>Förstår inte riktigt vad du menar här.
Du har rätt, jag har för många svarvar men G-koden skiljer inte så mycket
Vi tar ett enklare sätt:
För borr finns andra finneser än vad fräsar har bl.a
1: Djupborrning skall kunna fixa rensning G0 ut --> rensar spån. G0 <--- tillbaka men övergår till G1 o borrar vidare.
2: Hålbilder, mönster osv. Här har ju G41.. ingen funktion.
Jag gjorde ett verktygsregistret som illustrerar hur de
kan se ut.
I ditt fall saknas alla finesser och behöver nog tolkas ihop med boken.
Verktygsregister 1-3.jpg
Verktygsregister 1-2.jpg
Har man ett noggrant ifyllt register som inte diffar mer än 0.01mm är mycket vunnet.
Alla ritningsmått kan köras med de fräsar du har oavsett om du byter verktyg under arbetet.
I nedre texten beskriver man T0 och att det är viktigt att ha ett verktyg utan värden.
Verktygsregistret är ju bara en tabell med alla mått på borr, pinnfräsar, skivfräsar, planfräsar mm.
Det är först med detta som kompensering blir rätt, att fräsen hamnar på rätt avstånd från centrum.
Tänk följande scenario:
En cirkel skall fräsas med måttet
100mm invändigt och
fräsen har diametern 20.0mm
Då skall cirkel som fräsen gör ligga på 80mm eller med
40mm radie från centrum.
Med ett register behöver man bara ange cirkelmått, in eller utv fräsning mått samt vart på ritningen.
Om man vill vara på säkra sida så ökar man diametern på pinnfräsen i registret med några hundradelar.
Då kommer hålet att bli
mindre motsvarande eller hälften beroende på hur registret är uppbyggt.
Vissa har en rad för slitage eller tillfällig ökning/minskning av måtten.
Det kan vara bra vid måttpassning av kullager mm.
Allså, en ökning av pinnfräsmåttet gör att maskinen vill kompensera med mindre diameter på cirkeln.
Har man nu måtten i tum på pinnfräsarna så är det som innan var rörigt nu rena tokerierna om man är osäker.
Det är därför jag tycker man skall använda jämna mått i mm tills man är varm i kläderna men det är upp till användaren.
Sandvik har bra info i text och bilder hur de rekommenderar hur man kör även om de såklart visar metoder som
passar till just deras verktyg men de tekniska grunderna är bra info tycker jag.
http://www.sandvik.coromant.com/sv-se/k ... fault.aspx
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.