag googla fram. Jag har ju tänkt ha det på sekundären men i de olika undecentralerna så att ett jordfel på ett ställe inte löser ut hela anläggningen. Men skadar det att även ha en på primären?Ingen RCD på trafons primär. Den skall sitta på sekundären.
Det är så det är kopplat nu. Men chassit är isolerat från kärnan. Citat från marinelektrikern som nämnts ovan: "Inkommande jord till kärnan och utgående jord till chassit som sitter ihop med skrovet. Nollan används inte överhuvudtaget. Isolera kärnan från chassit med gummikuddar."Trafon skall installeras isolerat (och om nödvändigt beröringsfritt då chassiet sannolikt är anslutet till kärnan) och kärnan anslutas till matande PE.
OK.Avsäkring på primären behövs ej om du monterar korrekt landsströmsintag (i.e tex 16A för en 3P 12kVA) lämpligt intag. Om, vilken ej är fel, du vill ha avsäkring på primären så välj diazed eller Karakteristik K på dvärgbrytaren.
Jag har inte haft problem någon gång vid till- eller frånslag, men det är såklart bra att ha en mjukstart. När jag söker på nätet hittar jag mest kretsar för att mjustarta typ en Hifi-trafo och det är ju inte riktigt samma kaliber. Hur mjuktartar man en 20 kVA-trafo? YD-start eller någon slags startmotstånd som förbikopplas efter x sekunder? Finns något DIN-monterat som enkelt löser biffen?Över 16A (Enkelt definierat) skall du ha mjukstart på trafon.
Just beteckningen "klassad fartygskabel" hör jag ganska ofta. Men det är alltid väldigt oklart vad det innebär. Ver du närmare beteckning? Finns "klassad kabel" i form av FK för dragning i flexrör?All fast förlagd elinstallation skall vara klassad fartygskabel.
Läckströmsindikering ger mig inte många svar på google. Vad ska jag söka på för att hitta något DIN-monterat som motsvarar kraven?Du bör ha läckströmsindikering för såväl AC som de eventuellt olika DC-systemen. Beroende på olika faktorer kan det vara ett krav. (Enbart) jordfelsbrytare fungerar för vissa situationer men det är inte så man normalt bygger ett elsystem.
Här kan man hitta en del av publikationerna: https://www.transportstyrelsen.se/sv/sj ... llationer/Transportstyrelsen (Sjöfartsverket) har många bra publikationer vad gäller elinstallation ombord. En vanlig "Land-Elektriker" skall du inte lita på har rätt kunskap i dessa fall.
Tack så mycket! All hjälp mottages tacksamt och framförallt åsikter från någon som verkar kunna branschen lite bättre är av stort värde.Några punkter i alla hast och väl menande!
Jag undrar om det kan ha blivit något missförstånd här? Slippa nollan vill man ju. Men på primärsidan. Om det inte är ett missförstånd hävdar jag med bestämdhet att deras uppfattning är fel. Som jag kan tolka dina inlägg har du tänkt att köra 2*115 flytande och använda skrovet som jordtag. Det vill säga vad som kallas ett IT jordningssystem.gunne skrev:Det var jag inne på från början. Sen pratade jag med ett företag som sysslar med just marin elektronik och de menade bestämt att man ska ha en trafo med 230 V på sekundären "för att slippa nollan".
Nej. Absolut inte så! Du skall inte ha något utanför trafon.OK. Om jag då vill behålla min 230 V-trafo så måste jag ju koppla trefasuttagen utanför transformatorn. Du tycker då att man ska koppla faser + nolla till landströmmen och sen jorden till båtjord?
Det skadar inte, men är samtidigt inget krav (*) I övrigt har du tänkt rätt med sektionering av centraler etcRCD = jordfelsbrytare lyckades jag googla fram. Jag har ju tänkt ha det på sekundären men i de olika undecentralerna så att ett jordfel på ett ställe inte löser ut hela anläggningen. Men skadar det att även ha en på primären?
Det är i stort korrekt. Väljer du IT-system som jag skrev om är det dock sekundärens PE som du skall ansluta till kärnan. Nu kommer dock kravet på att du skall ha rcd på primären.. (*)Det är så det är kopplat nu. Men chassit är isolerat från kärnan. Citat från marinelektrikern som nämnts ovan: "Inkommande jord till kärnan och utgående jord till chassit som sitter ihop med skrovet. Nollan används inte överhuvudtaget. Isolera kärnan från chassit med gummikuddar."
Orsaken till att man mjukstartar större induktiva belastningar (och här kom visst svaret på trafons storlek!) är dels för egen skull. Förr eller senare kommer du i nuvarande eller framtida hamnar stå inför problemet att lands säkringar ryker när du ansluter handsken. Eller kanske vid spänningsbortfall, eller vid efter ett spänningsbortfall när elnätets stationer automatiskt försöker koppla till spänningen igen (Du vet strömavbrott - ström åter - tre sekunder - svart igen - strömmen åter)Hur mjuktartar man en 20 kVA-trafo? YD-start eller någon slags startmotstånd som förbikopplas efter x sekunder? Finns något DIN-monterat som enkelt löser biffen?
Det är ungefär så de kommersiella lösningarna fungerar.Nerre skrev:Jag har sett mjukstartlösningar som består av tre effektmotstånd och en 3-fas kontaktor som kortsluter dem. Kontaktorns manöverspole matas från trafons sekundär.
Ja, det här är lite av en yrkeshemlighet.Just beteckningen "klassad fartygskabel" hör jag ganska ofta.
Det här går (jag vill inte) faktiskt inte svara på. (*)Samma marinelfirma som ovan har sagt till mig (ej ordagrannt): "I maskinrummet ska det vara klassad kabel. Övrig dold och synlig 230 V hushållsel så behöver det bara vara halogenfritt. Jag har aldrig hört talas om att TS skulle ha åsikter om hushållselen."
Nu får jag återkomma till vilket jordningssystem du valt, eller kommer välja. Kör du IT så har du de facto enbart två fasledare, ej "som vanligt" fas och neutral. Jag gissar (?) att du använt dig av brun, blå och gul/grön. I så fall är det fel och du kommer inte få detta godkänt. Vid tvåfas använder du brun, svart och gul/grön.Nu har jag ju redan dragit dold elslang och FK till hela däckshuset och styrhytten och det är inte så lätt att ändra på, så jag får hoppas att TS inte har synpunkter på det.
Det närmast jag kan "översätta" det till (Felaktigt, men ganska nära) är jordfelsövervakning. Helt enkelt för att du skall uppmärksammas om DC-systemets positiva eller negativa pol har skrovkontakt på grund av något fel. Och/eller för AC-systemet, att skydda dig från person eller egendomsskada ungefär som en jordfelsbrytare gör. Jag är tråkig, men återigen, det beror på hur du kommer utforma systemet. (*)Läckströmsindikering ger mig inte många svar på google. Vad ska jag söka på för att hitta något DIN-monterat som motsvarar kraven?
"Fullösning" var namnet. Absolut, det kan fungera.MiaM skrev: P.S. jag kom just på en fullösning för att köra en 400V-svets på "båtsidan". Köp tre sånadär brittiska 240->110V-trafos avsedda för att använda byggarbetsplats-elverktyg på icke-byggarbetsplats.