Hyperions saliga blandning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av toffie »

Grymt! Roligt att de skickar en sändning kort till :D

Så liten "krets" det är för att ladda ett encells Li-Po!? Kretsen, två kondingar, fyra motstånd/kondingar plus en led för power-on förmodar jag? Och sedan 5V USB för matning? Sen sköter laddkretsen kontrollerna av så batteriet laddas korrekt?

Gillar också de jumprarna, har två sådana lådor med jumprar och använder dem hela tiden. Här och var så saknas några mellanlängder, så ibland får det ju bli sneda kopplingar för att man måste ta någon längre. Men de är väldigt lätta att ha och göra med och framförallt, det blir ju riktigt snyggt :D

Inte för att det var jag som fick frågan, men det är det tenn jag använder. Jag är väldigt nöjd med det och fungerar för såväl smått som större saker. Fick denna rulle av Elfa för typ 15 år sen när det var inne att modda in en 20x4 LCD display i datorn och koppla det till parallellporten. Så jag gjorde ett projekt på SweClockers och till det fick jag allt "sponsrat" av Elfa :D Har de grejerna kvar någonstans, men vet inte riktigt var.. :P
lodtenn.jpg

På tal om fluss, har inget men kan tänka mig att det skulle underlätta. Om jag nu någongång nånsin skulle förbi Asien så, ja då kanske man kan titta förbi där :P Men tills dess, är flusspennorna ett bra alternativ? Dave på EEVblog har rekommenderat dem, men inte blivit av att jag skaffat.. Men de är ju inte så fasligt dyra, så man kanske skulle köpa en och testa..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Multicore är bra grejer så det lödtennet lär fungera bra. Ett annat tips är att skaffa lödspets-"rengörare". En liten burk som man stoppar varma lödspetsen i och petar runt lite i den hårda massan som smälter av värmen. Tar effektivt bort fastbrända rester och illa behandlade spetsar går oftast att rädda.

Ja den kretsen är liten och bra. Egentligen behöver du endast två kondingar och ett programmeringsmotstånd för att sätta önskad laddström. Ett 2k motstånd ger 500mA laddström vilket är max för denna krets. Jag kör 3,3k då jag inte behöver ladda snabbare och det minskar påfrestningen/värmen som kretsen utsätts för. Jag har dock valt att köra två till motstånd och två lysdioder för att läsa av laddstatus men det är inte helt nödvändigt om man t.ex. vill ha så låg strömförbrukning som möjligt.

Ja skaffa en lödpenna det tycker jag helt klart! Får du en liten kall-lödning så dutta lite fluss och värm på igen så blir det en blank fin lödning som flyter ut perfekt.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Grymt då blir det en penna! :)

Vart hittar man lödspets-"rengörare" då? För närvarande kör jag bara med guldboll och det funkar bra, kanske inte super för spetsarna visserligen.. Men jag tycker inte att lödtennet släpper med blöt svamp?

Det tycker jag var en väldigt fin krets, laddstatus är väl klart man vill ha om man kan få :D Annars kan den ju ladda på i all oändlighet.. eller ja, kretsen stänger väl ner laddningen, men man vet ju inte när det är klart :P

Har funderat på något sorts batteri med laddning för olika projekt, men eftersom jag inte har något projekt bara sådär som behöver batteri så kan jag ju inte riktigt besluta mig för hur det ska se ut.. Men LiPo är väl inte den "bästa" batteritypen av de som finns?

Visserligen så kan ju alla batterier vara farliga om man hanterar eller laddar de fel, men känslan jag fått är att LiPo är farligare än andra batterier? LiFe ska ju självsläckas har jag för mig, men det är väl så nytt så det inte finns laddkretsar och billiga batterier än kanske?

Jag har två LiPo hemma för radiostyrt som jag är livrädd för att de ska puffa.. Hade fyra batterier förra året som hade börjat puffa upp sig.. Var bara och göra sig av med direkt :P
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Här kan du köpa tip cleaner:
http://www.ebay.com/itm/Multicore-Solde ... 19fc1303d3

Laddkretsen stänger själv av laddningen och går över till underhållsladdning så den kan vara inkopplad utan problem.
Så om man ska bygga in allt i en låda, inkl batteriet så behövs ju inte status-led. T.ex. om den ska sitta och laddas via solcell eller liknande.

Tar man det försiktigt och har skyddskretsar så bryter dom ju så man inte laddar ur det för mycket eller överladdar det samt även ifall man tar ut för mycket ström.

Ang. blöt svamp. Jag tycker svamp är mycket bättre, för jag skaffade precis en sån mässingsboll eller vad det nu är och det funkar inte alls lika bra. Svampen ska bara vara fuktig för är den för blöt så kyls spetsen av för mycket och tennet stelnar och då kan det bli svårt att få bort det från spetsen. Dessutom utsätter man spetsarna för mer stress om svampen är för blöt.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Aha, kanske därför jag haft problem med svamp då.. Jag "lärde" mig när jag jobbade med att laga TV för.. usch, 15 år sen redan.. Då hade de en vattenflaska på arbetsbänken som de blötte ner svampen med på morgonen.. Så jag försökte med det hemma sen men fick det aldrig att fungera speciellt bra :(

Men det kanske bara är mängden vatten som är själva "grejen" då.. Får prova igen ;)

"Tip tinner/cleaner", alright ska prova sådan :) Många tack för tipsen!

Nu kan jag ju visserligen kolla databladet, men kommer "MCP73831T" med de skydden eller måste det till extra komponenter för det? Just när du sa det så ladda med solcell hade varit gött, bara en så enkel sak som en trädgårdslampa.. Fast de man kan köpa ute använder ju NiMh oftast?

Hur mår LiPo i en sådan situation, mår det bra om solen står och gassar på lådan där batteriet ligger i?
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Denna krets har inte några skyddskretsar utan det får man fixa utöver laddkretsen. Dels har de lipo-celler man köper på t.ex. ebay ofta inbyggt skydd som bryter vid ett visst antal ampere. Sen finns det kretsar att tillgå som mäter ampere in och ut samt cell-spänning och ser till att cellen inte laddas ur under t.ex. 3V och inte laddas till över 4,2V och ser även till att cellen inte laddas med för hög ström och att man inte plockar ur för hög ström. Maxim Integrated och Texas Instruments har många sådana kretsar om du vill fördjupa dig i det.

Ang att ha en LiPo-cell i en varm behållare så vet jag inte så där får du nog kolla databladet för cellen och se vad max operating temperature är. Batteriet blir inte varmt om man laddar det med långt under cellens 1C-rating. Plus att det sliter inte på cellen alls lika mycket om man laddar det saktare än 1C.

Och ja som sagt, blöt svampen i köket och krama ur den ordentligt så den bara är fuktig. Om du lägger den på en torr diskbänk och tar bort den så ska det inte finnas några spår av vatten kvar på bänken. Testa på.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Fick hem två till breakout-kort jag ritat.

Vissa som läser föregående mening kanske tänker (med all rätt): "vadå 'ritat', en komponents land pattern och ett par hål för stiftlister?! Larv!"

Varför jag ens lägger upp bilder på mina små breakout-kort är för att jag ritar egna land patterns och gör mina egna libraries i Diptrace för alla komponenter jag använder. Anledningen till det är att alla ytmonterade komponenter har en specad land pattern från tillverkaren, som är avsedd för lödning i "ugn". Det är stört omöjligt att löda dessa komponenter på en "standard" land pattern med endast en lödkolv och stadig hand.

So now you know :)

Kretsarna i fråga denna gång är:

Till vänster, BQ27510-G3 som kommer i en 12-pin 2,5x4mm SON förpackning. Den är från Texas Instruments.
Till höger, MAX17058, en 8-pin 2x2mm TDFN. Denna kommer inte helt oväntat från MAXIM Integrated.
DSC_1123.JPG
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jag hoppas verkligen inte att du fått sådana kommentarer!

Jag gör om en hel del komponenter också, för att de ska bli lättare att löda. Tror många gör så.. och vadå, det är ju din design.. någon annan kanske skulle ha lagt kretsarna snett på kretskortet?? ;) :roll:

Snygga lödningar tycker jag! Är det "ok" att löda dessa för hand? Annars är de ju rent av omöjliga.. aldrig provat på TDFN och liknande, liksom inte vågat ;) :P

Edit..
En till fråga kom jag på.. varför designar du inte in kondingar och sådant på korten? Är det för att det inte spelar någon roll på breadboards och du kör dem direkt i breadbordet eller är det av någon annan anledning?
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Nejdå jag har inte fått några sådana kommentarer :) Var mer jag själv som tänkte att om någon bara snabbt kollar igenom tråden och ser bilderna så kanske de skulle få sådana tankar.

Den jobbigaste kretsen jag lött var nog just BQ27510-G3. Inte nog med att den har extremt små/tunna pads med 0,4mm pitch. Nej den har även en power pad undertill.

Jag går faktiskt och funderar på att skaffa mig en lödugn för jag vill inte ens tänka tanken på att behöva löda säg 10 eller fler större kort med liknande komponenter som denna.

Har tänkt tanken många gånger att rita in kondingar och andra små passiva komponenter men har inte riktigt orkat. Det är ju endast för breadboard, även om det såklart hade blivit bättre att ha t.ex. decoupling kondingar direkt på breakout-korten osv men det har funkat bra hittills.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Haha.. ja tunna pads och extremt liten pitch är ju absolut inte skoj när man ska handlöda :P

Det med passiva var absolut inget klagomål eller så, bara en tanke! Jag säger inte att jag skulle gjort dina kort bättre, men jag skulle med största sannolikhet missa det om jag själv skulle designa sådana kort :P Mest bara för att jag har svårt att tänka på saker runt omkring.. jag är mer för att komma till mål direkt :P Om man nu kan säga så.. ;)

Vet inte om du tänkt på följande, men om de har powerpad så kan ju ett hål i mitten passa? ;)
Edit... Nu var ju inte just denna med lödpunkt i mitten, bara hål.. konstigt.. varför ett hål om man inte har lödpadd under kretsen? Hur som, de har sådana med hål och lödpadd i mitten också.. men hittar de inte nu!
Edit2... Jodå, bara att det inte syns.. den är pläterad i hålet tydligen :P Som en "via"?
Additionally a large plated hole in the center of the device area, allows for the addition of solder to utilize ground pads on the bottom of the device.
http://www.schmartboard.com/index.asp?page=products_smttodip&id=451
schmartboard_pd_204-0014-01_l.jpg
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Har hål på undersidan, dock inte ett stort utan ett gäng små.

Och nejdå, jag tog det inte som kritik :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Brukar ibland lägga lödspetsen ovanpå kretsen så löds paden undertill av sig självt och har man varit petig från början och lagt till lite extra fluss och vätt alla lödytor innan så löds hela kretsen. Lite drygt med tex en på 2 x 3 mm men möjligt men inget kaffe innan. :)

Blir lite som i ugn fast de rätta uppvärmnings stegen och dylikt kommer förstås att bli åt helvete, annars är det varmluft som gäller och då kan man löda alla typer.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

MAX17058 fungerar och var enkel att använda.
DSC_1125.JPG
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Skojskoj :D Vad är det för display du använt?

Aha, ja "små" hål är väl kanske inte superlätta att löda igenom :P Men det känns som en bra "lösning" med ett större hål som man kan löda fast padden under, eller? Har själv inte använt det, men tycker att det borde vara bra? :P

Henry
Smart med lödspetsen, men är det inte lätt att man skadar kretsen istället? Innan man hinner värma upp tillräckligt så att alla paddar fastnar korrekt?

Varmluft skulle vara gött att ha, men de är rätt dyra.. för min budget :P Vet inte hur det är med Hyperion förstås :P
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jo det är skoj när det är så lätt och bara funkar :)
Displayen är en 2,42" 128x64 OLED.

Jag drar hellre ut power paden så man kan värma den från sidorna och sen kör mindre hål för att överflödigt lödtenn ska dras ner där. Detta går ju bara på kretsar med anslutningar på två sidor och inte fyra.

Varmluft trodde jag var lösningen på problemet med lödningen av små SMD komponenter och jag köpte en sån billig varmluftstation från swech trading. Dock är det väldigt lätt att värma på för mycket och jag använder den idag endast för att annat än lödning, t.ex. krympslang osv.
Skriv svar