Hej Sven!
Jag googlade på NMR (Nuclear Magnetic Resonance).
Läste hela Wikipedias artikel.
Mycket intressant!
Jag förstog kanske 5% men jag försökte iaf
Och en sån där MRI (Magnetic Resonance Imaging), om man säger, har jag provat ett antal gånger
Vill minnas att kontrastvätskan dom stoppade i en fick det att kännas som om man höll på att kissa på sig
Jag tycker din ide' om att limma en tunn (isolerad) metallfolie mellan ett par ferrit-stavar är lysande!
Det finns dock lite småproblem kring hur det skulle kunna göras.
Först måste snittet vara alldeles rakt (kan dock köpa en ferritstav och dela den på mitten).
Sen måste folien isoleras (då ferriten leder ström).
Detta känner jag kan göras med vanlig hushållsplastfolie.
Och själva metallen kan utgöras av vanlig ugnsfolie, väl?
Sen är jag dock tillbaka vid en bättre OP.
Får lura på det för just nu är det ganska mycket brus som samtidigt är intressant i sin karaktär dvs att jag har mycket större LF-brus än HF-brus som väl dock kan knytas till 1/f-brus, väl?
F.ö har jag precis hottat upp elen så nu flyter "allt".
Så vad tror du om "vår" ide'?
MVH/Roger
PS
Det jag fascineras mest av här i världen är magnetfält. Jag vet inte riktigt varför men det är så fascinerande att det inte finns magnetiska "laddningar" och att magnetfältslinjerna alltid biter sig själv i svansen (Div B=0, tror jag det kallas för Maxwellianska).
Jag har inte läst på men jag tror jag har ett hum om vad spin är. En laddning/laddad partikel som ligger helt still (vilket är omöjligt för temperaturer över 0K) ger ej upphov till magnetfält. Men i det ögonblicket den rör på sig så skapas det ett magnetfält. Bara sådär, liksom