Högtalarkonstruktion, del II

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Har nu två par av dessa Kinesiska banddiskanter i min ägo.

Kostnad: endast $25 styck.

Inte illa, va :)

Lite data mest som minnesanteckning:

1) Pmax: 40W
2) Känslighet (S): 98dB/Wm
3) Impedans (Z): 4 Ohm
4) Skruvhål: M4/66cc
5) Monteringshål (Di): 86mm
6) Ytterdiameter(D): 102mm
7) DC-resistans (R): 4,2 Ohm@Fluke 23...

Jag tycker jag borde fått < 4 Ohm DC-resistans men min Fluke har kanske svårt att mäta korrekt på dessa låga resistanser.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Såhär ser filtret ut i teorin.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Såhär blev filtrena i praktiken :)

Återstår nu "bara" att bygga lådorna.

Alternativt moddar jag dom jag redan har men jag vill inte riktigt det.

Jag vill inte det för det skulle innebära håltagning i plåten som jag inte riktigt vet hur jag rent praktiskt ska fixa.

Samtidigt vill jag ha ett par till då jag har tillgång till ett sommarställe där det finns en rörförstärkare av samma generation jag nu har.

Det är alltså en av världens bästa "Williamson-plagiat" som jag lovar väldigt få moderna halvledar-förstärkare slår.

MVH/Roger
PS
Jag börjar tycka EF suger för man lägger ner en jävla massa jobb på att "blogga" och tar en löjlig mängd kort för att berätta hur projekten fortgår men ingen tycks egentligen bry sig. Och bryr dom sig kommer dom lätt med ett närmast prästerligt domderande över hur man istället borde göra. Nej, jag kommer så fort jag kan donera pengar till denna underbara sajt men jag kan inte säga jag får ut så mycket känslomässig respons från den. Sånt är alltså livet när man lever i kronisk ensamhet.

Jag tror det här blir mitt sista inlägg på EF.

Jag har tröttnat.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Nej då, det hoppas vi inte!
Titta på hur många som följer dina trådar, men tyvärr som i mitt fall, i tysthet.

Personligen finner jag alla projekten väldigt intressanta och roliga men jag förstår ungefär 5% av språket som används, så själv har jag inget att tillföra mer än att bidra med "tittarsiffror".

Kämpa på rogerk8! :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag tackar och bugar, Magnus K!

Du är en skön snubbe!

MVH/Roger
PS
Jag fick en attack av vårdepression igår.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

I'm back :)

Bifogar en skiss på hur man enkelt kan mäta upp en spoles (eller egentligen godtycklig passiv komponents) värde.

1) Omm R=Z (dvs högtalarens impedans) så gäller:
När |P1|=|P2| så är aktuell frekvens samma som brytfrekvensen för filtret (och därmed högtalaren).

2) Omm man istället slänger dit ett hyfsat godtyckligt R så får man vid samma villkor som ovan att wL=R.
Ur detta kan man då beräkna L ty w=2pi*f.

Det finns fler sätt att göra detta på men dessa är rätt smidiga, har jag precis lärt mig :)

Det förutsätter dock att oschilloskopets jord har tagits bort vilket BARA rekommenderas om man vet vad man gör.

Är signalgeneratorns utgång inte skyddsjordad så går det ändå men jag fick t.ex problem med kortslutning (av spolen) då jag har extern trigg på skåpet "permanent" inkopplad till signalgeneratorn som är skyddsjordad...

Samtidigt har jag alltså byggt en liten halvmeters förlängningssladd som tar bort skyddsjorden för skåpet :)

Liiite vågat när man mäter på rörförstärkare...

Samtidigt kan jag jorda proberna precis vart jag vill.

Dock skall det påpekas att man faktiskt kan mäta differentiellt (isf flytande jord) men detta är allmänt meckigt (INV CH2+ADD) samtidigt som bifogad spolmätning faktiskt inte ens kan göras (eftersom signalerna ligger 45 grader ur fas).

MVH/Roger
PS
Ni som eventuellt inte har välsignats med ett oschilloskop kan istället göra på ett tredje sätt:

3) Ta en AC väggvårta. Den ger 50Hz. Läs av utspänningen (räcker som approximation). Dela utspänningen med maximalt angiven ström (räcker också som approximation). Välj ett R som är runt 10ggr större än denna division (det här beror dock också på storleken på L dvs stort L, stort R och vice versa för annars blir spänningarna så små att dom kanske tom blir omätbara). Koppla in R och L i serie. Mät spänningen över R och dela med R (=>I). Mät sedan spänningen över L (eller C för den delen) och dela med I (=>XL=XC). I fallet spole tar du sedan XL och delar med 314, i fallet kondensator tar du XC och multiplicerar med 314 och inverterar värdet. Du har då L respektive C.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag satt förresten i går kväll och avlindade spolar.

Jag hade köpt 150uH/1mm men ville ha ner dom till 127uH för 5kHz brytfrekvens vid 4 Ohm.

Jag köpte 3st för jag tänkte att jag kanske lindar av för mycket på en spole.

Dock kom jag på att jag inte behövde kapa tråden som blev över (då dess "raka" egeninduktans är så löjligt liten).

Så jag mätte i dom förtenta ändarna och bara lindade av varv tills jag uppnådde det jag ville ha.

Detta gick bra för ena kanalen men sen när jag lite slentrianmässigt lindade av dessa 8 varv (~1m Cu) för den andra kanalen så blev dess induktans 4% mindre.

Men då hade jag liksom redan kapat och avskalat den emaljerade koppartråden...

Så den spolen råkade jag "förstöra".

Den tredje spolen tog jag sen det lugnt med och lyckades pricka in 127uH ännu en gång.

Samtidigt är det nästan lite fånigt för vem hör 4% skillnad på brytfrekvens?

Men kan man, relativt enkelt, göra det bättre så gör man ju det :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Här kommer lite närbilder på ett av filtrena :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag lagt en beställning till min byggvaruhandel invid mitt jobb.

Beställningen består i uppkapning av 21mm Plywood för högtalarbygge Rev C.

Jag har nämligen bestämt mig för att överge "koppar vs furu"-konceptet och endast sikta på Plywood.

Jag har dessutom bestämt mig för att spika ( :D ) ihop plywood-bitarna.

Detta kommer jag tom göra innan jag sågar upp hålen :D

Tänker mig således en rätt rejäl tving som håller fast den mot bordet medans jag sågar upp hålen för elementen.

Eftersom plyfan är hela 21mm så kommer jag dock behöva flytta ihop elementen något för annars kan jag jag inte såga upp hålen :)

Så istället för 60mm från topp respektive botten blir det 70mm (samtidigt som avståndet de båda elementens ytterhöljen emellan då blir 10mm isf dom 30mm jag har idag).

MVH/Roger
PS
Jag försökte se till så att den inre lådvolymen skulle bli densamma (för att bäst kunna jämföra) men jag misstog mig med att det infällda locket respektive botten bygger totalt 42mm (istället för dom 0mm jag har idag). Så jag får alltså en 0,7 liter mindre låda som dock når 4,2 liter (samtidigt som Vas är 3,4 liter för basen).

En fix hade kunna vara att öka höjden med 42mm men då tycker jag faktiskt högtalaren blir att se lite konstig/ful ut :)
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Hej, var hittade du dina kinesiska diskanter?
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Tack!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tråkigt bara att dom tydligen inte är tillgängliga längre :(

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Okej, nu har jag fått hem tillkapad 21mm plywood för två par högtalare.

Jag har samtidigt fått hem plywood-bitar för bygge av ett par försteg och ett par slutsteg.

Dessa består mest av 4mm plywood men sidostyckerna råkade bli i 21mm plywood dom också (21X55 planhyvlat Furu fanns tyvärr inte på bygget även om det är ett standardmått).

Spana in bifogade bilder!

Vilken precision!

Jag är jättenöjd!

Om än ruinerad på hela semesterbudgeten :D

MVH/Roger
PS
Att paketet blev så stort har att göra med att jag även beställt 21mm plyfa (don't do that :D) till min "hyvelbänk" som jag kommer bygga och ha ståendes precis där grejerna ligger.
Skriv svar