Sen kan jag hänvisa till denna tråd när jag t.ex. postar i "Ditt senaste kretskort" så man kan minimera diskussioner i den tråden.
Först ut är ett kort jag gjorde för att kunna mäta temperatur med en thermocouple (K-type).
Valet föll på en MAX31885 som har ett mätområde på -200 till +1370 C och som är cold junction compensated.
Kortets bottom layer är endast en enda stor ground plane för ökad thermal mass vilket ska förbättra cold junction kompensationen genom att stabilisera mätvärdet från den inbyggda tempsensorn i chippet.
För att få någon som helst precision med en thermocouple så måste man använda sig utav NIST-tabeller och formler för den aktuella typen av thermocouple. Jag är på inget sätt bra på matte men det är inte så svårt ändå.
Det svåra nu var att skriva koden för en 8-bitars PIC då det är skapligt jobbigt för en sådan att utföra Float-beräkningar.
Det gick vägen men jag måste fortfarande finslipa lite på koden (matten mest) då det är lite buggigt när temperaturen går under 0.
Satte igår upp ett litet experiment för att testa min nya Vinculum 1 USB Host controller från FTDI. Den gör att jag kan skapa en logfil på ett USB-minne (även större USB-minne än 4GB då FAT32 också fungerar)
Har ännu ingen RTC inkopplad vilket är planen senare så jag satte bara en delay på 1 sekund mellan mätpunkterna och loggade i en minut.
Börjar med temp-proben på skrivbordet, sen höll jag den hårt i handen, sen under tungan och sen på skrivbordet igen.
Jag är extremt nöjd med precisionen och upplösningen i de resultat jag får ut.
Såhär ser min setup ut (notera att jag på bilden hade min temp-probe-simulator inkoppad, som jag använder för att kunna simulera valfri temperatur mellan 0-1370. Den användes ej vid detta test igår)
Här är resultatet illustrerat i en fin liten graf

Jag har flera tilltänkta "projekt" där jag kommer behöva både logga data och/eller mäta temperatur så nu är de byggstenarna "klara".