Sängbäddare (Bilder och 3D Animeringar på konstruktionen)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
anton

Sängbäddare (Bilder och 3D Animeringar på konstruktionen)

Inlägg av anton »

Hejhej!

Då var det dags att få lite synpunkter på det jag har legat och funderat på dom senaste dagarna. En sängbäddare, inte för att det är jättenödvändigt, utan för att det vore läckert, och grymt nördigt(är det positivt?). Konstruktionen är som sådan, två ställdon på "Huvud-kortsidan", med rullar uppepå., två motorer under med totalt fyra rullar. en lina som löper från huvudsidan till fotsidan. från rulle till rulle, som ett vhs.band nästan ;j. Sen sitter täckets ena(den som är mot huvudsidan) fast i ett pvc rör som är lika långt som sängens bredd.. men överkastet är bredare än pvc röret så det faller ner lite fint på kanterna 8) . Aja, ni fattar nog mha bilderna och animeringen, som kommer upp bara jag hittar nånstans att uploada den(1,22mb, .avi).

Gjorde en väldigt väldigt basic modell i 3D Studio Max för att ni ska förstå bättre.

Animation:
http://www.upload2.net/download2/Ovw9G8 ... e.avi.html
Hittade ingen bättre nu på en gång då min vanliga upload site är nere. Bläddra bara ner och vänta 5sek elr vare är så kommer download länken fram..

Bilder:
Bild

Bild

OBS! Jag hade bättre bilder på själva konstruktionen, DOCK, hade jag dom i min arkiv mapp, som jag hade krypterat med windows egna kryptering..sen när jag installerade om(hade kvar filer på en annan partion) så kan jag inte använda dom längre, så om ingen vet något sätt att få bort den krypteringen så är väl alla mina filer oanvändbara. :x
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul tråd!

Detta har man funderat på några gånger.
Jag hade några problem som gjorde att jag inte byggde det i praktiken:
Linorna gör ju att man måste starta apparaten om man vill komma upp ur sängen. Sedan kanske det är lite obekvämt med ett rör i täckets ena ände.

Röret kanske går att ersätta mot något mjukare och formbart, man vill ju oftast ha täckets långsidor i samma höjd som madrassen när man sover. Annars skulle det nog kännas som om man hade ett ganska stelt och oformbart täcke.. :)

Hm, linorna kanske man kan lossa när man ska sova och så hakar man i dem i täcket när man har gått ur sängen på morgonen?

När det gäller krypteringen: Kör du WinXP? Känner inte till någon Windows-kryptering, men går det inte att installera krypterings-grejjen igen?
anton

Inlägg av anton »

Varför måste man starta den om man vill komma upp ur sängen?. sen hade jag tänkt såhär iaf. Att röret, täckets ände, ligger långt nere vid fötterna, så den stör man sig inte på, tror jag iaf. Och sen linorna, dom ska ju sitta längst ut i kanten, då borde väl dom falla ner på långsidorna av sängen, så då är ju dom urvägen också när man ska sova. huvudsaken dom inte ligger uppe i sängen så. Om jag förstog rätt vad det va du menade. =\

Japp, WinXP. Om man högerklickar på en fil,mapp och väljer avancerat, så finns det en markering (kryptera filen blablabla), sen trycker man in den så blir filen krypterad(visas med grön text istf svart).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hm, jag kanske missade något.

Trodde det skulle bli såhär om man lägger till täcke och linor:

Gå-upp-ur-sängen-läget:
Bild

Sova-läget:
Bild

Täcket ska väl gå ner lite längs långsidorna, men jag utelämnade det för att man skulle se lite lättare.
Sedan ska nog inte täcket vara genomskinligt.... :)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Haha vilket projekt!

Ser fram emot många bilder och filmer :lol:
anton

Inlägg av anton »

Jag tror att du har förstått rätt, men jag lägger upp en gammal hederlig paint ritning för säkerhets skull =).

Bild

Xyxel615 >> Självfallet kommer det det om det blir bygge :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Smart! Jo, det borde ju fungera riktigt bra.

Vore kul om du byggde och provade. :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Klart att det är positivt med att vara nörd. Skärp er!!! 8)

Så är frågan om det inte skulle kunna gå att lösa med insydd penumatik i täcket?

När man ska bädda så startas en kompressor som fyller täcket likt en luftmadrass.

Så kan ju denna typ av konstruktioner ge lustig bieffekter.

Kompis: -"Fan, du ser helt slut ut, sover du dåligt?"
Du: -"Ja, jo, det är en mjukvarubugg i styrsystemet för sängen. Asambler vet du..."
Kompis: -"jaha, jag hadde mycket problem med ändlägsesbrytarna. Det är sånt som tar ett tag att lösa."
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:lol:
anton

Inlägg av anton »

Aa, jag tror det, om man börjar leta hårdvara nu då. Vilka saker rekomenderas, motorer,ställdon,rullar,linor osv? Ska leta runt o se om jag hittar nått roligt..

netrunner: Hahaha. Det hade låtit ganska dumt om nån "utomstående" hade stått och lyssnat:D
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Får koppla den till väckarklockan sedan, så kanske man kommer upp på morgonen för en gångs skull. :D
anton

Inlägg av anton »

Haha, precis :D dock vem sover med överkastet över sängen? :roll:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Latmask :lol: :lol:
J10

Inlägg av J10 »

vad i hela friden? bädda sängen!?
sängbäddning är bara sånt man hört talas om att andra varit tvungna att göra när dom var små
själv har jag aldrig bäddat min säng, meningslöst göra som är ogjort nästa dag :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tja, med den här maskinen kan man fortsätta med att låta bli att bädda sängen... :wink:
Skriv svar