Jag har i en annan tråd försökt bygga ett ferromagnetiskt en-bitsminne.
Initialt fick jag bevisat för mig själv att det fungerar men bygget blev aldrig bra.
Det visar sig nu att Hall-sensorn är skadad vad gäller ena magnetfältsriktningen (B).
Den ger en sjunkande spänning när jag applicerar B åt ena hållet, men inget alls händer åt andra hållet.
Jag tror jag har skjutit den med statisk elektricitet och kommer köpa två nya för att göra om experimentet.
Under tiden kan man emellertid latcha med att försöka förstå och kanske tom bygga en

Vi har alltså:
Fq∝EXB
dvs kraften på de fria laddningarna/elektronerna och därmed strömmen beror av, förutom riktning, på beloppet av E-fältet multiplicerat med B-fältet.
Om man föreställer sig att B är riktat rätt in i elementet/plåten och att man har E riktat uppåt så kommer EXB generera en laddningsdrift åt vänster.
Dvs vi får en negativ potential där i förhållande till högra sidan (och det är detta som kallas Hall-Effekten).
Mitt desperata försök går ut på att försöka skapa ett nämnvärt E-fält i en plåt och sedan föra en magnet mot plåten för att slutligen sniffa upp en potentialskillnad.
Funderade kring det faktum att koppar ju leder ström väldigt bra.
Lär inte bli så mycket Volt/meter (E) av det nästan oavsett hur mycket ström jag krämar på

Jag krämade slutligen på 2A och mätte några ynka mV som spänningsfall varvid tillförsel av B inte gav ett smack i utslag över den tredje dimensionen.
På nåt sätt antar jag att elementet måste vara relativt högresistivt samtidigt som det måste innehålla fria elektroner.
Det enda jag kan komma på vore om jag hade tillgång till odopat kisel.
För odopat kisel har hög resistivitet samtidigt som det har valenselektroner, tror jag.
Men jag vet inte, jag vet bara att jag uppenbarligen kan för lite om sånt här intressant

MVH/Roger